Död kampfisk hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Död kampfisk hona

    "However they can fill up with eggs if they are ready to mate. You can tell if she is more round and robust than usual, with possibly some lines on her abdomen, and will be able to see her ovipositor, which will be whitish in color, protruding in front of her anal fin. It will look like a white dot."

    Exakt så var hon när jag upptäckte henne igår. Dessutom hade hon även bitmärken, vilket kan innebära att hon hade genomgått parningen med hanen. Tyvärr var hon död när jag upptäckte henne idag på morgonen. Det var annars en helt frisk fisk och det känns trist att hon behövde dö pga detta. Är det vanligt att det förfaller? Finns det några åtgärder man kan använda sig av?
    Har en annan hona kvar som verkar vara på väg att gå igenom samma fas (har knappt rört sig de senaste dagarna och ligger för det mesta under pumpen).

    Ändring: Okej har informerat mig lite gran om hur man ska gå tillväga när kampfiskar "paras". Svaren är dock delvis ofullständiga och det finns en del omständigheter; jag kan inte ställa upp med ett extra kar. Fungerar det att under perioden förflytta kampfiskarna till en balja på drygt tjugo liter? Vad ska man ha som inredning? Hur länge ska honan vara ensam i babyfiskbehållaren innan man tillsätter hanen och börjar denne under tiden han befinner sig utanför bygga skumbo? Vattentemperaturen? Ska man ej använda filterpump? Hur regelbundet kommer detta att uppträda?
    Det får räcka för det första.
    Tack i förväg
    Senast redigerad av Zaius; 04 September 2008, 19:49.
  • FiskensVaen
    • September 2008
    • 12

    #2
    Jag har alltid mina kampfisdkar, två hanar och en hona, i en 16 liters skål och dom mår jättebra, hanarna leker typ med varandra och har jättekul!

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Ursprungligen postat av FiskensVaen
      Jag har alltid mina kampfisdkar, två hanar och en hona, i en 16 liters skål och dom mår jättebra, hanarna leker typ med varandra och har jättekul!
      Nej de har inte jättekul och de leker inte alls, det pågår en kamp för livet i din lilla skål. För litet för fiskarna och de kommer ha ihjäl varandra. Det är inte så lätt att veta när man inte har läst något om sin fisk, så du bör absolut inte ge såna felaktiga idéer till andra människor. Kunskap är allt, läs på först!

      Kommentar

      Arbetssätt...