Hyperrädda Mosaikgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BCM
    • March 2009
    • 35

    Hyperrädda Mosaikgurami

    Köpte ett par (1 hane och hona) mosaikguramis för ungefär 3 veckor sedan.

    Första veckan så var de nervösa och höll mest till bak till i karet nära ytan där de gömde sig bland växter men vi trodde att de bara var tagna av flytten så vi lät karet vara så att de skulle få vänja sig.
    Dock så var det en sak vi tyckte var underligt och det var att de få gångerna de vågade sig ut från växtligheten så räckte det med att vi passerade karet, ibland på ett par meters avstånd, för att de genast skulle fly och gömma sig.

    Sen efter ungefär en och en halv vecka efter att vi fått dom (vi väntade så länge vi kunde för att ge dem tid att anpassa sig) så var vi tvungna att fylla på vatten och sköta om växter m.m. Sedan dess så har båda guramina bara tryckt längst ner och längst bak i karet bakom en rot med en massa mossa bland en massa växter så att man knappt kan se dom.
    De enda gångerna de verkar lämna gömstället är när de snabbt sticker upp till ytan för att andas innan de genast dyker tillbaka till gömstället.

    Dom kommer inte fram för att äta. En av de få gångerna jag sett en av guramina utanför gömstället, hanen, så ryggade den tillbaka som om den blev skrämd när den såg de andra fiskarna i karet, även fast än de andra fiskarna inte tar någon notis om guramina.
    Det har hänt flera gånger att vi trott att de dött eftersom vi inte sett någon av dem på en hel dag.

    Förutom de två mosaikguramina så har vi 1 L-mal och 12 kilfläcksrasboror (valda just för att de ska passa ihop med guramis).
    Vi har mycket växter, inklusive flyt växter, och flera rötter i karet.
    Vattenkvalitén är bra och temperaturen inom den nivå fiskarna ska ha.

    Hur länge kommer de att stå att trycka?
    De andra fiskarna behövde bara ett par dagar på sig för att vänja sig men Guramina verkar bara bli nervösare och nervösare.
  • Frisen
    • July 2009
    • 36

    #2
    Hade en ensam guldgurami (bland annat) som följde med när jag köpte ett akvarium. Han låg oxå mest och tryckte.....
    Införskaffade en hona till honom men inte hjälpte det, istället låg båda och tryckte. Efter det införskaffade jag även två stycken blå gurami och helt plötsligt har de börjat uppträda som stimm och istället för att dra så fort man kommer inom 10m ifrån akvariumet är dessa fyra först fram till mig för att tigga mat.

    Det roliga är att de totalt ignorerar sambon

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      mina guramisar var också LIVRÄDDA i början. dom kom inte fram på säkert 2 veckor. så fort nåt skymtade förbi burken blev dom ju som panikslagna, simmade iväg skit fort och prejade sej in bakom stenar och röter så att det bara smattrade i rutorna för alla gurami-krockar
      Då sket jag i o mata dom så att dom skulle bli hungriga. och satt framför akvariet en stund vid samma tidpunkt varje dag, helt blixt stilla.
      sen efter en vecka eller så, så lade jag ner mattabletter precis där dom gömde sej. sen återgick jag till att sitta orörlig och glo tills maten var slut,
      forsatte så dag för dag men flyttade tabletten lite längre ut för varje gång.
      och vips en dag så klickade de till för dom. jaså man kan vara överallt? aha!
      nu är det mina nyfiknaste fiskar i burken. matar dom från hande till och med.

      lycka till!
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • BCM
        • March 2009
        • 35

        #4
        Ursprungligen postat av karrokaja
        mina guramisar var också LIVRÄDDA i början. dom kom inte fram på säkert 2 veckor. så fort nåt skymtade förbi burken blev dom ju som panikslagna, simmade iväg skit fort och prejade sej in bakom stenar och röter så att det bara smattrade i rutorna för alla gurami-krockar
        Då sket jag i o mata dom så att dom skulle bli hungriga. och satt framför akvariet en stund vid samma tidpunkt varje dag, helt blixt stilla.
        sen efter en vecka eller så, så lade jag ner mattabletter precis där dom gömde sej. sen återgick jag till att sitta orörlig och glo tills maten var slut,
        forsatte så dag för dag men flyttade tabletten lite längre ut för varje gång.
        och vips en dag så klickade de till för dom. jaså man kan vara överallt? aha!
        nu är det mina nyfiknaste fiskar i burken. matar dom från hande till och med.

        lycka till!
        Får nog prova detta.
        Hur länge satt du stilla varje dag?

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          jadu minst en halvtimme skulle jag tippa. man går väl in i nån slags meditations-koma.
          men det är nog bara en osäker "huskur" om det berodde på mej eller att dom blev trygga vet jag inte.

          har gjort på detta vis med skräckslagna fåglar och dom har blivit handtama pga det. men fisk och fågel är ju lite olika
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          Arbetssätt...