Guppy som får endlersyngel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cecilia H.
    • September 2006
    • 29

    Guppy som får endlersyngel!?

    Jag har helt vanliga guppys som ynglar av sig med jämna mellanrum. Men nu är det så att jag har fått två lite mindre hanar utan spekakulära stjärtfenor, endast färg och mönster på kroppen. Dem ser ut som endlers.
    Jag har innan trott att de inte växt klart, men resten av fiskarna från den "kullen" är helt färdigutvecklade och normala.

    Är detta möjligt? Att en vanlig guppy kan få endlersyngel?
    Mvh Cicci !
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Säker på att det inte är en Endlershona du har ihop med din vanliga Guppyhane?
    Endlershonor är ju väldigt lika vanliga honor.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Cecilia H.
      • September 2006
      • 29

      #3
      Alla honor är normalstora så det har jag svårt att tro... För visst är endlers mindre?
      Mvh Cicci !

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Cecilia H.
        Alla honor är normalstora så det har jag svårt att tro... För visst är endlers mindre?
        Inte honorna, bara hanarna. Endlershonor ser precis ut som vanliga Guppy fast helt färglösa, eller med aningen pyttelite färg på stjärtfenan.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ibland kan vanliga akvarieguppy "gå tillbaka" till det naturliga utseendet, och vanliga vildguppy kan i vissa fall likna endlers, fast de brukar gå mera åt pastellfärg, endlers brukar vara mer metallicfärgade.

          Sedan kan det ju vara så att de guppy du har är endlershybrider långt tillbaka och nu har det visat sig genom att "vanliga" endlers kommit tillbaka, men dessa är i så fall OCKSÅ endlershybrider eftersom de bär på fler dolda färganlag utan att det syns.

          Alla är däremot fina tåliga fiskar, oavsett sort/art/ras/hybridvariant så njut nu av dem och se vad det blir av dem i framtiden.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Cecilia H.
            • September 2006
            • 29

            #6
            Okej, intressant!
            Tänkte att det var något sådant som skett...

            Ska bli spännande att se om det blir några fler sådana yngel.
            Mvh Cicci !

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Cecilia H.
              Okej, intressant!
              Tänkte att det var något sådant som skett...

              Ska bli spännande att se om det blir några fler sådana yngel.
              De hanar du har som liknar endlers kommer korsa sig med de honor som ser vanliga ut och det kommer dyka upp mixar däremellan framöver, gissa om det blir sännande att se hur dessa ser ut!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Cecilia H.
                • September 2006
                • 29

                #8
                Ohja, det blir väldigt spännande.
                Mvh Cicci !

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • cecilienne
                    • February 2007
                    • 282

                    #10
                    Men kan man aldrig renodla fram endlers ur guppy? Jag bara tänker att guppyanlagen kanske försvinner efter många generationer, och så vips så har man faktiskt en "ursprungform" som är stabiliserad...

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av aelva
                      Men kan man aldrig renodla fram endlers ur guppy? Jag bara tänker att guppyanlagen kanske försvinner efter många generationer, och så vips så har man faktiskt en "ursprungform" som är stabiliserad...
                      Nej, en hybrid fortsätter vara en hybrid oavsett hur mycket den liknar en av de ursprunliga urförfäderna.....det kan dessutom dyka upp dolda korsningsanlag framöver oavsett hur "stabil" gruppen blivit.....men sannolikheten för att detta skall ske är ju förståss mindre om du korsar in nya endler i varje generation.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Cecilia H.
                        • September 2006
                        • 29

                        #12
                        Idag när jag kom hem från skolan såg jag att en hona fått cirka 20 yngel i min "guppy-tank" där jag placerade henne igår (snacka om bra tajming ).

                        Så nu får vi vänta och se om det bara blir vanlig guppys eller om det blir några fler endlers-liknande varelser.
                        Mvh Cicci !

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Cecilia H.
                          Idag när jag kom hem från skolan såg jag att en hona fått cirka 20 yngel i min "guppy-tank" där jag placerade henne igår (snacka om bra tajming ).

                          Så nu får vi vänta och se om det bara blir vanlig guppys eller om det blir några fler endlers-liknande varelser.
                          Jag har sagt det många gånger förut och jag upprepar det igen: det är alltid bättre om honorna får föda fritt i akvariet än att man flyttar henne till en yngelbur/kasse. Enda undantaget kan vara om du har glupska fiskar i akvariet, men då kanske man skall överväga att flytta dessa istället för att spärra in guppyhonorna i en isoleringscell. Med gott om gömställen i akvariet överlever de flesta yngel ändå...
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • cecilienne
                            • February 2007
                            • 282

                            #14
                            Ja, där sa du något som jag har tänkt på tummen. När man läser här så verkar det som att folk ofta flyttar sina fiskar mellan sina akvarier hej vilt. Ofta guppyhonor då. Men jag har tänkt att det kanske är stressigt för fiskarna att flyttas så mycket. Bättre att skaffa färre glupska fiskar om man vill behålla ynglen... och mycket gömställen, javamossa etc. Mer naturligt ju.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...