guppy vänskapsband?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yjmftw
    • October 2008
    • 13

    guppy vänskapsband?

    hej! för några dagar sen köpte jag 2 guppy honor för att tillföra lite nytt blod i familjen. enda sen ja släppte i de i akvariet harom simmat me varandra nästan hela tiden! kan guppys ha vänskapliga band?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag tror helt klart att Guppy känner olika för olika individer. Jag har en hane som är extra intresserad av en viss hona och har haft två hanar som simmade ihop hela tiden.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      ...men för det mesta handlar det nog om "attraktion" eller helt enkelt om att hanarna vill para sig, på ett helt djuriskt plan alltså....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Jag har haft endlershonor som inte alls gått ihop utan bråkat med varann hela tiden och så har jag haft endlershonor som gått jättebra ihop.

        Jag har haft endlershanar som hellre håller sig till varann än jagar än hona!

        Så min slutsats är att firrar är individer och även om majoriteten följer det inskrivna artbeteendet så behöver inte alla göra det.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av TinaM
          Jag har haft endlershonor som inte alls gått ihop utan bråkat med varann hela tiden och så har jag haft endlershonor som gått jättebra ihop.

          Jag har haft endlershanar som hellre håller sig till varann än jagar än hona!

          Så min slutsats är att firrar är individer och även om majoriteten följer det inskrivna artbeteendet så behöver inte alla göra det.
          Perfekt formulerat! Precis så är det!

          Fast bara för att t.ex. en hane "verkar" ointresserad så kan han mycket väl ha befruktat honorna ändå, man har ju sällan uppsikt över dem 24/7 så han har säkert många tillfällen på dagen då han kan sköta om befruktandet av honor....han kanske mera är kvälls/morgontypen, eller så sköter han det där på lunchen....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • FamiljenMårtensson
            • October 2008
            • 93

            #6
            Mina guppys verkar helt inaktiva för tillfället. De är på varandra ibland, men ingen blir liksom tjock.

            Förresten, hur länge är honorna dräktiga?
            Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
              Mina guppys verkar helt inaktiva för tillfället. De är på varandra ibland, men ingen blir liksom tjock.

              Förresten, hur länge är honorna dräktiga?
              Alla honor blir inte tjocka utan vissa föder bara enstaka yngel. Många gånger så hinner man inte ens se ynglen förrän de blir uppätna.
              Se till att du har mycket växter och gömställen så ynglen kan gömma sig.
              Guppyhonor är dräktiga 4-5v.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                ...och när de ynglen föds så är honan oftast ändå begruktad många gånger om så då är hon "dräktig" igen snabbt som bara den....förrådsbefruktning kalls det.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Här kommer en länk med mycket info, läs och njut!

                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...