Elak svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carrro
    • July 2008
    • 31

    Elak svärdbärare

    Köpte några svärdbärare för 5 mån sen. 3 hanar och 3 honor. En hane har dött och en hane har bott bakom pumpen sen jag köpte dom.

    Så fort han försöker komma fram jagar den elaka hanen bort honom. Han blir bara mer och mer aggressiv och jag funderar om han tog död på den hanen som dog.

    Är de vanligt att de blir såhär? Dom ska ju vara på fredliga av sig säger alla.

    Jag har tänkt köpa några svärdbärare till och står nu i valet och kvalet om jag måste ta bort den aggressiva först?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Svärdbärarhanar kan vara ganska aggressiva mot varandra. Tycker du ska byta in din ene hane men eftersom du redan har 3 honor kommer det bli en faslig massa yngel, så några fler honor behövs nog inte.
    En hona kan få uppemot 100 yngel/mån.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Carrro
      • July 2008
      • 31

      #3
      Byta in?

      Har andra fiskar också så nå yngel blir de inte

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Carrro
        Byta in?
        Lämna tillbaka till butiken, ge bort, sälja... Vad som helst men inte avliva
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Carrro
          • July 2008
          • 31

          #5
          Butikerna här tar inte imot fiskar. Kanske kan bli av med han tillsammans med någon hona då för jag känner inte nån som har svärdbärare. Han är ju inte aggressiv mot andra fiskar.

          Blev lite chockad att de kunde bli så mycke yngel. Jag har aldrig sett några i mitt akvarium men därimot är honorna tjocka hela tiden.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Carrro
            Butikerna här tar inte imot fiskar. Kanske kan bli av med han tillsammans med någon hona då för jag känner inte nån som har svärdbärare. Han är ju inte aggressiv mot andra fiskar.

            Blev lite chockad att de kunde bli så mycke yngel. Jag har aldrig sett några i mitt akvarium men därimot är honorna tjocka hela tiden.
            Hur länge har du haft dem?
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Carrro
              • July 2008
              • 31

              #7
              Runt 5 månader

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Carrro
                Runt 5 månader
                Ja, då borde de ju fått några kullar iaf.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Carrro
                  • July 2008
                  • 31

                  #9
                  Jag vill inte ha yngel heller. De va därför de blev 3 hanar, vet inte vart jag skulle göra av alla yngel. Får hoppas att de inte blir några om elaka hanen försvinner. Har nyligen köpt två skalarer så de borde inte vara nån fara.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Carrro
                    Jag vill inte ha yngel heller. De va därför de blev 3 hanar, vet inte vart jag skulle göra av alla yngel. Får hoppas att de inte blir några om elaka hanen försvinner. Har nyligen köpt två skalarer så de borde inte vara nån fara.
                    Med andra fiskar, speciellt scalarer behöver du inte oroa dig för överbefolkning. De äter säkerligen upp 99% av ynglen (minst)......
                    Svärdbärarhanen är för övrigt inte elak, han bevakar bara sina intressen, skänk bort den svagare individen istället....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...