Stora funderingar angående yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaninjossan
    • September 2008
    • 70

    Stora funderingar angående yngel...

    Har lite funderingar angående yngel.
    Jag har 4 st segelfensmollysar, 2 st honor(en gul med svarta prickar, den andra silvergrå) och 2 st hanar(lika färger som honorna). Sedan även 7 st platys, 3 hanar och 4 honor.

    Hittade 2 st yngel igår som jag fångade upp. Möjligtvis var det fler från början, men då har de blivit föda till de andra fiskarna.
    Det ena ynglet är svart och det andra gul/genomskinlig. Hur kommer det sig?, är det så att dom kan få olika färger på kullen?
    Eller kan det vara olika mammor till dessa?
    Vet att den ena segelfenshonan är dräktig, ev den andra honan med. Då hon är lite mörk i buken, och är relativt rund, inte "smällfet", men lite lagom rund.
    Varför blev det bara två Yngel, kan det vara så att det kommer fler?, hon har ju inte blivit smalare.
    Och vad ska jag göra med henne, låta henne gå kvar i akvariet? eller sätta henne i en "yngelkasse"? (eller vad det nu heter)
    Mvh Jossan
  • BlueJ
    • January 2008
    • 261

    #2
    det är nog samma mamma de får ofta olika färger i kullen så ja... och levandefödare har "fråds befruktning" så dör hanen kan honon få flera kullar´i månader efter befruktningen. Den är säkert dräktig men den kommer se ut så där ett bra tag och om du har mycket gömställen och mycket växter är endå det bästa att låta ynglena gå i det stora karet
    The nicest person is nott always the winner

    Kommentar

    • kaninjossan
      • September 2008
      • 70

      #3
      Men i och med att hon inte blivit smalare, tror du då att det kan finnas fler yngel som är på väg?
      Mvh Jossan

      Kommentar

      • BlueJ
        • January 2008
        • 261

        #4
        Inte jsut nu har varit med om samma sak och det har dröjt ungefär en två till tre veckor innan nästa kull med yngel kommit
        The nicest person is nott always the winner

        Kommentar

        • kaninjossan
          • September 2008
          • 70

          #5
          Oki, men hon är mycket för sig själv nu(mer än för några dagar sedan), gömmer sig bakom växterna och stenarna...och vill ej äta.
          Mvh Jossan

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Vad matar du med?

            Många behöver lite extra näring för att komma igång igen efter en förlossning. Testa lite vad som är dina fiskars favorit. Våra fiskars favorit är nykläckt artemia men vill/kan man inte kläcka själv funkar det oftast med någon fryst variant oxå. Tex cyklops eller artemia.

            Inom ett dygn brukar alla yngel ha kommit så hon är förmodligen klar för denna gången. Om 4-5 veckor kommer en ny kull
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • kaninjossan
              • September 2008
              • 70

              #7
              Okey, har inte haft fiskarna så länge, matar med flingfoder.
              Ska testa lite annat. Tackar för svaret

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av kaninjossan
                Okey, har inte haft fiskarna så länge, matar med flingfoder.
                Ska testa lite annat. Tackar för svaret
                Testa t.ex. frysta artemianauplier, eller frysta dafnier som yngelfoder.
                Man kan också krossa/smula flera olika typer av torrfoder som yngelmat.
                Jag kör lite olika typer av torrfoder i mortel så det blir riktigt finmalet, sedan häller jag det i en vanlig kryddburk så kan jag lätt mata med en liten mängd foder många gånger dagligen till ynglen.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • kaninjossan
                  • September 2008
                  • 70

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Testa t.ex. frysta artemianauplier, eller frysta dafnier som yngelfoder.
                  Man kan också krossa/smula flera olika typer av torrfoder som yngelmat.
                  Jag kör lite olika typer av torrfoder i mortel så det blir riktigt finmalet, sedan häller jag det i en vanlig kryddburk så kan jag lätt mata med en liten mängd foder många gånger dagligen till ynglen.

