Vad är lagom genomströmning av vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Caj
    Trevligt med en till som inte anser att man måste ha filter. Ibland kan man läsa om folk som undrar hur de ska rikta sina utblås, vilka filter de ska ha, trots att fiskarna kanske inte verkar gilla det speciellt mycket. Trots det så verkar filter vara som något sorts måste som inte ifrågasätts. Jag syftar absolut inte på alla och de som känner sig osäkra anklagar jag inte heller. Men just det där att det skulle vara något måste att ha filter, det kan jag inte hålla med om.

    Det finns andra alternativ. Mycket växter och bra bottenmaterial är ett sådant. Riktigt surt och mjukt vatten ett annat. Val av foder och vattenbyten är ytterligare alternativ. Det finns till och med sådana som odlar en del riktigt svåra fiskar utan vare sig pump eller filter.
    Mycket kan sägas om fiskar, växter och vatten!
    Jag tycker också att det är galet att dra allt efter en kam. Exempelvis att tro att ett Malawi kar utan växter fungerar lika som ett akvarium fullt med växter.
    I det första skall man ha bra drag och rejält filter samt byta vatten ofta i det senare kan man i princip bara ha nog med filter för att hålla vattnet klart och kanske bli av med en del alger.
    Sedan tror jag det är viktigare att hålla exempelvis stadiga värden på tillexempel pH i stället för att ”sura ned” vattnet i akvariet och sedan fylla på med nytt vatten som har högre pH. Vist kan man manipulera en del med detta och även temperatur men då skall men veta vad man gör!
    Om vi inte pratar om special akvarier utan ett vanligt sälskapsakvarium med lite allmän blandning av fisk så får man gå en medelväg. Det är enklare att fixa ett lugnt område för guramies i ett akvarium med lite cirkulation än att fixa lite ström till Ancistrusen i ett akvarium utan!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Caj
      • October 2010
      • 88

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Mycket kan sägas om fiskar, växter och vatten!
      Jag tycker också att det är galet att dra allt efter en kam. Exempelvis att tro att ett Malawi kar utan växter fungerar lika som ett akvarium fullt med växter.
      Det kan jag instämma i!

      Ursprungligen postat av bossep
      I det första skall man ha bra drag och rejält filter samt byta vatten ofta i det senare kan man i princip bara ha nog med filter för att hålla vattnet klart och kanske bli av med en del alger.
      Sedan tror jag det är viktigare att hålla exempelvis stadiga värden på tillexempel pH i stället för att ”sura ned” vattnet i akvariet och sedan fylla på med nytt vatten som har högre pH.
      Jo fast jag menade att man ska fylla på med vatten som har samma eller liknande värden, exempelvis lågt pH och kanske låg konduktivitet med. Man förbereder vattnet helt enkelt. Smärre förändringar i pH tror jag inte spelar så stor roll, inte heller smärre förändringar i ledningsförmågan. Det beror ju lite på vad för andra ämnen och så vidare som finns i vattnet och i vilken utsträckning och givetvis vad man håller för fisk och om man har något speciellt mål med det.

      Ursprungligen postat av bossep
      Vist kan man manipulera en del med detta och även temperatur men då skall men veta vad man gör!
      Ja det kan jag också instämma i!

      Ursprungligen postat av bossep
      Om vi inte pratar om special akvarier utan ett vanligt sälskapsakvarium med lite allmän blandning av fisk så får man gå en medelväg. Det är enklare att fixa ett lugnt område för guramies i ett akvarium med lite cirkulation än att fixa lite ström till Ancistrusen i ett akvarium utan!
      Ja då är det nog mycket bra med en blandning av växter, fiskar som kan samsas och ett bra filter med anpassad cirkulation. Fast anpassar man mängden fisk i förhållande till växter så kan jag tänka mig att ett litet sällskapsakvarium hade kunnat rulla på med, om man inte har fiskar som vill ha strömmande vatten. Att jag kom in på detta beror på trådstarten. Just guramier trivs enligt mina erfarenheter i stillastående eller väldigt svagt strömmande vatten, men det kanske varierar där med. Men en god lösning kan väl vara bottenfilter som du skrev om tidigare!
      Senast redigerad av Caj; 17 February 2011, 23:23.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av ilzetas
        Guramisarna trivs bäst när vattnet inte cirkulerar för kraftigt, om jag har förstått det rätt? Jag fick med en filterpump på 700 l/timme när jag köpte mitt 300 L kar. Personligen tycker jag det är i häftigaste laget (växterna vajar och de två dvärgguramisarna åker i strömmen ibland), fast jag har hört allmänna rekommendationer på 1000 l/timme för denna akvariestorlek.

        Mina dvärgguramisar är vana en mycket mindre cirkulation genom mitt bottenfilter i 100 L karet.

        Tanken är ju att jag ska ha mest guramis i 300 L, och vill göra det bra så dom trivs innan jag skaffar flera. Pumpen verkar inte kunna justeras. Kan jag förändra nåt geom placering vid ytan eller längre ner? Måste jag ha en annan pump? Hur VET man egentligen vad som är lagom fart på vattnet?

        Mvh, Carina
        För att återknyta till trådskaparen och huvudfrågan:
        Ja, jag tycker det är alldeles för mycket flås om du har dvärggurami!
        Om du har ett bottenfilter så lägg i det och koppla sedan dit pumpen så att vattnet blåser ned i sanden i stället för att suga genom det. Både du fiskar och växter blir lyckliga. Jag lovar!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #19
          Tack och tack alla som deltar i diskussionen! Tänk så mycket jag lär mig

          Jag har bottenfilter i mitt 100 L (som ska avvecklas) men inte i det stora akvariet. Inget akvarium har funkat så bra på alla sätt som dom jag haft med bottenfilter.
          Tack vare Hannes råd angående strilrör och filtermatta sitter nu sedan en timme ett sånt hemmabygge i det stora akvariet. Ser ut att funka på önskat sätt.

          Mvh, Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av ilzetas
            Tack och tack alla som deltar i diskussionen! Tänk så mycket jag lär mig

            Jag har bottenfilter i mitt 100 L (som ska avvecklas) men inte i det stora akvariet. Inget akvarium har funkat så bra på alla sätt som dom jag haft med bottenfilter.
            Tack vare Hannes råd angående strilrör och filtermatta sitter nu sedan en timme ett sånt hemmabygge i det stora akvariet. Ser ut att funka på önskat sätt.

            Mvh, Carina
            Vad bra! Den där Hannes är nog inte så dum ändå!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            Arbetssätt...