Killisäggs utveckling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nea_93
    • June 2007
    • 46

    Killisäggs utveckling?

    Jag har ett par av fundulopanchax gardneri gardneri "Nsukka". De lägger ägg i en garnmopp. De äggen lägger jag i ett eget kar. Nu kan jag se svarta övon i ett av äggen och jag undrar hur långt kvar det är tills det kläcks.

    Jag är tacksam för ALLA svar
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det tar ganska precis en månad från läggning till kläckning för F. gardneri vid en temperatur om 25 grader.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erik l
      • July 2005
      • 308

      #3
      Titta på den här länken finns säkert något du inte visste

      ________________
      mvh erik l

      Kommentar

      • nea_93
        • June 2007
        • 46

        #4
        tack för svaren

        Kommentar

        • PixelHermit

          • May 2002
          • 105

          #5

          Nsukka var de första killis jag skaffade: jag köpte en trio från erikthur någon gång på 1980-talet. Fast på den tiden hette de fortfarande Aphyosemion gardneri. Vi upptäckte (som många andra) att Nsukka'n inte är rena växtlekare, utan halvannuella. De kläcker som Azur skriver efter ganska precis en månad i vatten, men jag tycker det fungerar bättre om man istället lägger dem i fuktig torv. Till skillnad från rena årstidsfiskar så är de dock som sagt halvannuella, och behöver inte ligga månadsvis i torven för att utvecklas färdigt. Fyra, fem veckor räcker. Jag samlade ägg och lade i torv ungefär en gång varannan vecka, och höll torven till mina Nsukka lite fuktigare än till mina årstidsfiskar (mest Nothobranchius,
          Simpsonichthys och Austrolebias) men annars precis som vanligt. Efter ett tag har man då förmodligen lite väl många gardneri, men i början kan det vara roligt och intressant med torvmetoden, eftersom man får lite mer kontroll på odlingen.

          Som jag ser det finns det åtminstone två fördelar med att ge dem en torrtid: matning och rengöring. Om man inkuberar äggen i vatten kläcks ynglen alltid lite pö om pö. Alla äggen är ju inte lagda samma dag, och följaktligen kläcks det också bara några få yngel om dagen. Om man istället lägger dem i torv så brukar alla ägg kläckas mer eller mindre samtidigt när man sedan blötlägger dem. Det gör det enklare att fixa deras foder, eftersom alla yngel i varje "kull" är ungefär lika gamla/stora. Eftersom man företrädesvis kläcker äggen i ett separat akvarium eller någon annan liten behållare, så blir rengöringen dessutom enklare. Jag kläckte alltid i behållare utan bottenmaterial, med någon flytväxt som enda "inredning". Då var det lätt att slamsuga botten (jag använde luftslang till det) i samband med vattenbyten, och den rena miljön ger ynglen en snabbare och kanske framför allt friskare tillväxt. Ett par små snäckor hjälper gärna till med rengöringen!

          Mvh, Tommy


          Senast redigerad av PixelHermit; 20 July 2007, 01:20. Anledning: Rättat eget kalendariskt hjärnsläpp...
          X
          X
          Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Håller helt med pixelhermit, och kan lägga till en bonus till med att hålla äggen torrt ett tag: man slipper ifrån kannibalism, att de äldre ynglen äter de yngre, pga att alla ynglen kläcks samtidigt och ynglen alltså är ungefär lika stora.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...