                  Jag matar ynglena med "yngelmat".
                  De vuxna fiskarna matar jag med vanligt flingfoder

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaninjossan
                    Jag matar ynglena med "yngelmat".
                    De vuxna fiskarna matar jag med vanligt flingfoder
                    Tänk bara på att variera.. Bara "yngelmat" är inte bra. Gör som vi föreslagit och testa med olika flingfoder och fryst oxå. Då kommer de växa snabbare.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • kaninjossan
                      • September 2008
                      • 70

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Tänk bara på att variera.. Bara "yngelmat" är inte bra. Gör som vi föreslagit och testa med olika flingfoder och fryst oxå. Då kommer de växa snabbare.
                      Jaha, jag trodde du menade honan som födde ynglerna, att hon behövde extra näring.
                      Ynglerna kommer att få annan mat också, men har dock bara två mindre djuraffärer här i norrtälje, bara den ena hade "yngelmat", den andra hade inget alls anpassat till yngel , så jag ska köpa annan mat, men måste bege mig till stockholm för att handla det, så har inte hunnit dit än.
                      Någon som vet en riktigt bra djuraffär som inte är allt för svår att hitta till?(bra bussförbindelser tack)

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaninjossan
                        Jaha, jag trodde du menade honan som födde ynglerna, att hon behövde extra näring.
                        Ynglerna kommer att få annan mat också, men har dock bara två mindre djuraffärer här i norrtälje, bara den ena hade "yngelmat", den andra hade inget alls anpassat till yngel , så jag ska köpa annan mat, men måste bege mig till stockholm för att handla det, så har inte hunnit dit än.
                        Någon som vet en riktigt bra djuraffär som inte är allt för svår att hitta till?(bra bussförbindelser tack)
                        Jo, jag menade honan. Men även ynglen behöver ju näring

                        Själv har jag aldrig kört med "yngelmat" och tror inte riktigt att det är så bra som det låter.
                        Vi kör med krossat flingfoder första dygnet tills artemian kläckts. Sen kör vi artemia ca. 2ggr/dygn i ca. 3 dygn tills den är slut. Efter det är det variation som gäller. Flingfoder av olika slag, fryst artemia eller cyklops och sjunktabletter bla.
                        Så gör vi iaf Funkar hos oss
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • kaninjossan
                          • September 2008
                          • 70

                          #13
                          He he, då funkar det säkert hos mig med Dom är ju bara två små yngel än så länge, skulle vara riktigt kul om dom klarar sig

                          Kommentar

                          • Ferengi
                            • August 2008
                            • 399

                            #14
                            En fråga gällande yngel, ursäkta om jag "kapar" tråden;-)
                            Mina Platys fick yngel häromveckan, utan att jag märkte det. Häromdagen så såg jag en liten parvel simma omkring bland vattenormbunken. Tydligen har alla andra blivit mat åt mina fiskar, som alltid verkar hungriga. Är det normalt att dom alltid verkar hungriga, förresten? Tycker jag matar dom efter 1 minuts regeln två gånger dagligen.

                            Nu till min ursprungsfråga; hur stora behöver ynglen vara innan man kan blåsa faran över för att bli uppätna av föräldrarna?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ferengi
                              En fråga gällande yngel, ursäkta om jag "kapar" tråden;-)
                              Mina Platys fick yngel häromveckan, utan att jag märkte det. Häromdagen så såg jag en liten parvel simma omkring bland vattenormbunken. Tydligen har alla andra blivit mat åt mina fiskar, som alltid verkar hungriga. Är det normalt att dom alltid verkar hungriga, förresten? Tycker jag matar dom efter 1 minuts regeln två gånger dagligen.

                              Nu till min ursprungsfråga; hur stora behöver ynglen vara innan man kan blåsa faran över för att bli uppätna av föräldrarna?
                              När de är stora nog att inte kunna få plats i föräldrarnas mun
                              Ett par veckor brukar de vara då
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...