Svärdbärare som skiftar kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AlCorydora
    • May 2007
    • 14

    Svärdbärare som skiftar kön?

    Hejsan!

    Köpte för ca en månad sen 3 st svärdbärare, 1 hane och 2 honor.
    Dom var ca 3 cm långa då.
    Honorna hade helt runda stjärtar då. Hanen uppvaktade dom men jag har inte sett ett enda yngel.
    Nu efter en månad har honorna fått ett litet svärd, kanske en halv cm långt och jag ser ingen lek längre. Istället jagar dom hanen rätt så mycket, men inte varandra.

    Någon som skrev här på zoopet att dom kunde skifta kön, stämmer det?

    Eller kanske jag har fått två sent utvecklade hanar..

    Tacksam för svar!
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Ja det stämmer. Dock kan det som du sa vara sent utvecklade hanar, dock känns det konstigt att hanen uppvaktade dom först då.

    Men svärdbärar hanar kan vara ganska elaka mot varandra, så ta väck den svage individen (Alltså den som"först" var en hane)
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Har oxå råkat ut för ungefär samma...

      Köpte fullvuxna Svärdbärare (1 hane, 2 honor) och efter någon månad började ena honan utveckla svärd.
      Tror mer på sent utvecklade individer än att de hux flux byter kön .. Men vad vet jag
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag trodde i många år att svärdbärare kan byta kön, men det lär vara en myt. Däremot finns det många andra fiskar som byter kön.

        Kommentar

        • Anna_mvb
          • September 2007
          • 436

          #5
          De byter nog inte kön men gamla honor kan utveckla svärd och se ut som hanar. Men de är fortfarande honor, alltså kan inte befrukta andra.

          3 cm långa svärdbärare är ganska små och det är naturligt att de kan börja utveckla tydliga könstecken efter att de har flyttat till "eget" och fått bra mat.

          Köp några honor så kan de få jaga dem i stället för andra hanar. Tre stycken hanar kan vara för få för att bo i samma kar utan att stressa varandra. Men det beror på akvarits storlek och antal växter/gömmor

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Jag trodde i många år att svärdbärare kan byta kön, men det lär vara en myt. Däremot finns det många andra fiskar som byter kön.
            Nej, det är ingen myt och oftast är de sterila också. De rackarna.. Jag hade svärdbärare när jag körde sällskapskar för en massa år sedan och det är pga detta jag köpte platy den här gången ist, men det kanske är mer ovanligt idag?!

            Transvistiterna är kraftigare i kroppen än riktiga hanar och de utvecklar inte befruktningsorganet, vad heter det nu igen??! Så det är lätt att se om man har en transa eller en sent utvecklad hane.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • M B
              • December 2007
              • 152

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Nej, det är ingen myt och oftast är de sterila också. De rackarna.. Jag hade svärdbärare när jag körde sällskapskar för en massa år sedan och det är pga detta jag köpte platy den här gången ist, men det kanske är mer ovanligt idag?!

              Transvistiterna är kraftigare i kroppen än riktiga hanar och de utvecklar inte befruktningsorganet, vad heter det nu igen??! Så det är lätt att se om man har en transa eller en sent utvecklad hane.
              Är det inte då som Anna skrev innan att honan antar hanliga könstecken i stället för att ombildas till hane? Hade "honan" varit fertil innan och fått yngel innan hon utvecklade svärd?

              Ibland kan det ju bli fel med kromosomerna vid bildningen av könsceller så att män hos oss människor kan få XXY som könskromosomer. De är då sterila men i övrigt fullt normala. Hur det är hos svärdbärare har jag inte stenkoll på, får kolla upp det.

              Gonopodium kallas könsorganet annars.
              Mikael
              www.poecilia.org

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Jag trodde i många år att svärdbärare kan byta kön, men det lär vara en myt. Däremot finns det många andra fiskar som byter kön.
                De byter kön ibland.....ingen myt men jag vet inte vad det beror på att de gör det....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av M B
                  Är det inte då som Anna skrev innan att honan antar hanliga könstecken i stället för att ombildas till hane? Hade "honan" varit fertil innan och fått yngel innan hon utvecklade svärd?

                  Ibland kan det ju bli fel med kromosomerna vid bildningen av könsceller så att män hos oss människor kan få XXY som könskromosomer. De är då sterila men i övrigt fullt normala. Hur det är hos svärdbärare har jag inte stenkoll på, får kolla upp det.

                  Gonopodium kallas könsorganet annars.
                  Angående det där med män och flera könskromosomer: de kan också bli autistiska med den könskromosomsuppsättningen.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • AlCorydora
                    • May 2007
                    • 14

                    #10
                    Hur ser befruktningsorganet ut då?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina

                      Transvistiterna är kraftigare i kroppen än riktiga hanar och de utvecklar inte befruktningsorganet, vad heter det nu igen??! Så det är lätt att se om man har en transa eller en sent utvecklad hane.
                      Hmm... Då hade vi en transa som ev. könsopererat sig då
                      Vår såg exakt ut som en hona (kraftig), var ca. 6cm och utvecklade både svärd och gonopodium.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Jag trodde i många år att svärdbärare kan byta kön, men det lär vara en myt. Däremot finns det många andra fiskar som byter kön.
                        Att det finns många fiskar som byter kön känner jag till. Men uppgifterna om att gamla svärdbärarhonor kan "byta sida" har ju stadigt cirkulerat i akvarielitteraturen sedan minst 60 år tillbaks så därför undrar jag vilka hållpunkter du har för att det är en myt? Vore mycket intressant att ta del av det.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • M B
                          • December 2007
                          • 152

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Angående det där med män och flera könskromosomer: de kan också bli autistiska med den könskromosomsuppsättningen.....
                          Det kan man bli ändå, inget som beror på könskromosomuppsättningen som sådan. Förr trodde man att män som hade den uppsättningen såg androgyna ut och att kvinnor som hade XXX eller om det var X0 såg manliga ut vilket har visat sig helt fel.
                          Mikael
                          www.poecilia.org

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av M B
                            Det kan man bli ändå, inget som beror på könskromosomuppsättningen som sådan. Förr trodde man att män som hade den uppsättningen såg androgyna ut och att kvinnor som hade XXX eller om det var X0 såg manliga ut vilket har visat sig helt fel.
                            Då kan jag avslöja att jag jobbar som personlig assistent med en kille som har just den "defekten", man kan ha upp till xxxxxy i genkombination och autismen i detta fallet blir "svårare" för varje ytterligare x utöver xy som det egentligen skall vara, men visst kan man säkert också ha den kombinationen och vara "normal" också.....det finns annars många andra anledningar till autism men detta kan vara en, nu lämnar jag det här sidospåret.

                            Svärdbärares kön avgörs på andra sätt än genom genkombinationer, skall komplettera detta när jag har min bok framför mig så jag skriver rätt.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av AlCorydora
                              Hur ser befruktningsorganet ut då?
                              Du skall nog läsa den här tråden först.....


                              Speciellt de första inläggen är mycket informativa......
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...