Akvarimått till killis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Akvarimått till killis

    Ja, vilka akvarimått passar bra till killis? Skulle 40x25x25 cm vara bra eller ær det bættre med typ 30x30x30 cm? Eller spelar det ingen roll før fiskarna?
    Mvh.
    Johan - akvarielös!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Själv skulle jag nog välja det första alternativet. De flesta arterna lever i ganska grunda vattensamlingar. Se bara till att de inte kan hoppa ut för det kommer de att försöka göra om de inte stortrivs. Och de är oftast ganska bra på att lokalisera möjligheterna. Skulle jag låta täckglaset ligga på glänt är jag mer förvånad om inget hänt än motsatsen.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Killi finns i många olika storlekar från ett par cm och uppåt, så det är helt beroende på vilka arter du tänker hålla. Kolla gärna på Alf och Anitas hemsida så kan du se hur de har fördelat sina arter.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #4
        Själv skulle jag nog välja det första alternativet. De flesta arterna lever i ganska grunda vattensamlingar. Se bara till att de inte kan hoppa ut för det kommer de att försöka göra om de inte stortrivs. Och de är oftast ganska bra på att lokalisera möjligheterna. Skulle jag låta täckglaset ligga på glänt är jag mer förvånad om inget hänt än motsatsen.
        Ja, jag ska komma ihåg tæckglaset. Skulle vara kul att ha dom i ett paludarium sp man kunde se dom hoppa
        Varfør hoppar dom egentligen? Ute i naturen altså... Ær det før att komma undan rovdjur eller?


        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Killi finns i många olika storlekar från ett par cm och uppåt, så det är helt beroende på vilka arter du tänker hålla. Kolla gärna på Alf och Anitas hemsida så kan du se hur de har fördelat sina arter.
        http://www.alfanita.com/fishroom_s.htm
        Jag tænkte mera på om det skulle vara rektangulært eller mera fyrkantigt... Inte så mycket storleken, men det kunde ju inte du veta
        Ska titta på sidan du lænkade till.
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Jag tycker att du skall använda 40 x 25 x25, fördelen är att du får plats med fler kar då. Sätt kortsidorna utåt.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av Kjaer
            Varfør hoppar dom egentligen? Ute i naturen altså... Ær det før att komma undan rovdjur eller?
            Det finns nog många olika anledningar. Men att sätta sej i skydd är en (jag har läst exempel på detta när det gäller fångst av Kryptolebias marmoratus (hermafroditen). Jaga föda är nog en annan (jag har själv sett Rivulus holmiae jaga bananflugor ovanpå flytväxter). Migration är väl också troligt. Varför en del Rivulus tycks gilla att hoppa upp och torka sej en stund tror jag dock är oklart.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Jag tycker att du skall använda 40 x 25 x25, fördelen är att du får plats med fler kar då. Sätt kortsidorna utåt.
              Ja, det ær ju en førdel
              Fast det kanske inte blir så snyggt...
              Jag kanske också kan få tag på andra mått och storlekar.
              Får se vad dom har i affæren...

              En annan sak: Jag ska ju troligen køpa fiskarna som ægg, men då klæcks det ju jætte många... Jag har ett 40 liters kar dær jag kan ha dom ett tag, men sen nær dom blir vuxna går det væl bara att ha en hane och 2-3 honor i varje kar på 20-30 liter...
              Men hur gør man med resten då? Det ær ju inte sækert det går att sælja allihop.
              Det finns nog många olika anledningar. Men att sätta sej i skydd är en (jag har läst exempel på detta när det gäller fångst av Kryptolebias marmoratus (hermafroditen). Jaga föda är nog en annan (jag har själv sett Rivulus holmiae jaga bananflugor ovanpå flytväxter). Migration är väl också troligt. Varför en del Rivulus tycks gilla att hoppa upp och torka sej en stund tror jag dock är oklart.
              Intressant. Det verkar finnas mycket intressant beteende blandt killifiskar.
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              Arbetssätt...