va ska en nybörjare göra med 11 ynglar (mollys)??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollylover85
    • August 2008
    • 29

    va ska en nybörjare göra med 11 ynglar (mollys)??????

    har ett litet kar på 54 l som den nybörjaren jag är meen nu imorse så såg jag små ynglar simma omkring o när jag såg att en blev uppäten fick jag panik och började fånga in alla i en skål. så de blev till slut 11 ynglar jättesööta. men jag menar bara för att jag har medkänsla och vill att dom ska leva, så gör djur allt enligt naturens gång. jag menar jag är en nybörjare som läser allt möjligt om akvarier och hur man ska göra.. men nuu är jag lost...jag vill inte ha 11 ynglar på mitt samvete...skulle de vara fel av mig att släppa dom tillbaka till akvariet. jag vill ta hand om dom men då måste ja i princip rädda alla ynglar varje gång mina mollys blir gravida..man har inte tusen händer o allt tid o makt att rädda alla. ska jag släppa tillbaka ynglarna
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Du ska inte ha dåligt samvete utan släpp du tillbaka dem igen om du vill. Har du bara något gömställe kommer något yngel överleva och du slipper ha så många
    Skulle alla bli uppätna denna gången kommer det nya igen om en månad och vill du ha kvar någon så lägger du till lite javamossa, planterar lite vattenpest tätt eller något annat som de kan gömma sig i.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • mollylover85
      • August 2008
      • 29

      #3
      tack så jättemycket!! man tänker med moral , samvete, men dom lever i en annan värld än vi människor. vad ska man göra liksom. en är kvar i akvariet och den lever fortfarande har jag sett, den gömmer sig bakom doppvärmaren.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ursprungligen postat av mollylover85
        har ett litet kar på 54 l som den nybörjaren jag är meen nu imorse så såg jag små ynglar simma omkring o när jag såg att en blev uppäten fick jag panik och började fånga in alla i en skål. så de blev till slut 11 ynglar jättesööta. men jag menar bara för att jag har medkänsla och vill att dom ska leva, så gör djur allt enligt naturens gång. jag menar jag är en nybörjare som läser allt möjligt om akvarier och hur man ska göra.. men nuu är jag lost...jag vill inte ha 11 ynglar på mitt samvete...skulle de vara fel av mig att släppa dom tillbaka till akvariet. jag vill ta hand om dom men då måste ja i princip rädda alla ynglar varje gång mina mollys blir gravida..man har inte tusen händer o allt tid o makt att rädda alla. ska jag släppa tillbaka ynglarna
        Man kan aldrig rädda alla men släpp du tillbaka ynglen, se till så det finns många gömställen i form av växter, mossa tex, eller stengrottor och andra skrymslen så att de kan komma undan. Låter du de gå med föräldrarna från början och har gott om gömställen så gömmer de sig och kommer fram när de själva tycker att det är dags, då brukar de vara stora nog för att inte få plats i föräldrarnas mun. Som sagt kan man omöjligt rädda alla yngel, mina har ibland ynglat utan att jag sett ett enda yngel, bara att honan plötsligt blivit smal igen.. Om några månader kommer ditt problem snarare vara var du ska göra av alla yngel.

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Du ska inte ha dåligt samvete utan släpp du tillbaka dem igen om du vill. Har du bara något gömställe kommer något yngel överleva och du slipper ha så många
          Skulle alla bli uppätna denna gången kommer det nya igen om en månad och vill du ha kvar någon så lägger du till lite javamossa, planterar lite vattenpest tätt eller något annat som de kan gömma sig i.
          Varför ska du alltid hinna före ninaflina

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • mollylover85
            • August 2008
            • 29

            #6
            förresten, om mollyhonan som födde dom här ynglen hon verkar inte kunna simma som vanligt och dom andra fiskarna har attackerat henne och jagat henne. hon kan inte äta heller. verkar helt slut!! håller hon på att dö eller är detta standard?? hade jag fött 16 yngel i ett akvarie me rovdjur som vill käka upp dom med en pump som är på då hade jag också varit helt slut!! hehe

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av NIC
              Varför ska du alltid hinna före ninaflina
              För att jag är bäst

              Ansjo brukar vara min lille retsticka dock Alla har vi våra retstickor
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av mollylover85
                förresten, om mollyhonan som födde dom här ynglen hon verkar inte kunna simma som vanligt och dom andra fiskarna har attackerat henne och jagat henne. hon kan inte äta heller. verkar helt slut!! håller hon på att dö eller är detta standard?? hade jag fött 16 yngel i ett akvarie me rovdjur som vill käka upp dom med en pump som är på då hade jag också varit helt slut!! hehe
                Låter inte riktigt bra.., säker på att hon fått ut alla yngel?
                När födde hon?

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • mollylover85
                  • August 2008
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av NIC
                  Varför ska du alltid hinna före ninaflina
                  hehehe, du menar inte mig hehhe även om jag åxå heter nina hehe

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    För att jag är bäst

                    Ansjo brukar vara min lille retsticka dock Alla har vi våra retstickor
                    Go Ansjo!!

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av mollylover85
                      förresten, om mollyhonan som födde dom här ynglen hon verkar inte kunna simma som vanligt och dom andra fiskarna har attackerat henne och jagat henne. hon kan inte äta heller. verkar helt slut!! håller hon på att dö eller är detta standard?? hade jag fött 16 yngel i ett akvarie me rovdjur som vill käka upp dom med en pump som är på då hade jag också varit helt slut!! hehe
                      Håll koll på henne. Kan vara så att hon är totalt slutkörd och inte klarar sig. Börjar de andra bita på henne tycker jag att du ska flytta henne och mata henne separat tills du ser att hon hämtat sig. Har du yngelbur kan du sätta henne i den.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #12
                        Ursprungligen postat av mollylover85
                        hehehe, du menar inte mig hehhe även om jag åxå heter nina hehe
                        Haha!!
                        Det visste jag inte..
                        Nä, jag syftade på Besserwissern Nina82.. (halvinternt)

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • mollylover85
                          • August 2008
                          • 29

                          #13
                          Ursprungligen postat av NIC
                          Låter inte riktigt bra.., säker på att hon fått ut alla yngel?
                          När födde hon?


                          shiiit nu nu simmar hon ahhhhhh, oj
                          oj oj , nä hon födde imorse. t.o.m. malen attackerade henne o hon är helt slut, jag kan typ ta henne med handen och hon gör inget bara andas. åååh what to do

                          Kommentar

                          • mollylover85
                            • August 2008
                            • 29

                            #14
                            Ursprungligen postat av NIC
                            Haha!!
                            Det visste jag inte..
                            Nä, jag syftade på Besserwissern Nina82.. (halvinternt)


                            hehhe ja en till nina här..kul att ni har interna skämt, de här är ett roligt forum måste ja säga!!

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av mollylover85
                              shiiit nu nu simmar hon ahhhhhh, oj
                              oj oj , nä hon födde imorse. t.o.m. malen attackerade henne o hon är helt slut, jag kan typ ta henne med handen och hon gör inget bara andas. åååh what to do
                              Låter som en fisk som bara är att avliva, kan bli så efter födsel tyvärr. =(

                              Dock behöver du ju inte stressa, utan kan vänta till i morgon bitti och ser hur hon mår. Om du inte har väldigt dåligt samvete av att kanske fiskarna kommer äta på henne inatt?

                              En bra idé kan vara att annars sätta henne i någon sorts skål tills i morgon med lagom varmt vatten, och se då
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...