Tänkte börja med regnbågsfiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BillyL.
    • March 2010
    • 62

    Tänkte börja med regnbågsfiskar...

    Hej!
    Mitt första inlägg på detta forum...

    Jag har startat igång ett litet akvarium (54 L) och har fastnat för regnbågsfiskar. Självklart har jag nu massor av frågor.

    1. Är tanken för litet för regnbågsfiskar?

    2. Växter, vilka ska man skaffa (om det ska vara någorlunda biotopiskt). Har just nu några vattenpest, tror jag de heter...

    3. Vilka fiskar ska man börja med?

    4. Vad ska man ha för belysning för att framhäva färgerna? (Har nu ett aquael-akvarium med inbyggd lampa)

    Jag har nog fler frågor, men jag börjar nog med dessa...


    /Billy
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det karet lär fungera alldeles utmärkt för mindre arter, t ex trådfenad regnbågsfisk (Iriatherina werneri). Det finns många närbesläktade fiskar som också passar där, som Pseudomugli gertrudae (tror jag de heter, kanske inte helt rätt stavat :S). För de större arterna är det lite för litet - det är rätt aktiva fiskar som vill kunna sträcka ut.

    Växter...tja, några cryotocoryne, javaormbunke, javamossa...?

    Startfiskar: Jag vet faktiskt inte hur känsliga trådfenorna är för nitrit. Men frångår du att bara ha asiatiska firrar kan du ju ha några pansarmalar eller ett par platys att börja med.

    Belysning: Själv gillar jag PowerGlo eller Aquaglo-lysrör, jag vet inte om det finns motsvarande ljus för Aquael?

    Och ett tips: köper du trådfenor, försök få tag i honor också. Hannarna spelar då mycket mera intensivt för varandra och tjejerna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • BillyL.
      • March 2010
      • 62

      #3
      Hej tack för ditt svar!

      Jag har nu kört karet i några veckor och har nu tre neontetror, en
      Corydorassamt samt två andra malar. Men, som sagt, jag skulle vilja göra något mer än att "ha fiskar". Lära mig mer om något. Trådfenorna verkar ju onekligen vara ett bra förslag. Kollade med djurmagasinet i Norrköping och de kunde tydligen beställa såna om man vill.

      Om jag i framtiden skulle skaffa ett större kar. Passar trådfenorna med andra regnbågsfiskar? Eller är det något som man bör tänka på där?


      /Billy

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Kolla på de olika Pseudomugil som finns. De är små och verkar relativt tåliga. Själv är jag extremt förtjust i just Pseudomugil gertrudae som Jens nämner. Kallas också prickiga blåögon. Dom är ganska lätta att föröka också, lägger stora romkorn i rötterna till flytväxter, javamossa eller en konstgjord lekmopp av syntetgarn som kan hänga ner i vattnet fastsatt i en bit kork eller liknande.

        Trådfenorna upplever jag som rätt känsliga, men dom är riktigt snygga. Dom har långa fenor så dom kan inte gå med några andra fiskar som snappar efter fenor, men det gör inte de prickiga blåögonen.
        Själv tycker jag att det alltid är vackrare att inte blanda så många sorter. Speciellt inte i små kar. Men man tycker så olika
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • BillyL.
          • March 2010
          • 62

          #5
          Nu har jag beställt 3 st Pseudomugil gertrudae...

          Samt bytt belysning till 2 st lysrör. Ett PowerGlo samt ett Aquarelle.



          Tack för tipsen!

          Kommentar

          • Föllförfisk
            • April 2010
            • 620

            #6
            Måste putta upp tråden lite för att slippa starta en ny.. Är själv lite intresserad av dess fiskar, har ett (kbnappt) 350 liters kar. Är de flesta regnbågar stimfiskar? Vilken art kan passa i ett lite större akvarie? Helst rätt så lättskött..

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Samtliga regnbågsfiskar är stimfiskar, och jag skulle drista mig till att säga att samtliga är rätt lättskötta därtill. *Ler* De är vänliga, pigga och tåliga. Matfriska och ofta lättlekta.
              Det enda man bör se upp med är risken för korsningar mellan närbesläktade arter om man skaffar flera olika i samma kar. Sök under "Regnbågsfiskar" i artregistret så får du många exempel och förslag på varianter du kan hitta i handeln; de är aktiva och kvicka firrar som alla trivs i stora kar med gott om plats att röja runt.

              Åh, och så bör man nog se upp med känsliga, lättstressade firrar eller ilskna, väldigt revirhävdande ciklider. Jag kan tänka mig att bågarna i första fallet skulle bidra till en alldeles för livlig miljö, och i det andra ha svårt att stå på sig.
              Senast redigerad av Pickles; 09 April 2010, 21:01.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Får kika runt då! Har ännu inte ens vatten i karet så inga andra fiskar finns! I mitt lilla som sambon vill jag ska avsluta till förmån för det nya har jag 13 kerri-tetror ch 5 otocinclusar..

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #9
                  Toppen! Kör då en asienbiotop med regnbågar som centrum. XD Saken är biff! (tetrorna och Ottosarna får hänga med som undantag förstås)

                  De är vackra, tacksamma och underskattade fiskar.
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    Hittade en jag tyckte var otroligt vacker.. mel.. batanta.. Hur pass vanliga/ovanliga är dem= jag tycks fasta för blå fiskar!! Är inte så himla bra på detta med asienbiototp, vad bör ingå i det isåfall? Växter och så? Förslag? Gillar ju mossa.. Och en massa grönt.. Tack för hjälpen!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...