Ny på regnbågsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Gunnarsson
    • August 2008
    • 19

    Ny på regnbågsfisk

    Heter Ove Gunnarsson och håller egentligen på och pysslar med Corydoras och lite malar. Men har varit sugen på en fisk som man ser lite oftare och fastnat för regnbågsfiskar. Har idag beställt 6 stycken M.Boesemani. Ville inte ha några för svåra som första regnbåge, hoppas jag nu inte har helt fel.
    Hoppas på lite tips ang. dessa fiskar. Torsdag nästa vecka skulle dom komma till Gävle.Sen får dom gå och växa till sig, växer dom fort ?

    //Ove
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Fler regnbågar. Så roligt! Boesemanisarna är så vackra också.

    Allt som allt kan jag egentligen bara summera att regnbågarna är fantastiskt tacksamma och Tåliga fiskar. Väldigt livliga (tillräckligt för att dominera karet fullkomligt bland lite försiktigare typer. Både plus och minus där. ^^) Men jag tror inte att det behövs några riktiga tips egentligen.
    Lagom varmt och gott om växtlighet kommer att resultera i lek inom kort. Beroende på hur unga djuren är förstås.
    Mina blir som tokiga när jag ger dem en extra dos artemia. ; )
    De växer rätt fort också. Gått från ungdjur till "så gott som vuxna" på ungefär ett halvår.
    Men jag skämmer bort dem. *host*
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Skall snart också börja med regnbågsfiskar...det är bara mina smyckestetror som skall leva ut sina sina liv först.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Låter finfint, Jens! Jag lånar Oves tråd för att fråga vilken sort du tänkt gå på?
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Får passa på att rekommendera den här boken igen (som är gratis):

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Förmodligen minst tre arter, röd, neon och någon annan... Karet är 450 liter.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Ursprungligen postat av Ove Gunnarsson
              Heter Ove Gunnarsson och håller egentligen på och pysslar med Corydoras och lite malar. Men har varit sugen på en fisk som man ser lite oftare och fastnat för regnbågsfiskar. Har idag beställt 6 stycken M.Boesemani. Ville inte ha några för svåra som första regnbåge, hoppas jag nu inte har helt fel.
              Hoppas på lite tips ang. dessa fiskar. Torsdag nästa vecka skulle dom komma till Gävle.Sen får dom gå och växa till sig, växer dom fort ?

              //Ove
              mina har varit lätta, jag har rätt så hårt vatten om det nu har någon betydelse.
              de växer relativt långsamt. jag har fått yngel från mina med och de växer osså långsamt, ca halvåret och de är mellan 15-25mm långa
              de är aldrig kräsna med maten äter allt från flingor till frysmat
              äter t.o.m från fingrarna
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Ove Gunnarsson
                • August 2008
                • 19

                #8
                Hej!
                Tackar för svar, har nu jobbat hela helgen så äntligen så kan man läsa lite i lugn och ro.
                Låter bra att ni är nöjda med era regnbågar. Här kommer dom att gå i ett 200L (125x40x40). Där finns just nu endast 5 st L134 + 4 st L201(malar) dessa är runt 7-8 cm och är på tillväxt så dessa ser man nästan aldrig. Dom ligger i rötter och i sina grottor.
                Temp ca + 27. cirkulation ca 1600l/h. Låter mycket, och det är snurr på vattnet, men inget jag tror dom inte klarar av.
                Ser fram emot att hämta hem dom senare i veckan.

                //Ove

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #9
                  Om det är något regnbågar tycker om så är det Snurr på vattnet med stort S. Här finns en riktigt trevlig sida där du kan kika lite på biotoperna om du är sugen: http://www.rainbowfish.info/
                  Fick mig att vilja skaffa ett Helt nytt akvarium och verkligen satsa biotop! Men det är sådant man får ta pö om pö.
                  De kommer säkert att trivas alldeles förträffligt hos dig hur som helst. ^^
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • Ove Gunnarsson
                    • August 2008
                    • 19

                    #10
                    Om det är något regnbågar tycker om så är det Snurr på vattnet med stort S
                    Låter gott, passar malakvarium bra.
                    TACK för länken till forumet, där kan man sitta någon timme och lära sig en hel del.
                    Trivs dom i mjukt vatten? förstår att det inte gör någon skada, jag ligger runt 250-300µS på vintern och använder mer regnvatten under varmare tider och lägger mig på ca 200µS.
                    Har även laddat ner "rainbowfishes, -there care & keeping in captivity" men det var en gedigen bok och har inte gjort mig tid att läsa igenom den, så jag passar på att fråga här

                    //Ove

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      27 grader låter för varmt, mina har jobbigt när det går upp där och över
                      Håller med om bra snurr, det är verkligen simmande fiskar som söker upp där vattnet är mest strömt. Jag höll på ett tag med att sänka hårdheten på vattnet med RO vatten ner till 8 kh som jag låg på ett tag, jag slutade när jag fick sjukdomsutbrott, är inte hundra på sambandet men nu är jag tillbaka på ca 18 kh
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Vad skoj att fler öppnar ögonen för regnbågsfiskar!! Det är tåliga och som Pickels säger livliga fiskar.
                        Det börjar komma fler och fler rengbågsfiskar i affären. Och fler av de ovanliga sorterna som t.ex. neon.
                        Pseudomugil har jag sett flera olika varianter av.

                        Strömt skall de ha, men oxå ett ställe där det inte är så jätte strömt. Märkt att när de lägger ägg (ialf mina) så föredrar de att lägga på växter som inte ligger i strömmen.

                        Har malar med mina regnbågar, ancistrusar och pittbull malar. Går jätte bra. Rengbågarna brukar inte hålla till på botten (förutom vid matning) så malarna stör sig inte, och de är fredliga fiskar. (ialf mina)

                        Lycka till med Rengbågarna och hojta till när du hittar dina favoriter.

                        Någon som kikat närmare på Bedotia madagascariensis??
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Ove Gunnarsson
                          • August 2008
                          • 19

                          #13
                          Har nu hämtat hem dom, ouppackade direkt från Akvarieteknik, 6 st. 5 cm. M.Boesemani. Inte så färggranna ännu men med tiden så kommer det.

                          //Ove

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            M.Boesemani. är väldigt fina, men man får tänka efter vilka fiskar man dimper ner därefter så de inte är nära besläktad med varandra och korsar sig.


                            Så fort de dimper ner i karet så lär de färga ut sig

                            Mina tre (Glossolepis incisus) jag har är roliga, de skiftar beroende på temp, humör och ljus! Igår kväll när det var "solnedgång" här hemma vart deras färg nästan blodröd/lila med en GUL rand på pannan.

                            ska bli kul med bilder!
                            Senast redigerad av Nubi; 11 February 2010, 12:11.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Ove Gunnarsson
                              • August 2008
                              • 19

                              #15
                              Har nu haft mina 6 st. Boesemani i 4 dagar och tyckte när dom kom, att det kunde vara lite mer hull på dom. Och det var inte svårt, pigga som bara den och allt ska in i mun. Verkar snarare så att det är svårt att inte ge dom för mycket. Har lite svårt att se skillnad på könen men ska sätta mig ner och kolla ordentligt senare i veckan.
                              Så än så länge väldigt positiv till Regnbågar.

                              //Ove

                              Kommentar

                              Arbetssätt...