Bara svärdbärarhanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frigge
    • July 2008
    • 10

    Bara svärdbärarhanar?

    Jag har ett helt gäng gröna svärdbärare som jag fött upp själv. Det jag undrar över är varför i princip alla blir hanar? Några som jag trodde skulle bli honor har nu börja få svärd och gonopodium. Kan man styra vad det blir för kön (typ genom temperatur osv)
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    #2
    ja saker som temperatur kan spela in. ph kan också vara en avgörande faktor men kommer inte ihåg hur det förhåller sig med just svärdbärare.

    Kommentar

    • frigge
      • July 2008
      • 10

      #3
      någon som vet då va dem idealiska temperaturen och dyl ska vara för att man ska få lika många hannar som honor?

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Trodde inte temperaturen spelade in dock pH spelar in för vissa fiskar. Dock aldrig hört att just svärdbärare påverkas av detta.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Ju varmare vattnet är ju fler hannar får du, så är det iaf med Guppy och eftersom svärdbärare och Guppy hör till samma släkte borde det väl vara ganska lika (?)
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Svärdbärarhonor kan väl byta kön och bli hanar... Men hanarna kan inte bli honor, eller hur är det?

            Kommentar

            • larsemil
              • June 2008
              • 172

              #7
              ja. om det nu är så. om det tvistar de lärde. kan vara sent utvecklade hannar hela tiden också.

              vore intressant om någon fått yngel på en hona och sen att hon bytt kön efter det. men det har jag inte hört något om.

              Kommentar

              • frigge
                • July 2008
                • 10

                #8
                Tack för svaren! Jag sänker tempen nu så kanske jag får några honor oxå

                Kommentar

                • michelin_guppy
                  • January 2009
                  • 10

                  #9
                  Det är lite konstigt att det har med tempraturen att göra,du kanske bara har lite otur.

                  men tästa att sänka tempen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...