Ny art på Hornbach?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EoT
    • August 2008
    • 22

    #16
    En liten varning bara... Till Göteborgarna.

    Vi köpte våra fiskar där, jättenöjda.
    Billigt o bra tyckte vi.

    Ända tills dagen efter då vi märkte att dom hade vitapricken.
    Vi fick medicin av butiken(vilket var det minsta vi kunde begära, när vi såg att dom i butiken också var sjuka).
    Efter att nästan alla våra fiskar dött och flera återbesök, då vi märkte att minst 2 akvarier varit avstängda p.g.a "förkylning", fick vi tillgodo på nya fiskar.

    Vi löste inte ut nya....

    Flera personer vi känner, varav min syster fick hela akvarier utslagna efter att ha köpt fiskar på hornbach.



    Visst ganska "kunnig" peronal m.m. men ingen bra kvalite' på fisken.
    270-liters Mp Scubabay 180-liters Juwel Rio 110-liters Kulfisk/Månfisk/Argus/Minihaj
    54-liters Yngelkar 54-liters Ungfödare
    37-liters 6-kant Guldfisk

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Som alltid gäller det att vara påläst så man kan värdera de råd butikerna ger.....tråkigt men inte desto mindre sant!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av EoT
        Flera personer vi känner, varav min syster fick hela akvarier utslagna efter att ha köpt fiskar på hornbach.
        Utan att uttala mig specifikt i denna fråga vill jag återigen uppmana alla till att ha ett karantänsakvarium och aldrig släppa i nyinköpta fiskar i ett igångvarande akvarium med fisk.

        dels så finns det fisk som kan vara sjuka vid inköpet.
        dels så är transporten i sig stressig och det kan göra fiskarna sjuka
        dels så är de nya fiskarna inte vana vid det nya vattnet, den nya bakterikultur som finns i hemmaakvariet etc.
        dels är de gamla fiskarna inkörda i akvariet och då finns det risk för att de attackerar nykomlingarna.

        Allt detta gör att risken för att nyinköpta fiskar skall bli sjuka är mycket hög och därmed också smitta de gamla.
        Så återigen släpp ALDRIG ner nyinköpta fiskar i ett gammalt akvarium. Hos mig får de alltid gå minst 2 veckor i ett karantänsakvarium som innehåller samma vatten som huvudakvariet innan de flyttas till huvudakvariet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ett väldigt bra tips Kjell, men tyvärr funkar det ju bara om man har ett akvarium extra, vilket väldigt få personer har....jag brukar istället vara extremt kräsen med vilka fiskar jag köper, verker de det minsta klena/hängiga så köper jag dem inte.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av tummen
            Ett väldigt bra tips Kjell, men tyvärr funkar det ju bara om man har ett akvarium extra, vilket väldigt få personer har.......
            Att köpa ett 50-liters helglasakvarium, en luftpump, en syresten och en liten (ej termostat) kostar väl ca. 350 spänn. Detta behöver inte var igång kontinuerligt utan man startar det vid inköpet och stänger av det efteråt.
            Så det tar minimalt med plats och pengarna tjänar man igen med råge efter första "smällen" i akvariet pga att man inte hållit karantän.
            Att inte ha ett karantänsakvarium är dumsnålhet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Att köpa ett 50-liters helglasakvarium, en luftpump, en syresten och en liten (ej termostat) kostar väl ca. 350 spänn. Detta behöver inte var igång kontinuerligt utan man startar det vid inköpet och stänger av det efteråt.
              Så det tar minimalt med plats och pengarna tjänar man igen med råge efter första "smällen" i akvariet pga att man inte hållit karantän.
              Att inte ha ett karantänsakvarium är dumsnålhet
              Ett litet tips: Med plastbacken Samla från Ikea (eller liknande) får man ner priset ytterligare, 45 liter för 59 spänn. Då jag inte har badkar används den även när kattkissade mattor och flytande rötter behöver blötläggas, eller så kan man ha andra prylar i den. Mycket praktiskt! Skulle jag sedan behöva ett litet extrakar är det bara att plocka fram den och fylla.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Salta Katten
                Ett litet tips: Med plastbacken Samla från Ikea (eller liknande) får man ner priset ytterligare, 45 liter för 59 spänn. Då jag inte har badkar används den även när kattkissade mattor och flytande rötter behöver blötläggas, eller så kan man ha andra prylar i den. Mycket praktiskt! Skulle jag sedan behöva ett litet extrakar är det bara att plocka fram den och fylla.
                En fördel med ett akvarium är dock att den är genomskinlig och det absolut viktigaste under karantänen är att kunna studera fiskens beteende vilket är svårt i en plastback.
                Även svårt att upptäcka sådant som vita prick
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #23
                  Det har du ju rätt i. Men det är faktiskt genomskinlig plast i den jag har, inte riktigt lika klar som glas förstås, men man ser invånarna utan problem. Men det är säkert svårare att se små vita prickar, och andra pyttegrejer på dem.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Att köpa ett 50-liters helglasakvarium, en luftpump, en syresten och en liten (ej termostat) kostar väl ca. 350 spänn. Detta behöver inte var igång kontinuerligt utan man startar det vid inköpet och stänger av det efteråt.
                    Så det tar minimalt med plats och pengarna tjänar man igen med råge efter första "smällen" i akvariet pga att man inte hållit karantän.
                    Att inte ha ett karantänsakvarium är dumsnålhet
                    Håller med dig till fullo, problemet för mig är snarare att sådana akvarier tenderar att bli permaneta akvarier och så står man där utan karantän i alla fall, men det kanske bara handlar om dålig karaktär??....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Håller med dig till fullo, problemet för mig är snarare att sådana akvarier tenderar att bli permaneta akvarier och så står man där utan karantän i alla fall, men det kanske bara handlar om dålig karaktär??....
                      Det handlar absolut om dålig karaktär
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det handlar absolut om dålig karaktär
                        Jag har alltid föredragit att kalla det för "akvariefeber"....

                        Fast just nu har jag faktiskt ett 72-liters "extra" akvarium som jag plockar fram vid behov, som t.ex. när jag "måste" bygga om eller limma i bakgrunder i nå´t av de andra akvarierna. Men hade jag haft en lokal så hade det säkerligen varit ett "permanentakvarium"....
                        Men "tyvärr" så orkar jag inte plocka fram det "bara" för att ha det som karantän....jag är noga med var jag handlar istället....och det har funkat i många år nu utan sjukdomsutbrott, men då har jag ju som sagt inte handlat på H-bach heller.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...