Min "snälla" kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tehya
    • November 2008
    • 10

    Min "snälla" kampfisk

    Jag har två akvarium, en som är 49 liter och en annan som är på 19 liter. (Har tidigare skrivit ett inlägg om min historia med alla neontetror som dog, finns i "första akvariet"-forumet).

    Såhär det nu. Jag hade två platysar och tre riktigt små bottenfiskar i minsta akvariumet. Frågade personalen på akvarielagret om det var okej vilket det var.

    I den stora har jag 8 neontetror, en kampfiskhane och två bottenfiskar. Tanken är att jag ska köpa ett akvarium som är på minst 100 liter efter jul (eller om jag får det som julklapp av tomten vet man aldrig). Efter att ringt akvarielagret för att höra efter (ännu en gång) om man kunde ha platysarna med kampfisken så släppte jag i dessa två. Resultatet blev att jag slet av mitt hår och gjorde ungefär såhär ==> . Kampfisken moppsar upp sig ordentligt och är redo att fightas.

    Nu finns det ingen annan utväg än att antingen flytta på kampfisken eller de två platysarna. Honan verkar för övrigt vara dräktig..Vad skulle ni göra?

    Hoppas att ni inte skäller ut mig..har ställt ett par 1000 frågor innan jag köpte fiskarna och ställde dom minst tre gånger för att vara säker.

    Hjälp mig snälla!
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Hej!
    Jag kommer inte skälla ut dig, men jag råder dig att inte stoppa ner NÅGON fisk i 19 liter, utan plocka upp all fisk du har där nu! De kan itne röra sig som de vill, inte växa som de vill, och dör med 99% säkerhet i förtid för att ha levt i undermåttiga förhållanden.

    Vilka fiskar du än bestämmer dig för att "kasta ut", så ska ingen ner i 19 liter (Ta upp bottenfiskarna därifrån också! Affären lurade dig, sorry. Ingen bottenfisk trivs där), utan ta ditt ansvar som djurägare och ge tillbaka den fisken till djuraffären.

    Istället i 19 liter kan du ha vackra snäckor och räkor. Väldigt intressanta djur, och nog det enda du kan ha i en sån liten burk utan att de mår dåligt.

    Lycka till nu!
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Mahonki
      • November 2008
      • 65

      #3
      Mja, säljare är ju alltid säljare... jag "testade" en säljare här i stan genom att fråga honom vilken fisk som passar till deras fiskskålar (ca 10 liter).
      - En eller två slöjstjärtar eller några tetror, var svaret. Vilket ju inte alls är bra. Räkor kanske skulle kunna fungera och trivas, vilket jag påpekade för honom.
      - Jag sa inte att de kommer trivas - bara att det "fungerar", fick jag till svar...

      Måste påpeka att det dessutom kan variera på personligheter mellan fiskar, dvs. det finns lugnare/aggressivare/blygare/kaxigare osv. av samma art.

      Hur ser det ut i akvariet? Finns det mycket växter och så som de kan gömma sig i? Precis som JojjeN påpekat så krävs det ett större akvarium för att de ska kunna trivas och röra sig på ett naturligt sätt. I trånga akvarium uppstår lätt aggression då det helt enkelt inte finns tillräckligt med plats...
      Senast redigerad av Mahonki; 04 December 2008, 14:25.

      Kommentar

      • Henrik_von_Jyndevad
        • January 2006
        • 272

        #4
        Jag tycker du kan ha en kamfiskhane i 19liters-burken. Jag odlade i glassburkar.... Många moralpredikare på forumet baserar sina åsikter på lagen. En lag som är fruktansvärd korkad och inte skriven av någon som vet något om fiskar.
        Denna lag säger bland annat att du inte får ha en guppy i ett akvarium där minsta sidan är 24cm. Men du får ha en 25cm ciklid i ett akvarium där minsta sidan är 25cm.
        (Gäller offentlig miljö)
        MVH Henrik

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
          Många moralpredikare på forumet baserar sina åsikter på lagen. En lag som är fruktansvärd korkad och inte skriven av någon som vet något om fiskar.
          Denna lag säger bland annat att du inte får ha en guppy i ett akvarium där minsta sidan är 24cm. Men du får ha en 25cm ciklid i ett akvarium där minsta sidan är 25cm.
          (Gäller offentlig miljö)

          Jag håller till viss del med dig, jag har mindre kar än 40 liter (minsta är väl 26l) och det fungerar mycket bra, grejen med detta forum är dock att det finns alla från såna som är ruskigt duktiga till såna som fyller vatten i en skål och stoppar ner 5 guldfiskar...så om man skriver att det är helt okej att ha 19 liters akvarium så kan fel personer läsa det...även om fisken i sig inte kräver större akvarium blir ju mindre akvarium mindre lätt att sköta...alltså fel folk kan läsa och missuppfatta och göra grova misstag för att de inte sätter sig in i saken mer än att de läser att 19 liters funkar

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
            Jag tycker du kan ha en kamfiskhane i 19liters-burken. Jag odlade i glassburkar....
            Att kampfisk överlever under förhållanden som skulle döda de flesta andra fiskar innebär inte att de förhållandena är bra för den.

