Dvärgguramilek - kul, men vad gör jag nu? ;-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 17932
    • December 2008
    • 5

    Dvärgguramilek - kul, men vad gör jag nu? ;-)

    Hej!

    Först får jag tacka för ett otroligt intressant forum! Efter 12-13 års paus blev jag strax innan jul sugen på akvarium igen och skaffade ett litet ett... Mycket av ryggmärgskunskaperna sitter kvar ganska bra från de akvarieböcker jag läste då men forumet har varit extremt nyttigt både för uppfriskning av gamla kunskaper och uppdateringar i vad som hänt sedan sist.

    Hursomhelst, efter att ha låtit akvariet stå till sig köpte jag strax efter nyår den första invånaren och nu bor det en Dvärgguramihane och två honor samt tre otocinclusar i karet. En av de första honorna såg hängig ut ett tag i veckan och i fredags hittade jag henne död. Affären besöktes igår och en ersättare, samt ett tillskott av cabomba inhandlades. I samband med att den nya honan introducerades till karet uppstod ju ett "naturligt" vattenbyte då jag helst inte slår i vattnet från affären i karet efter att hon fått några koppar av mitt kars vatten i påsen. Cabomban lät jag ligga och flyta i ytan så länge, tyckte att det bidrog till att karet blev mer ombonat.

    Nu tokleker hanen och den nya honan vilket jag upptäckte för cirka en timme sedan. Någon förhoppning om att få till lek hade jag såklart men jag hade ju inte räknat med att den skulle komma nu. Därmed uppstår ett gäng frågor;

    1 - Jag skulle tycka att det vore roligt att lyckas få några av ynglen att överleva. Karet är förvisso ganska tätt planterat men jag misstänker att det kommer att bli svårt att få dem att överleva i karet och tänkte därmed skaffa ett yngelkar av något slag. Jag tycker Cocoon-varianterna är grymt snygga och lutar åt ett sådant - i startskedet kan jag dock tänka mig att det vore dumt att koppla in påhängsfiltert (då riskerar väl ynglen att sugas ut?) skall man köra luftpump så länge? En doppvärmare lär jag väl också behöva. Men sen verkar det ju som att det saknas täckglas på dem - lär jag inte behöva ett täckglas för att hålla värmen på luften över vattnet varm för dessa labyrinters skull?

    2 - Tidsperspektivet - hur länge håller de på att leka? Hur lång tid tar det från lek till äggkläckning?

    3 - Det verkar som att hanen är ganska bra på att vakta/häcka under boet, som det för övrigt verkar som att han bygger allteftersom, jag antar att han liksom exempelvis kampfisken blir frestad att käka ynglen när de är kläckta?

    4 - Är en vettig lösning att lyfta över cabomba + skumbo + en rejäl mängd vatten till ett nytt kar och därmed anta att det är igång och fungerande?

    5 - Mellan omtumlingarna under boet som honan tar initiativ till simmar hon ut och det ser nästan ut som att hanen jagar ut henne. Då uppsöker hon då och då den andra honan, som gått från att se kry ut till att vara ganska skygg och tillbakadragen, och fightas lite med henne. Är det normalt?

    6 - Jag har väldigt svårt att se någon rom - finns det något trick i vad man skall leta efter? Kan jag på något sätt vara säker på att leken är lyckad innan rommen kläcks?

    Ja, det blev långt och jag är såklart tacksam för alla svar, inlägg och tips. Och jag återkommer garanterat med fler frågor allteftersom!

    /richard
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    rommen ser ut som vita små kulor.

    leken brukar vara klar på 1dag sedan 1till3-5dagar brukar ynglen komma. sedan när dom är frisimmande så är dom mat och ska inte vara i samma kar som föräldrarna . om jag får en ''spontan'' kull så flyttar jag över boet/äggen direkt i ett annat odlingskar tar samma vatten. placerar luftpump och en doppvärmare på 26-27c.

    ynglen är MYCKET små och behöver matas med infusionsdjur eller mat för mycket små yngel.

