Mina kampfiskar slåss!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiskensVaen
    • September 2008
    • 12

    Mina kampfiskar slåss!

    Hej!
    Jag har en ganska stor skål, 16 liter, där jag har 3 kampfiskar i, 2 hanar och en hona. Nu har hanarna börjat slåss, men annars verkar dom trivas utmärkt, förutom honan som verkar ha panik och flyr omkring.

    Jag har dessutom en tetra, tror den hette neon eller något, och den är jättefeg och vill inte ens äta.

    Vad är felet? Vattentemperaturen ligger på 19 grader, vilket jag vet är perfekt för kampfiskar.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    En bra idé kan vara att läsa om fisk innan man köper.

    1. Kampfisk hanar slåss för livet mot varandra.
    2. Många säger 5 honor till en hane, annars jagar han ihjäl dom.
    3. Neontetror är stimfisk.
    4. 19 grader är väldigt för kallt.
    5. 16 liter är väldigt för litet för alla dina fiskar.
    6. Och nej, dom trivs inte utmärkt.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • FiskensVaen
      • September 2008
      • 12

      #3
      Nee allt detdär är fel, det sa han i fiskaffären!

      Kommentar

      • FiskensVaen
        • September 2008
        • 12

        #4
        Nu sder det mer ut som mina kampfiskar leker, kan det vara så att hanarna bara mår bra och leker, som barn i sandlådan?

        Kommentar

        • Jenny054
          • May 2007
          • 920

          #5
          Ursprungligen postat av FiskensVaen
          Nee allt detdär är fel, det sa han i fiskaffären!
          Vem tror du mest på??
          En sketen butik som bara vill TJÄNA PENGAR??
          Eller ett forum där det finns både amatörer och proffs????




          Jag instämmer på det Jojjen skrev.
          2 kamphanar i ett sånt litet utrymme kommer sluta med att en blir mördad!

          Läs på denna länk!


          Jag citerar:

          Man kan hålla ett par i ett litet akvarium (minst 50 cm långt), men inte ens i ett stort akvarium går det att hålla två hanar ihop.
          Däremot går det att ha flera honor till en hane.
          The fish is jumping.....
          Bloggen:
          http://aquastyle.blogspot.com/
          Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #6
            Det är allmänt känt att man INTE kan ha 2 kampfiskhanar ihop. De kommer slåss till döden tyvärr. De ljög för dig i affären om de sa att du kan ha dem ihop i ett akvarie.

            Om du inte tror oss så läs lite mer på internet om kampfiskar, så får du mera information.

            Jag förstår att det är jobbigt och att man tror på vad personalen i djubutiken säjer. Men de kan inte bli mer oseriösa än vad du har råkat ut för. Jättetråkigt.

            Be dina föräldrar köra dig tillbaka till butiken med en av kampfiskarna och skålen. Så kan du kanske få ett förskott på veckopengen så du kan köpa ett riktigt akvarie.

            Att ha fiskarna i en liten skål är som att låta en hund leva i en liten garderob, de kan leva där ett tag, men kommer vara olyckliga och förmodligen dö i förtid på grund av lidande.

            Skäll ut dem ordentligt när du går till affären! Och låt det vara ditt sista besök där, jag skulle aldrig handla där med efter det här.

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Ursprungligen postat av FiskensVaen
              Nu sder det mer ut som mina kampfiskar leker, kan det vara så att hanarna bara mår bra och leker, som barn i sandlådan?
              När du köpte kampfisk hanarna i butiken, la du märke till att de ALDRIG har 2 hanar ihop i samma akvarie??

              Ett litet tips bara...

              Kommentar

              • Ahlqvist
                • January 2008
                • 661

                #8
                Kampfiskar kan gå ihop, men man bör inte sätta veckopengen på det :S Det är oftast så att de trivs bäst ensamma. Och ja... välkommen till businessmannens fina värld... han lurar dig för att tjäna pengar, det är fult, men det är inte ovanligt.

                "
                So Long, and Thanks for All the Fish
                "
                Douglas Adams
                Spana in NVSA's Webbsida!

                Kommentar

                • FiskensVaen
                  • September 2008
                  • 12

                  #9
                  Jo, dom hade dom i olika akvarium, men eftersom han sa att dom gick bra ihop när vi frågade så.

                  Mina föräldrar åkte dit innan idag och skällde ut honom ganska rejält (Inte skrek då) men vi fick faktiskt rätt mycket rabatt på ett 60 liters akvarium med ställning, så vi köpte det och några honor till, och massvis med växter så dom kan gömma sig, och neontetran fick 10 nya kompisar, och verkar nöjd.

                  Tack så mycket för hjälpen, alla fiskarna ser mycket gladare ut nu!

                  Men eftersom 60 liters blev nystartat nu förresten, jag läste runt här, och är5 det inte risk att fiskarna dör då? :S

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Låter myyyyyycket bättre. =)
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #11
                      Du kan köpa eller fixa själv med goda bakterier till akvarievattnet.
                      Jag har köpt på flaska, färdiga bakterier, som jag hade i lite varje dag eftersom mitt akvarium startades upp med nya fiskar från början med.

                      Så fråga efter det, i en annan akvariebutik (det är viktigt) så ordnar det sig säkert.

                      Nej det är verkligen inte lätt när man är ny. Det har hänt så många, just liknande saker som det du var med om.

                      Vad bra att ni fick tag i ett nytt akvarie billigt och kunde köpa till kompisar till fiskarna!

                      Hoppas det går bra med kampfiskarna och de andra i karet!

                      Kommentar

                      • FiskensVaen
                        • September 2008
                        • 12

                        #12
                        Har en sån flaska sen innan, och hällde ju i bakterierna från gamla akvariet (DOm sitter väl i grusen?) så då kanske det löser sig.

                        Och kan också meddela att honan som verkade ha panik innan, nu har lugnat ner sig väldigt.

                        Och vi kommer aldrig mer handla i den butiken.

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av FiskensVaen
                          Jo, dom hade dom i olika akvarium, men eftersom han sa att dom gick bra ihop när vi frågade så.

                          Mina föräldrar åkte dit innan idag och skällde ut honom ganska rejält (Inte skrek då) men vi fick faktiskt rätt mycket rabatt på ett 60 liters akvarium med ställning, så vi köpte det och några honor till, och massvis med växter så dom kan gömma sig, och neontetran fick 10 nya kompisar, och verkar nöjd.

                          Tack så mycket för hjälpen, alla fiskarna ser mycket gladare ut nu!

                          Men eftersom 60 liters blev nystartat nu förresten, jag läste runt här, och är5 det inte risk att fiskarna dör då? :S
                          Skönt att höra att det löst sig

                          Det du borde göra nu är att mata ytterst sparsamt. Max en liten nypa varannan dag. Ett nitrittest (dropptest) och lite bakterier på flaska kan vara bra. Åtminstone det sistnämnda. Dosera som det står i bruksanvisningen.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • FiskensVaen
                            • September 2008
                            • 12

                            #14
                            Vad är dropptest?

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              En plastgrej där du mäter upp hur värdena i vattnet ser ut, bla om där finns nitrit, en giftig grej.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...