Hur många mosaikgurami's till 200L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Hur många mosaikgurami's till 200L?

    Hej hej!
    Har just nu 4 mosaikguramis till mitt 200L akvarium. Är ganska säker på att det är 3 honor och 1 hane. Det har funkat jättebra nu några månader och funderar ifall man skulle köpa in några mer. Hur många kan man egentligen ha utan att de blir för mycket bråk? Skulle 6-8 stycken vara något problem?

    MVH Janson
  • Rosali
    • January 2010
    • 279

    #2
    Ursprungligen postat av janson
    Hej hej!
    Har just nu 4 mosaikguramis till mitt 200L akvarium. Är ganska säker på att det är 3 honor och 1 hane. Det har funkat jättebra nu några månader och funderar ifall man skulle köpa in några mer. Hur många kan man egentligen ha utan att de blir för mycket bråk? Skulle 6-8 stycken vara något problem?

    MVH Janson
    Mosaikguramis är trevliga och vackra fiskar, Men du ska nog inte ha mer än en hane. De kan slåss om de är flera. Honorna gå bra.
    Du ser skillnad på könen genom att titta på rygg och analfenor. Hanens är spetsigare och honans rundare.
    det beror ju också på hur mycket mer fisk du har i akvariet, om du ska kunna ha flera.

    Kommentar

    • janson
      • July 2009
      • 300

      #3
      Japp ja vet att man ska ha mer honor än hanar och jag kan (troligtvis) se skillnad på dem.

      Vi antar att det får plats mer fiskar. Min fråga var mer hur de beter sig i större stim (mer än 4). De gånger jag sett folk med guramis har det varit mellan 1 och 4 där det oftas funkar bra.

      (Läste igenom mitt svar och det kan väl låta aningens surt, är ledsen isåfall)

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Hur långt är karet? Jag tror det skulle gå bra att skaffa 1 hane och 2 honor till, men det beror som sagt på hur mkt plats det finns hur karet är inrett mm. Men det borde som sagt inte vara några probs. Har tex. själv haft 10 guldgurami i 250L kom inte ihåg den exakta könsfördelningen men det gick hur bra som helst, samtidigt kan de flesta labyrintfiskar vara enna riktiga elakingar men det är främst i mindre kar som man får problem.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Rosali:
          Jag undrar välkigen VARFÖR alla tror att det ska bli sådana problem med flera hannar

          Jag har haft 6-8 hannar ihop i ett akvarium som var på 100x40x40 och det gick kanoners.

          Hannarna skadar ju heller aldrig varandra i revirstrider och jag tycker det bara är elakt att ha en ensam hanne eftersom då finnsdet risk för att han sliter ut sig på att jag på honorna, eftersom han ser hela ytan om inte annat som sitt revir.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Rosali
            • January 2010
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av pikachu
            Rosali:
            Jag undrar välkigen VARFÖR alla tror att det ska bli sådana problem med flera hannar

            Jag har haft 6-8 hannar ihop i ett akvarium som var på 100x40x40 och det gick kanoners.

            Hannarna skadar ju heller aldrig varandra i revirstrider och jag tycker det bara är elakt att ha en ensam hanne eftersom då finnsdet risk för att han sliter ut sig på att jag på honorna, eftersom han ser hela ytan om inte annat som sitt revir.
            Det ä min egen erfarenhet de gånger jag haft fler än en hane. De har slagits och fått skador. framför allt så har alltid någon blivit väldigt mycket jagad och bara fått stå i ett hörn, och det tycker jag är synd. Det har alltid slutat med att den svagare hanen har dött eller jag har gett bort den fö att jag tyckt synd om den att bli så mobbad.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Jag har haft guramis i 10 år tror jag och mina guramis fick aldrig skador och så tror jag att man aldrig ska enbart ha två hannar utan att om man vill ha fler än en hanne så ska det vara minst tre.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #8
                Att en fisk är aggressiv kan ju bero på många saker, främst är väl hur säkra de känner sig och rivalitet mot övriga gruppen.
                Rooster: Akvariet är runt 100 cm och de jag har nu är hur snälla som helst, hade tidigare en hanne till och då var det mer livat, körde efter alla guramis, av nån konstig anledning fastna han bakom doppvärmaren...

                Ska nog testa med två till, blir nog 2 honor eller en av varje.

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  Ja gör du det jag tror inte det skall vara några probs, oavsett om du kör 2 honor till eller en av varje, bara det är någorlunda tät planterat å så, alternativt en lite större barriär i mitten av karet. (Tänk på hur fiskarna går i butikerna typ skitmkt fisk i mkt små kar och det går ju oftast hur bra som helst, fisken blir dessutom ofta ganska länge i butikerna så det är inte alltid så himla temporärt heller).
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Köp tre djur (två hannar och en hona) så tror jag det kommer gå utmärkt.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Embra
                      • March 2010
                      • 26

                      #11
                      Alla pratar om att hanarna blir så aggressiva. visserligen har faktiskt alla mina guramis genom tiderna varit lite smått aggressiva, vilket jag har läst i böcker etc att dom inte ska vara. (sååå trevliga och snälla fiskar) dom enda riktigt snälla var nog mina dvärgguramis. iaf. i mina fall är det inte hanen som är aggressiv utan honan :S och då är det enbart på hanen hon är arg på. inga andra fiskar. jagar honom ständigt. hon är på och pickar på honom på sidan hela tiden. (Mosaikgurami är det jag har för tillfället)

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av pikachu
                        Köp tre djur (två hannar och en hona) så tror jag det kommer gå utmärkt.
                        Lycka till med den kombinationen, är det risk för aggressioner i gruppen är detta nog det ultimata.

                        2+2 är en bra start.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Ansjo: Jag menade att Janson skulle köpa två hannar och en hona till så att Janson får får 3 hannar och 4 honor.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...