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #3
      du kan flytta skumboet+hanen till ett mindre akvarium på runt 40l ir mer med luftpump och syresten. för efter leken tar hanen hand om äggen och honan brukar betrakta rommen som kaviar so keep her away. när ynglen är frisimmande kan mata med infusion som är lätt att odla själv. efter ett tag kan du börja kläcka artemia. senare när dom är ännu störra kan du växla mellan artemia och micromask. sedan ska dom nog kunna ta mindre frysfoder.
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        man måste inte flytta med hanen. rommen klarar sig själva och kläcks utan hanens hjälp.

        Kommentar

        • Link_Mag
          • January 2009
          • 238

          #5
          nej men hanen hjälper faktist till ganske mycket. plockar upp ägg/icke frisimmande yngel som trillar ur boet m.m.
          Diskus och Växter FTW!

          Kommentar

          • 17932
            • December 2008
            • 5

            #6
            stort tack för svar!

            Flyter rommen? Anledningen till att jag frågar är att cabomban bildat en liten grotta där de lekt och skumbot har hanen därmed behövt bygga "genom" cabomban - det sticker upp lite på ovansidan men jag antar att det delvis inryms i cabomban också. Lite orolig blir jag om det är hanen som skall placera rommen i boet, då är det en del cabomba i vägen som riskerar att ställa till det för honom...

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Link_Mag
              nej men hanen hjälper faktist till ganske mycket. plockar upp ägg/icke frisimmande yngel som trillar ur boet m.m.
              har dom senaste gångerna alltid tat veck hanen. all rom kläcks. ynglen hänger ju oftast kvar vid vatten ytan. och dvärgguramins rom är lättare än vatten.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av 17932
                stort tack för svar!

                Flyter rommen? Anledningen till att jag frågar är att cabomban bildat en liten grotta där de lekt och skumbot har hanen därmed behövt bygga "genom" cabomban - det sticker upp lite på ovansidan men jag antar att det delvis inryms i cabomban också. Lite orolig blir jag om det är hanen som skall placera rommen i boet, då är det en del cabomba i vägen som riskerar att ställa till det för honom...
                ja rommen är lättare än vattnet och flyter. tillskillnad från kampfisk är rommen tyngre och sjunker.

                Kommentar

                • Link_Mag
                  • January 2009
                  • 238

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  har dom senaste gångerna alltid tat veck hanen. all rom kläcks. ynglen hänger ju oftast kvar vid vatten ytan. och dvärgguramins rom är lättare än vatten.
                  ok sorry har själv bara odlat kampfisk några gånger
                  Diskus och Växter FTW!

                  Kommentar

                  • 17932
                    • December 2008
                    • 5

                    #10
                    En liten statusuppdatering och ytterligare frågor...

                    Jag åkte iväg och "panikköpte" en cocoon2 till köket. Försökte lyfta över hela cabomba-bunten och skumboet till det nya karet tillsammans med en hel del vatten men måste medge att jag misslyckades med att hålla ihop skumboet och jag lyckas nu inte hitta så många ägg. Antingen var det bara luftbubblor i boet eller så har äggen upplösts på något sätt - några förklaringar? Nu tror jag dessutom att jag lyckats få till förhållandena i yngelkaret på ett bättre sätt...

                    Sen kan man konstatera att dvärgguramiparet i denna minut tycks vara igång med en ny lek - hur ofta kan de leka? Hanen står under insuget till filtert där han ännu inte hunnit bygga något skumbo, honan simmar fram och pussar/tuggar honom i sidan och sedan cirklar de runt i några sekunder och småskakar varefter hanen jagar iväg honan. Detta upprepas gång på gång. Jag kan inte tolka det som något annat än lek?

                    Hur små är äggen? Riskerar de att sugas in genom filtergallret?

                    /richard

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      de sugs lätt in. men ser du ingen rom så kanske dom inte har lekt, dock är rommen väldigt ''osynlig'' så har du tur komemr där yngel ändå.

                      Kommentar

                      • 17932
                        • December 2008
                        • 5

                        #12
                        Innebär det att de bara "försöker leka" då? Eller kan de roa sig med att trycka sig mot/vika sig runt varandra upprepade gånger i flera timmar utan att leka?

                        Tack för dina svar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...