Släpp yngel fri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan s
    • April 2008
    • 104

    Släpp yngel fri

    Hej
    För ca 3 veckor sedan hittade jag ett Black Molly yngel i mitt filter (Juwel filterhörna) och eftersom jag var rädd att den skulle hamna i pumpen så satte jag h*n i en yngelbox. Den har nu blivit ca 1 - 1,5 cm och äter bra. Idag var jag och köpte Koppartetra och dom är ca 1cm längre och dom får vara ifred, jag undrar när jag kan släppa h*n fri i akvariet? Är det vanligt att det bara blir ett yngel eller har dom andra blivit fiskmat? Vem kan isåfall vara skyldig? förutom Black Molly har jag fjärilciklid och pansarmal och amona räkor.
    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
    Min zoon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog tro att det är föräldrarna själv som försett sig med ett litet mellanmål.

    Att det försvinner yngel från kullen är ganska normalt och inget du behöver oroa dig för, då det snart kommer att vara ganska duktigt med yngel i karet ändå. Släpper du ut ynglet nu och det skulle bli uppätet är det bara naturens gång, och det kanske inte skulle klara sig ändå.
    Det är under den första levnadsveckan som de är mest jagade av de övriga fiskarna, men efter några dagar simmar de bättre och ser till att hålla sig undan från sina större bröder och brukar då oftast klara sig.
    Vill du vara säker på att den inte blir uppäten är det bara att ha kvar den i yngelkassen tills den är så stor att den inte kommer in i någon annans fiskmun.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • stefan s
      • April 2008
      • 104

      #3
      som vanligt, alltid ett snabbt svar från dig Anders
      tror jag gör ett försök, h*n ser ut att vara för stor för dom andra Mollysarna.
      Tack /Stefan
      70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
      Min zoon

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Lycka till och jag håller tummarna!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Hur gick det?
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • stefan s
            • April 2008
            • 104

            #6
            Det går bra, den gömmer sig bland växterna och får en j-la fart när någon annan fisk närmar sig. Nu kl 9 släcks lyset så det är nog ingen fara.
            70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
            Min zoon

            Kommentar

            • MeKaL
              • August 2008
              • 128

              #7
              Jag släpper i när dom är ungefär 1cm kanske och dom ryker inte, då har jag silverhaj tetror och lite annat smått och gott och black molly såklart. ska iofs inhandla ett till kar på 100-200 liter som jag kan slänga ner dom mindre fiskarna i och behålla silverhaj och praktbotiorna och de större i de jaghar nu på 350 liter
              Frågar man inget, får man ingenting veta.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Menare du när dom är 1 cm, inräknat stjärtfenan? För jag kan ju fortfarande släppa i döda yngel och alla mina fiskar (Svärdbärare är den största) äter dom ju hela? Så jag kan ju knappast släppa ut dom, för dom går ju in i käften på mina små fiskar t.o.m
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Menare du när dom är 1 cm, inräknat stjärtfenan? För jag kan ju fortfarande släppa i döda yngel och alla mina fiskar (Svärdbärare är den största) äter dom ju hela? Så jag kan ju knappast släppa ut dom, för dom går ju in i käften på mina små fiskar t.o.m
                  Döda fiskar äts upp oavsett storlek......de måste ju kunna simma undan också!
                  Men när de är kring en centimeter så bör de klara sig hyfsat, om du/ni inte har ett oerhört glupskt sällskap i akvariet. har ni därtill mycket växter så har ni snart snarare problem med för många ÖVERLEVARE än att ynglen äts upp.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Nounours
                    • September 2008
                    • 48

                    #10
                    Såg nu (på morgonen av min födelsedag ) att mina silver molly fått yngel Fyra fem simmar runt nu, vad bör jag göra? Flytta över dem till en yngelkasse eller låta dem simma kvar? De har ju klarat sig hittils (kom någon gång under natten)

                    Detta är första gången jag får yngel och skulle gärna se att någon överlevde, så ös på med tips

                    (Förlåt om jag kapar tråden)

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Låt dem gå kvar. Och grattis förresten.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Grattis från mig också.....
                        Mata dem med finsmulat torrfoder(gärna flera olika sorter), frysta dafnier, frysta (eller nykläckta) artemianauplier, frystacyklops.....
                        Senast redigerad av tummen; 16 September 2008, 15:52.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...