Agressivt värre!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaRosa
    • April 2012
    • 18

    Agressivt värre!

    Har alltid haft små blå-gurami där kyssandet varit gulligt även om det egentligen är en maktkamp. Det har ändå varit harmlöst! Men jag skaffade 4 st av dessa stora rosa vackra fiskar och var salig över hur de gled runt i grupp harmoniskt. Men plötsligt började en av dom jaga halvt ihjäl två av de andra, men rörde inte den tredje. De två stackarna lever nu pressade mellan pump och vägg och gömmer sig, så fort de rör sig så kommer den elake och jagar tillbaks dom. Deras fenor är skadade efter bitandet och förmodligen bristen på rörlighet, och så sent som igår började den elke trakassera även den tredje! Lagom kul att ha tre av dessa vackra fiskar gömda och lidande med skadade fenor. Känner mig som en djurplågare!! Ska jag ta bort den elake och hoppas att dom andra repar sig eller ta bort alla tre skadade???
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Vilka guramin är det du har 4 st av, om jag tolkar ditt inlägg rätt handlar det om kyss-guramin. Hur stort akvarium har du? Verkar som om du har stora guramis på för litet utrymme på beskrivningen att döma. Dessa fiskar behöver rejält med utrymme så att även svagare individer skall ha en chans. Annars går det som du beskriver. Har själv ingen erfarenhet av kyss-guramin men jag anter att de funkar på samma sätt som övriga guramis.
    h. Johan

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Zoopets artfaktablad för kyssgurami säger det mesta: fisken blir 35 centimeter lång, minsta akvariestorlek 700 liter/2 meter längd.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • LillaRosa
        • April 2012
        • 18

        #4
        Akvariet är 1,50 långt... Ni menar att det är för litet för 4 gurami? Det konstiga är att de var vänliga mot varandra över en månad innan detta beteende kom?

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Jag kan inte svara specifikt för kyss gurami men enligt art beskrivningen är det i underkant. Åtminstone blå- och Mosaik guramin kan vara ilskna mot varandra och då är det viktigt med utrymme med tillflyktsorter för de svagare. De blir dessutom stora.
          h. Johan

          Kommentar

          • LillaRosa
            • April 2012
            • 18

            #6
            Har världens bästa fiskaffär där man får komma och byta ut fiskar man har problem med. Så jag tog ert råd och lämnade tillbaka den elake, fick med mig en vacker jättescalar hem istället Tack, nu är det mycket lugnare i karet!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              hur stort kar har du? 1 scalar är väl inte toppen precis. o de behöver ett kar som är minst 50 cm högt

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Ursprungligen postat av LillaRosa
                Har världens bästa fiskaffär där man får komma och byta ut fiskar man har problem med. Så jag tog ert råd och lämnade tillbaka den elake, fick med mig en vacker jättescalar hem istället Tack, nu är det mycket lugnare i karet!
                Verkligen bra affär. nu har du en ensam jättescalar som också vill ha gott om utrymme. Med tiden finns dock risken att en av de kvarvarande guramina börjar terrorisera de övriga.
                h. Johan

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #9
                  Jag tolkar din första post som att du förutom blå guramis har fyra rosafiskar, stämmer detta? De rosa firrarna skulle även kunna vara elfenbensciklider, dessa kallas även zebraciklider, om det är sådana du har så är akvariet inte för litet. Har du bytt vatten nyligen? Ett vattenbyte kan nämligen trigga elfenbens/zebror till lek och det skulle förklara varför de plötsligt har blivit aggressiva samt att du verkar ha en alfahanne i karet.
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lizardking
                    Jag tolkar din första post som att du förutom blå guramis har fyra rosafiskar, stämmer detta? De rosa firrarna skulle även kunna vara elfenbensciklider, dessa kallas även zebraciklider, om det är sådana du har så är akvariet inte för litet. Har du bytt vatten nyligen? Ett vattenbyte kan nämligen trigga elfenbens/zebror till lek och det skulle förklara varför de plötsligt har blivit aggressiva samt att du verkar ha en alfahanne i karet.
                    Håller med. Det första inläggets beskrivning var litet otydligt. Det vore lättare om LillaRosa skrev vilka fiskar det gäller.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      LillaRosa skrev små blå guramis, det skulle jag tolka som blå dvärgar..

                      LillaRosa: Kan du fråga efter namnet på de rosa fiskarna? Kan du ta reda på alla måtten på ditt akvarium?
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Kan du inte försöka lägga upp ett par bilder på fiskarna. Det behöver inte vara profsbilder alls!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • LillaRosa
                          • April 2012
                          • 18

                          #13
                          Oj vad många svar idag! Jag var faktiskt och lämnade ytterligare en jättegurami till affären (de heter tydligen bara så, de är rosa och större än blå-gurami) och tog ytterligare en jättescalar. Hade en jättescalar innan också. Så i karet nu bor 3 jätteskalarer, 2 jättegurami, 2 blågurami, 2 pictusmalar och 2 mindre diskus-varianter, samt ett stim om 10 väldigt små randiga vilka jag inte minns namnet på. Karet är 150cm lång och 50 cm brett och högt.
                          Ja, jag gjorde ett väldigt stort vattenbyte i helgen, kan det alltså vara därför?? Låter detta annars rimligt, ni som kan? Det känns väldigt harmoniskt i karet nu.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Köpte du dessa jättegurami (Osphronemus goramy) på Tropisk Akvariefiskimport möjligtvis? Jag vet att han har så´na inne. Vad jag har förstått så kan de vara ganska griniga, och blir stora, enligt zoopet blir de 80 cm, och kräver 700 liter som unga.
                            Senast redigerad av Shepard; 03 April 2012, 22:20.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • LillaRosa
                              • April 2012
                              • 18

                              #15
                              Ja det stämmer, handlar bara där då jag tycker han som har affären är jättebra och det är fräscht. Ja jag har också läst att jättegurami kan bli stora, men mina är endast 15 cm. Däremot den nya scalaren jag köpte idag var den största jag någonsin sett, lika stor som en handflata! Svart/vit/gul, verkligen jättevacker. Låter antalet fiskar rimligt för karets storlek eller för många? Nu när lugnet lade sig idag känns det i alla fall väldigt harmoniskt i det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...