            Det finns Betta-arter som i naturen lever i mycket små vattensamlingar, tillochmed i pölar helt fyllda med löv, men kampfisken är inte en av dem. Den lever i naturen i större vattendrag.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #7
              Finns det någon sida med information om viltformen av Betta Splendens? med bilder och information som t.e.x miljö

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Pja, det enda jag känner till (förutom vad det står på Fishbase) är min egen beskrivning av de vilda kampfiskar jag såg i Thailand:


                EDIT: lite sökning hittade i alla fall en textbeskrivning av habitatet:
                All information is taken from Labyrinth Fish: The Bubble Nest Builders Written by Horst Link Published by Tetra in 1991 (Okay, just in case some of you don't know, there are MANY species of betta. The veil tails and fancy bettas you usually see don't ever exist in the wild because they've...
                Senast redigerad av Azur; 06 December 2008, 19:12.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Mobster
                  • June 2008
                  • 506

                  #9
                  tack, det sticker i ögonen på mig att söka på Betta Splendens och få upp juldekorationer

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mobster
                    Finns det någon sida med information om viltformen av Betta Splendens? med bilder och information som t.e.x miljö
                    An error has occurred: The page you are trying to access is a member's only page or a private Committee/Board page.  If you would like to gain access to a members only page, you may join the IBC here. If you are a paid member and are trying to access


                    Sen kan det ju även vara kul att kolla på bilder från där Betta sp. "Mahachai" fångas, eller fångades snarare. Finns nog en stor risk för att de är helt utrotade i naturen nu.

                    The largest fishkeeping body in the UK catering for all types of fishkeeping from Tropical to Coldwater, Koi and Marines.
                    Senast redigerad av oaken; 06 December 2008, 20:41.

                    Kommentar

                    • Henrik_von_Jyndevad
                      • January 2006
                      • 272

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Att kampfisk överlever under förhållanden som skulle döda de flesta andra fiskar innebär inte att de förhållandena är bra för den.

                      Det finns Betta-arter som i naturen lever i mycket små vattensamlingar, tillochmed i pölar helt fyllda med löv, men kampfisken är inte en av dem. Den lever i naturen i större vattendrag.

                      Men fråga du herr kampfisk vad han vill då! Jag har haft kampfisk i upp till 250l burkar efter konstens alla regler med vattenvärden, fisksammansättning, utblåstryck på pumpen etc.. Firrarna levde längre i små akvarium och fenorna var allmänt snyggare. Därför har jag kampfisk i små akvarium..

                      Vi kan även köra den här leken med alla andra fiskarter och djur.. Burfåglar?.. Räcker 500l till malawiciklider?
                      Kom igen
                      MVH Henrik

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
                        Men fråga du herr kampfisk vad han vill då! Jag har haft kampfisk i upp till 250l burkar efter konstens alla regler med vattenvärden, fisksammansättning, utblåstryck på pumpen etc.. Firrarna levde längre i små akvarium och fenorna var allmänt snyggare. Därför har jag kampfisk i små akvarium..
                        Det är väl ungefär som att låsa in en tjej i en garderob, och låta en tjej vara ute i världen. Om hon i garderoben får finare kropp, så betyder det att hon trivts bäst eller?

                        Helt enkelt en slump.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Mobster
                          • June 2008
                          • 506

                          #13
                          rent logiskt skulle tjejen få mycket sämre kropp då hon inte kan röra sig som hon behöver, hennes muskler skulle förtvina och hon skulle få svårare och svårare att röra sig...om det inte sker samma sak med kampfisken så kanske det är en lite annan sak att jämföra med ^^

                          JojjeN, vad har du för erfarenheter av kampfiskar? hur har du brukat hålla dem och vad har du märkt att deras behov är?

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
                            Men fråga du herr kampfisk vad han vill då! Jag har haft kampfisk i upp till 250l burkar efter konstens alla regler med vattenvärden, fisksammansättning, utblåstryck på pumpen etc.. Firrarna levde längre i små akvarium och fenorna var allmänt snyggare. Därför har jag kampfisk i små akvarium..

                            Vi kan även köra den här leken med alla andra fiskarter och djur.. Burfåglar?.. Räcker 500l till malawiciklider?
                            Kom igen
                            i det 250L karet hade du enbart kampfisk eller hade du flera arter både större och mindre och ev livliga ?

                            och i det lilla karet hade du då bara kampfisken(ev honor) ?

                            om så är fallet så är ju vackra fenor och livslängden inget tecken på att den mår bra i karet i sig. en kampfisk som lever i artakvarium (stort som litet) får mycket vackrare fenor och längre livslängd.

                            och 19liter eller små burkar är inget kar för en kampfisk. istället ger man dom bra med utrymme i ett lågt akvarium där det är lugnt med mycket flytväxter och man har en hane med flera honor. så kommer du ha en vacker kampfisk som trivs!.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mobster
                              rent logiskt skulle tjejen få mycket sämre kropp då hon inte kan röra sig som hon behöver, hennes muskler skulle förtvina och hon skulle få svårare och svårare att röra sig...om det inte sker samma sak med kampfisken så kanske det är en lite annan sak att jämföra med ^^

                              JojjeN, vad har du för erfarenheter av kampfiskar? hur har du brukat hålla dem och vad har du märkt att deras behov är?
                              Kanske en kass jämförelse, men whatever.

                              Har min kampis i en 60 liter burk, och han ser ut att må fint, med fina fenor.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...