Bild på guppy ynglet med spetsig fena.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    Bild på guppy ynglet med spetsig fena.

    Hejsan! Här kommer en bild på guppy ynglet med spetsig fena..
    Vad tror ni om det? Är den född så eller har den blivit skadad på något sätt?


  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Ser ut som yngel brukar göra vid svåra fall av Oodinium, men har i och för sig aldrig sett en Guppy med Oodinium så det kan nog lika gärna vara ett missbildat yngel.

    Kommentar

    • miirah
      • January 2009
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av oaken
      Ser ut som yngel brukar göra vid svåra fall av Oodinium, men har i och för sig aldrig sett en Guppy med Oodinium så det kan nog lika gärna vara ett missbildat yngel.
      Oodinium.. vad är det ? :P

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är en sjukdom http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123 men att det är just den sjukdomen är jag osäker på.
        I villket fall som helst så är det kört för den fisken då de inte brukar bli så gamla efter att de ser ut så.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • miirah
          • January 2009
          • 155

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det är en sjukdom http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123 men att det är just den sjukdomen är jag osäker på.
          I villket fall som helst så är det kört för den fisken då de inte brukar bli så gamla efter att de ser ut så.
          okej, det var synd det :/

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Om fiskarna har Oodinium ser de ut som om de blivit "pepprade med vitpeppar" över större delen av kroppen. Jag hade killis som fick det ofta, det var lätt att bota, men kom tillbaka med jäna mellanrum, det blev mycket medicin i det akvariet så länge jag hade dessa killis kvar. Har inte sett det någon mer gång efter det.

            Ett är dock säkert, ditt yngel har INTE Oodinium......snarare brukar det kunna bli så om akvariet är tättbefolkat, jag funderar själv på om det kan vara ett stressrelaterat sjukdomstillstånd, men det får experterna i sjudomsforumet svara på.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • miirah
              • January 2009
              • 155

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Om fiskarna har Oodinium ser de ut som om de blivit "pepprade med vitpeppar" över större delen av kroppen. Jag hade killis som fick det ofta, det var lätt att bota, men kom tillbaka med jäna mellanrum, det blev mycket medicin i det akvariet så länge jag hade dessa killis kvar. Har inte sett det någon mer gång efter det.

              Ett är dock säkert, ditt yngel har INTE Oodinium......snarare brukar det kunna bli så om akvariet är tättbefolkat, jag funderar själv på om det kan vara ett stressrelaterat sjukdomstillstånd, men det får experterna i sjudomsforumet svara på.....
              okej, tack för hjälp

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Om fiskarna har Oodinium ser de ut som om de blivit "pepprade med vitpeppar" över större delen av kroppen. Jag hade killis som fick det ofta, det var lätt att bota, men kom tillbaka med jäna mellanrum, det blev mycket medicin i det akvariet så länge jag hade dessa killis kvar. Har inte sett det någon mer gång efter det.

                Ett är dock säkert, ditt yngel har INTE Oodinium......snarare brukar det kunna bli så om akvariet är tättbefolkat, jag funderar själv på om det kan vara ett stressrelaterat sjukdomstillstånd, men det får experterna i sjudomsforumet svara på.....
                Tycker inte Oodinium nödvändigtvis behöver vara så pass lätt att se, har haft många Betta-yngel som kört ihop fenorna och strax efter dött, har även haft Betta-yngel som haft klassiska Oodinium-tecken som du beskriver, dvs de vita små prickarna, i flera månader utan att de verkat sjuka - utan istället har vuxit och ätit normalt.
                Och hur de ens kan konstatera att INTE skulle vara Oodinium genom att titta på den där bilden är för mig en gåta. Att en fisk skulle bli sjuk bara för att akvariet är tätbefolkat har jag svårt att se, däremot att den skulle bli sjuk av att vattenvärdena i så fall blir dåliga (och Oodinium dyker ju ofta upp vid nitritspikar och allmänt dåliga vattenvärden).

                Däremot har jag aldrig sett eller hört talas om en Guppy som haft Oodinium, då jag antar att de inte är känsliga för det (och det var mer ett konstaterande att det såg ut som det kan göra då), men däremot har jag sett enstaka Guppy-yngel som sett ut som det ovan under deras första dagar i livet. Jag har däremot bara sett detta fenomen när man har flyttat över Guppy-honan till ett annat akvarium, så med största sannolikhet hinner den typen av yngel antagligen bli uppätna eller dö innan man ens märker av dem om man låter honan gå kvar i ett vanligt akvarium.

