Vad göra med guppysar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Vad göra med guppysar?

    Har precis införskaffat 6 guppysar, 4 honor + 2 hanar. De kommer ju såklart yngla av sig och nu undrar jag vad ni gör med alla era yngel?
    Tar djuraffärer möjligtvis emot eller hur ska man göra?
    Har tyvärr inga kompisar som är intresserade av fiskar så finns ingen jag kan ge till. Har tänkt att låta de här första fiskarna få föda sina kullar och de som blir kvar blir kvar. Har inte så mycket växter i för tillfället.
    När de första har kläckts och de överlevande ynglena har vuxit till sig lite så tänkte jag skaffa ett stim med neontetror som håller guppybeståndet nere.
    Tycker ni det låter bra? Karet är 60 liter.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kommer antagligen att bli en jämvikt i karet och att det bara blir ett visst antal individer som överlever.
    Överskottet kan vara svårt att bli av med till affärer då dessa hammablandningar inte säljer lika bra som de urvalsodlade fiskar som man ofta ser i affärerna.
    Att skaffa en fisk som tar bort överskottet är en bra idé, men jag är tyvärr tveksam till att ett gäng neontetror kommer att göra så stor beskattning av dessa yngel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Oj då, jag har hört att neontetrorna rensar det mesta. Blir det för många får jag väl helt enkelt skaffa ett kar till. (Så dyrt bara)
      Men tillslut blir det väl missbildade fiskar som dör av sig själva kan man väl tro?

      Kommentar

      • margie80
        • June 2008
        • 34

        #4
        Här håller dvärgklogrodorna antalet levandefödare nere..
        Har iofs större kar men kolla på groda.tk om det kan va nåt?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          De får ofta "torpedsjukan" om det blir för mycket inavel eller/och för mycket fisk, fenorna klibbar ihop, de får svårt att simma och ligger då ofta på något blad och vilar samt simmar svajande med hela kroppen för att till slut ligga döda på botten.
          Nu är det inte säkert att det drabbar dina fiskar, men risken är hyffsat stor om man inte blir av med överskottet.
          För att minimera detta är bra vattenkvalité en bra början, och ett omväxlande foder en fin fortsättning.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • dancehall
            • May 2007
            • 306

            #6
            Margie80: Har ju bara 60 liter så en dvärgklogroda kanske känns lite dumt och skaffa :/ Vet dock inte hur stort utrymme de behöver men satsar på ett lite större akvarium väl?

            Ansjo: Men om man nu får ca 250 fiskar vad ska man då göra med alla? :O Skulle kanske inte ha skaffat guppys men det är ju så kul i början när man får se ynglena växa upp. Ok, vilka foder är exakt är bra att variera emellan? Vissa säger att man kan ha flingfoder som bas, andra inte. Angående det här med fiskar så säger verkligen ALLA olika Man vet inte riktigt vad och vem man ska gå efter.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det kan jag hålla med om, ställer du en fråga och 10 st svarar på denna så kommer du att få 10 olika svar. Det gäller bara att sålla lite och skaffa dig en egen uppfattning och sedan följa det som du tror på. Det kommer heller inte att dröja så länge innan du får erfarenhet och kan börja gå dina egna vägar lite mer.

              Att bli av med guppy kan som sagt vara lite svårt, men du behöver inte oroa dig för den biten. Skulle det nli för mycket fisk i karet kan du fråga i akvarieaffären om de vill ta emot fisken, vill de inte detta kan du alltid annonsera ut dem, eller skaffa ett större kar som du kan ha lite annan fisk som tar dem som foder.

              Varierande kost är tex. ett bra flingfoder som du kan ha som basfoder, varva detta med olika sorters fryst foder såsom dafnier, artemia, vita och svarta mygglarver och kanske det allra bästa, på vår och sommar fånga levande foder i någon pöl eller damm i skogen! Det är poppis vill jag lova!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • dancehall
                • May 2007
                • 306

                #8
                Haha, funderar på att skaffa ett 375 liter kar (och jag har precis startat ett 60 liter ), som alla säger så fastnar man verkligen i det här på en gång :O Där kan jag ju iallafall slänga i guppysarna om det blir för många.

                Vart ligger priserna på det frysta fodret ungefär, vet att det är olika från butik till butik men generellt sett?
                Ja fånga levande kan jag tänka mig att de gillar, men är det inte risk att medföra någon smitta eller liknande om man gör så?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Den största risken för smitta är om du fångar foder i en damm där det finns fisk, så det bör du undvika. Är den fisklös så bör du även kolla så du inte får med trollsländelarver och andra insekter som fisken inte äter, annars är det lugnt.

                  Priserna på frysfoder ligger på runt 30:- för en kaka, men det går inte mycket till dina fiskar så en kaka håller länge. Köper du sedan några olika sorter och varvar med, så kan du räkna ut att du inte behöver köpa dessa var vecka.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • dancehall
                    • May 2007
                    • 306

                    #10
                    Oj men det låter ju jättebra! Blir till att åka till Akvarielagret imorgon och köpa frysfoder och några växter till Suveränt!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Några växter som är ganska enkla är olika sorters Cryptocoryne. En hel del av dessa blir inte så höga heller och skulle passa ditt kar som handen i handsken.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • dancehall
                        • May 2007
                        • 306

                        #12
                        Ok tack, ska kolla på de imorgon! Nu blir det till att sova, gonatt

                        Kommentar

                        • Linapina
                          • July 2008
                          • 595

                          #13
                          Jag har dvärklogrodor som fick ett nytt hem då de inte ville bo med fiskarna i det större karet. Så nu går de i 112 L (kan vara större, minns inte exakt, men det var mer än 100 L vet jag i alla fall), och då köpte jag lite annat för att det ska vara lite mer liv i karet. Så då blev det just Guppy. Men när de första ynglena kom så fångade jag varsamt in dem för att de inte skulle bli uppätna. Får se hur jag klarar det här med att använda dem som foder...

                          Kommentar

                          • dancehall
                            • May 2007
                            • 306

                            #14
                            Det är ju smart att använda de som foder men lite tufft för en själv kanske :P Men sådan är ju naturen

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Detta med att ge dom som foder tycker jag inte är så svårt när man väl ser att man har så sjukt mycket yngel, då är varje yngel bara ett av hundra, och jag brukar inte tänka så mycket när jag håvar upp ett yngel ur yngel akvariumet och kastar ner. Man behöver ju inte titta på när det äts upp-

                              Icecold
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...