Vart får man tag i lite "Finare" kampfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Papegoj Moi
    • March 2011
    • 171

    Vart får man tag i lite "Finare" kampfiskar?

    Hej.
    Jag har sökt upp på internet efter lte "exklusivare" kampfiskar utan resultat :/
    Är det någon som vet någon uppfödare/eller någon som säljer Half Moon eller liknande?
    (Gärna hane+hona)
    Skulle vara super lycklig om jag fick några svar
    Mvh Papegoj Moi
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Har du kollat upp aquabid ?
    Förutom plånbok i rätt storlek behövs nog också kunskap om värmepack dock så här års.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Elhmor
      • May 2012
      • 45

      #3
      Zoomässan i Kungsbacka har halv-moon inne emellanåt

      Kommentar

      • Papegoj Moi
        • March 2011
        • 171

        #4
        okej tack för svaren båda två

        Kommentar

        • ecco
          • November 2010
          • 500

          #5
          Min lokala zoo handlare tar in dom flesta varianterna av Kampfisk.
          Går att säga till han vad man letar efter med så tar han hem det åt en.
          Sambons blogg om våra akvarium.
          http://mizan3.bloggsida.se/
          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

          Kommentar

          • Papegoj Moi
            • March 2011
            • 171

            #6
            Okej, vart ligger den zoo affären?

            Kommentar

            • Papegoj Moi
              • March 2011
              • 171

              #7
              Är det någon som vet om det är dyrt att importera från typ Thailand?

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Snabbaste sättet att hitta något är nog just via aquabid (länk ovan). Thailändarna säljer mycket just via aquabid. Om man inte vill bjuda över på auktioner kan det i alla fall löna sej att regga upp sej på aquabid. Då får man även tillgång till de auktioner som avslutats upp till 45 dagar tidigare och kan kontakta säljarna via en fråga. Jag (och givetvis även andra) har använt den metoden när man vill ha tag i något som just nu inte auktioneras ut men väl funnits på marknaden tidigare. Men smakar det så kostar det nog....
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Snabbaste sättet att hitta något är nog just via aquabid (länk ovan). Thailändarna säljer mycket just via aquabid. Om man inte vill bjuda över på auktioner kan det i alla fall löna sej att regga upp sej på aquabid. Då får man även tillgång till de auktioner som avslutats upp till 45 dagar tidigare och kan kontakta säljarna via en fråga. Jag (och givetvis även andra) har använt den metoden när man vill ha tag i något som just nu inte auktioneras ut men väl funnits på marknaden tidigare. Men smakar det så kostar det nog....
                  Dessutom måste man ordna med veterinärbesiktning i det första EU-land som fisken kommer till. Fixa tulldokument etc. - dvs det kostar flera tusen kronor bara i skatter, avgifter och transport.

                  Billigare är att åka ner på någon av de akvariemässor som anordnas i Tyskland och Holland och köpa fiskar på auktionen där - priserna där brukar ligga på 300 till 1.000 för en fisk.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ja så är det nog om man skall följa lagen till punkt och prickar - eller hur man nu uttrycker det...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Papegoj Moi
                      • March 2011
                      • 171

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Dessutom måste man ordna med veterinärbesiktning i det första EU-land som fisken kommer till. Fixa tulldokument etc. - dvs det kostar flera tusen kronor bara i skatter, avgifter och transport.

                      Billigare är att åka ner på någon av de akvariemässor som anordnas i Tyskland och Holland och köpa fiskar på auktionen där - priserna där brukar ligga på 300 till 1.000 för en fisk.
                      Men det är ju ganska många som han import från Thailand..?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Papegoj Moi
                        Men det är ju ganska många som han import från Thailand..?
                        Förstår inte vad du menar, men även om det bara handlar om en fisk så krävs det veterinärbesiktning.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Papegoj Moi
                          • March 2011
                          • 171

                          #13
                          okej.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Men på aquabid kan man se var säljaren befinner sej - nu vet jag inte hur många som säljer kampfisk inom EU precis - men då behövs väl inte veterinärintyg etc...

                            Vad gäller killis har jag tidigare blivit kontaktad av hobbyfolk från Australien som velat smuggla in arter dit (de har mycket strängare regler än vi inom EU). Inte gjort något olagligt dock. Men också en fråga - vad hade världen idag varit om Gandhi, Nelson Mandela och Martin Luther King t ex följt gällande lagar????
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Men på aquabid kan man se var säljaren befinner sej - nu vet jag inte hur många som säljer kampfisk inom EU precis - men då behövs väl inte veterinärintyg etc...

                              Vad gäller killis har jag tidigare blivit kontaktad av hobbyfolk från Australien som velat smuggla in arter dit (de har mycket strängare regler än vi inom EU). Inte gjort något olagligt dock. Men också en fråga - vad hade världen idag varit om Gandhi, Nelson Mandela och Martin Luther King t ex följt gällande lagar????
                              Lite löjligt inlägg. Smugglare finns alltid och visst finns det sådana som bryter mot lagen för ett gott ändamål (vilket jag också tycker att man kan göra).
                              Men att jämföra det dessa herrar har gjort med det som en simpel fisksmugglare gör i Sverige för att han är så snål och inte vill betala för sig är patetiskt.

                              Att köpa in fisk inom EU är lagligt.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...