Tänkte skaffa Regnbågsfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    Tänkte skaffa Regnbågsfiskar

    Tänkte skaffa regnbågsfiskar till ett 450 liters Juwel kar, de borde väll trivas ihop med ansitrusmalar, siamesisk tofsalgätare och Amanoräkor?

    //Peter
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    För mig fungerar det utmärkt jag har just denna kombination dock ej räkor, jag
    har endast större regnbågar i det karet.
    Hälsningar Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Peter79
      • April 2012
      • 311

      #3
      Så kul att du har den kombinationen som jag också har tänkt, kommer Regnbågsfiskarna äta upp räkorna menar du?
      Hur är dom skötselmässigt annars, och i sättet?

      //Peter

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag skulle svara att det helt beror på vilken/vilka regnbågsfiskar du väljer. De större arterna är mer glupska av sig enligt min erfarenhet. I mitt 550 L kar har jag bla Parkinsons regnbåge, strålfena samt trådfensregnbåge. Parkinsons regnbågarna mumsar gärna snabbt i sig det mesta, i detta kar släpper jag ned utsorterade gula neocardina heteropoda räkor och de blir snabbare mat till mina Parkinsons än mina väntande stora praktbotior....
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Däremot rör de mindre regnbågarna inte räkorna om det inte råkar vara ett räkyngel som ger sig ut på en simtur, då ser de ut som en vattenloppa och kan slinka ned. På jobbet går mina räkor med dvärg neonrasbora och Trådfensregnbågar utan några som helst problem. Jag tror inte heller att mina strålfenor skulle ge sig på räkorna.

          Jag misstänker att samtliga större arter kan tycka dina amanoräkor är intressanta....
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Jag har inte funderat på att skaffa räkor men jag misstänker att de skulle ligga risigt till precis som Sabina säger, de är ganska glupska. Mitt Ancistruspar är ganska produktiva av sig och de yngel som överlever vågar sig först fram vid en storlek av ca 2,5 cm och ungefär där går nog gränsen för att få vara i fred.

            Jag har Bosemani, Kutubu, Herbertaxelrodi, Affinis, Parkinssons och Glossolepis, jag haräven trådfensregnbågar i ett annat mindre akvarium. Generellt tycker jag att de är mycket aktiva, glupska samt nyfikna fiskar jag rekomenderar dem starkt. Det är ju tyvärr så som det skrivs, det dröjer länge innan de växer till sig och färgar ut men varför ha brottom.

            Hälsningar Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Peter79
              • April 2012
              • 311

              #7
              Ok, får se hur jag gör då, små regnbågsfiskar o stora räkor eller stora fiskar inga räkor...
              Hur är regnbågsfiskar annars i lynnet, något speciellt att tänka på inrednings mässigt?

              //Peter

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av Peter79
                Ok, får se hur jag gör då, små regnbågsfiskar o stora räkor eller stora fiskar inga räkor...
                Hur är regnbågsfiskar annars i lynnet, något speciellt att tänka på inrednings mässigt?

                //Peter
                Rörlig och trevliga fiska som inte är aggressiva, lätt att lära så de äter från fingrarna om man nu vill det.
                Jag har 12-14 cm regnbågar med guppy och där blir yngel från dessa ändå.
                Jag tycker de behöver bra med simyta
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Peter79
                  • April 2012
                  • 311

                  #9
                  Waow, är dom 12-14 cm stora? Maffigt! Är det någon nackdel att köpa stora regnbågar från början?
                  Stor simyta ska inte vara några problem, har 151 cm akvarie att få till..

                  //Peter

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #10
                    Det är ingen nackdel att köpa stora regnbågar de skall ju leva relativt länge, Stor simyta är som sagt bra. I mitt akvarie har jag en kulle med lite javamossa kantad med kortvuxna växter, de större växterna har jag placerat i akvariets utkanter. Javamossan är platsen för ständiga tuppspel där de större hannarna turas om att uppvakta honor.

                    Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Sabina
                      • January 2003
                      • 481

                      #11
                      Om du vill grotta ner dig lite mer i dessa fantastiska regnbågsfiskar så vill jag varmt rekommendera denna PDF variant av boken om regnbågsfiskar:

                      A website dedicated to Rainbowfishes of Australia and New Guinea


                      Titta, njut! Efter det lär det bli svårt att bestämma sig för vilka man vill ha i sitt kar...
                      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                      Kommentar

                      • Peter79
                        • April 2012
                        • 311

                        #12
                        Oh, kul, bara att börja läsa, tack!

                        //Peter

                        Kommentar

                        • Peter79
                          • April 2012
                          • 311

                          #13
                          Hej på er! På måndag har jag nu planerat att skaffa d första regnbågarna till 450 l karet, såg att Falskogs precis hade fått in röda som jag är sugen på. Frågan är om 5 st är för många att ha som uppstarts fisk, d är tydligen 7-8 cm stora.
                          Sen, hur har ni fördelningen hane/hona, kul såklart om hanarna färgar ut så mkt som möjligt..

                          //Peter

                          Kommentar

                          • Scrogge
                            • November 2012
                            • 40

                            #14
                            Jag har fyra stycken 2 hanar och 2 honor det är fina att titta på och när dom visar för varandra "dansa med varandra då det visades fina färger hos dem bägge, rekommenderas varmt men vet inte om det kan passar för räkor för att jag har inga räkor i mitt akvariet, Lycka till

                            Kommentar

                            • Peter79
                              • April 2012
                              • 311

                              #15
                              Åh, kul, jag har skippat tanken med räkor i detta kar.... blir nog uppätna...
                              Funderar på hur många regnbågar jag ska ha i karet, 20 för många?
                              Även om det då blir 4 olika färger med 5 individer eller ett större stim av en frg...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...