                Kommentar

                • miirah
                  • January 2009
                  • 155

                  #9
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Tycker inte Oodinium nödvändigtvis behöver vara så pass lätt att se, har haft många Betta-yngel som kört ihop fenorna och strax efter dött, har även haft Betta-yngel som haft klassiska Oodinium-tecken som du beskriver, dvs de vita små prickarna, i flera månader utan att de verkat sjuka - utan istället har vuxit och ätit normalt.
                  Och hur de ens kan konstatera att INTE skulle vara Oodinium genom att titta på den där bilden är för mig en gåta. Att en fisk skulle bli sjuk bara för att akvariet är tätbefolkat har jag svårt att se, däremot att den skulle bli sjuk av att vattenvärdena i så fall blir dåliga (och Oodinium dyker ju ofta upp vid nitritspikar och allmänt dåliga vattenvärden).

                  Däremot har jag aldrig sett eller hört talas om en Guppy som haft Oodinium, då jag antar att de inte är känsliga för det (och det var mer ett konstaterande att det såg ut som det kan göra då), men däremot har jag sett enstaka Guppy-yngel som sett ut som det ovan under deras första dagar i livet. Jag har däremot bara sett detta fenomen när man har flyttat över Guppy-honan till ett annat akvarium, så med största sannolikhet hinner den typen av yngel antagligen bli uppätna eller dö innan man ens märker av dem om man låter honan gå kvar i ett vanligt akvarium.

                  Honan födde i 60 L akvarium o sen flyttade jag över ynglen till ett typ 30 L akvarium.. tror du de kommer överleva?

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av miirah
                    Honan födde i 60 L akvarium o sen flyttade jag över ynglen till ett typ 30 L akvarium.. tror du de kommer överleva?
                    Skulle inte räkna med att de med deformerade fenor (av en eller annan anledning) överlever, tyvärr.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av oaken
                      Tycker inte Oodinium nödvändigtvis behöver vara så pass lätt att se, har haft många Betta-yngel som kört ihop fenorna och strax efter dött, har även haft Betta-yngel som haft klassiska Oodinium-tecken som du beskriver, dvs de vita små prickarna, i flera månader utan att de verkat sjuka - utan istället har vuxit och ätit normalt.
                      Och hur de ens kan konstatera att INTE skulle vara Oodinium genom att titta på den där bilden är för mig en gåta. Att en fisk skulle bli sjuk bara för att akvariet är tätbefolkat har jag svårt att se, däremot att den skulle bli sjuk av att vattenvärdena i så fall blir dåliga (och Oodinium dyker ju ofta upp vid nitritspikar och allmänt dåliga vattenvärden).

                      Däremot har jag aldrig sett eller hört talas om en Guppy som haft Oodinium, då jag antar att de inte är känsliga för det (och det var mer ett konstaterande att det såg ut som det kan göra då), men däremot har jag sett enstaka Guppy-yngel som sett ut som det ovan under deras första dagar i livet. Jag har däremot bara sett detta fenomen när man har flyttat över Guppy-honan till ett annat akvarium, så med största sannolikhet hinner den typen av yngel antagligen bli uppätna eller dö innan man ens märker av dem om man låter honan gå kvar i ett vanligt akvarium.
                      Som du ser i slutet av mitt inlägg så hänvisar jag till sjukdomsforumet vid frågor om sjukdomar. Vad som däremot är vanligt är att om ett akvarium är överbefolkat så stressas fiskarna och motståndskraften blir då nedsatt, vilket leder till att de lättare blir sjuka av olika anledningar, och en av dessa anledningar KAN vara dåligt vatten, men det kan också vara parasiter, bakterier eller annat som inte syns vid ett vanligt vattentest.

                      Så egentligen gav jag inget klart svar, mer än hur jag anser att Oodiniumangrepp ser ut.

                      Att dina betta-yngel levt så länge med den sjukdomen och ändå växte och frodades är ju bara att gratulera dig till, men det är inte att rekommendera att låta bli medicinering OM man vet att fiskarna är sjuka, man skall alltid göra sitt yttersta för att bota dem om man konstaterat att de lider av någon sjukdom.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Erik Rune
                        • February 2007
                        • 28

                        #12
                        Skal jeg jette hva dine guppy er syk av ut fra foto: Er det vi kalder "Klisterhale" Som kommer kommer av Gyrodactylus turmbulli. Gå til din Zoo butik å hør om de har noe for det. Medisin er dyrt. så er det ikke mang unger, ville jeg ha av livet de.

                        Erik Rune Norge

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Här brukar detta tillstånd hos yngel (och även vuxna) kallas ibland "torpedsjuka", om det är detsamma som Erik Runes "klisterhale" vet jag inte, för enligt vad jag hittills hört så funderar man fortfarande på vad denna "torpedsjuka" beror på....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Palett
                            • February 2009
                            • 51

                            #14
                            kan bero på inavel.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...