Ny på regnbågsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Ursprungligen postat av Ove Gunnarsson
    Har nu haft mina 6 st. Boesemani i 4 dagar och tyckte när dom kom, att det kunde vara lite mer hull på dom. Och det var inte svårt, pigga som bara den och allt ska in i mun. Verkar snarare så att det är svårt att inte ge dom för mycket. Har lite svårt att se skillnad på könen men ska sätta mig ner och kolla ordentligt senare i veckan.
    Så än så länge väldigt positiv till Regnbågar.

    //Ove
    Haha, de är som små dammsugare, allt åker ner i munnen på de, eller de ska ialf smaka på a l l t. Hur stora var de och Vad matar du de med?

    Har du bilder så lägg upp de så man får se *nyfiken*

    Kul att fler gillar regnbågar
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Ove Gunnarsson
      • August 2008
      • 19

      #17
      Har tyvärr ingen bra kamera för att ta kort på fisk. Något som jag önskar men dom kostar en hel del.
      Mina fiskar är bara ca 5 cm ännu. Jag önskade 2 hanar 4 honor, men tror det blev tvärtom. Gör det något att det är 4 hanar? Jag kan alltid köpa till 2 honor senare om det behövs.

      //Ove

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Det gör inget att du har fler hanar än honor! som du säger du kan alltid köpa fler sen. Det kommer bli intressant att se de när de börjar göra sig till för honorna, kaxar sig mot varandra oliknande.
        5cm och personen som sålde de kunde skilja på hane och hona?
        ...kan man verkligen se könet på de när de är 5cm?
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Ove Gunnarsson
          • August 2008
          • 19

          #19
          Nu kan jag vara ute på djupt vatten, men det jag kikade på är ryggfenan, hanarna har en mer utdragen och honorna en kortare och lägre ryggfena. Men som sagt det är med all säkerhet någon som kan detta bättre än jag.
          Är detta något gemensamt med alla regnbågsarter eller bara Boesemani?

          Skönt att höra att det inte blir strid på liv o död mellan hanarna. Men hur är dom gentemot honor? Misstänker att honorna har fullt sjå att värja sig.

          //Ove

          Kommentar

          • Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

            #20
            Ursprungligen postat av Ove Gunnarsson
            Nu kan jag vara ute på djupt vatten, men det jag kikade på är ryggfenan, hanarna har en mer utdragen och honorna en kortare och lägre ryggfena. Men som sagt det är med all säkerhet någon som kan detta bättre än jag.
            Är detta något gemensamt med alla regnbågsarter eller bara Boesemani?

            Skönt att höra att det inte blir strid på liv o död mellan hanarna. Men hur är dom gentemot honor? Misstänker att honorna har fullt sjå att värja sig.

            //Ove
            Som jag har förstått det så är regnbågar lite speciella på det där med könsfördelning, det är faktiskt BRA att det är fler hanar än honor, för då kämpar de lite mer om gunsten om honorna och lek uppstår lättare, än när det råder motsatsförhållande. Finns det en hona för varje hane så blir det ingen kamp och mindre lektendens. Så har jag fattat det iaf
            240 l blubb blubb

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              Ursprungligen postat av Mrs Peel
              Som jag har förstått det så är regnbågar lite speciella på det där med könsfördelning, det är faktiskt BRA att det är fler hanar än honor, för då kämpar de lite mer om gunsten om honorna och lek uppstår lättare, än när det råder motsatsförhållande. Finns det en hona för varje hane så blir det ingen kamp och mindre lektendens. Så har jag fattat det iaf
              Yes mkt riktigt och det roliga är att honor blir mer triggad och leksugen när det är fler hanar.
              Som du säger är de speciella, mkt speciella, aldrig sett mina hanar bråka, dvs liv och död, för en hona.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Ove Gunnarsson
                • August 2008
                • 19

                #22
                Då har jag "tur" för nu är det helt klart att jag har 5 hanar och 1 hona. Så ska försöka få tag på 2 honor till. Hanarna simmar runt och visar upp sig för varandra mest hela tiden, men inga slagsmål. Fötutom när det är mat, då är det ÄTA som gäller.

                //Ove

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ove Gunnarsson
                  Då har jag "tur" för nu är det helt klart att jag har 5 hanar och 1 hona. Så ska försöka få tag på 2 honor till. Hanarna simmar runt och visar upp sig för varandra mest hela tiden, men inga slagsmål. Fötutom när det är mat, då är det ÄTA som gäller.

                  //Ove
                  De är matvrak allihopa *skratt* har dina skiftat i färg något??
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Ove Gunnarsson
                    • August 2008
                    • 19

                    #24
                    Dom har börjat färga ut men är fortfarande 5-6 cm. Så jag får vänta ett tag på att dom blir stora. (jag som inte gillar att vänta)

                    //Ove

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ove Gunnarsson
                      Dom har börjat färga ut men är fortfarande 5-6 cm. Så jag får vänta ett tag på att dom blir stora. (jag som inte gillar att vänta)

                      //Ove
                      Tålamod är något man måste ha om man är akvarie intresserad *skratt*
                      Tålamod är något jag fått lära mig mer och mer. Sen när man minst tänker på det så poff
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

                        #26
                        Ursprungligen postat av flygrc
                        27 grader låter för varmt, mina har jobbigt när det går upp där och över
                        Hm, Zoopet säger 26-30 på Boeseman, 22-28 på neon. Jag hade 25 i karet med tetror och gurami tills jag skaffade regnbågar i stället, ökade till 27 efter att ha kollat artbeskrivningarna. Kan det vara en poäng att sänka, alltså? Tycker inte de växer.

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #27
                          Ursprungligen postat av nils_sverker
                          Hm, Zoopet säger 26-30 på Boeseman, 22-28 på neon. Jag hade 25 i karet med tetror och gurami tills jag skaffade regnbågar i stället, ökade till 27 efter att ha kollat artbeskrivningarna. Kan det vara en poäng att sänka, alltså? Tycker inte de växer.
                          De är tropiska fiskar som lever i varmare klimat, men tänk oxå på att har man för varmt så kör man slut på sina fiskar snabbare.
                          Jag har 25-26 grader till mina regnbågar och de trivs
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...