Svartprickiga guldmolly yngel! HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Svartprickiga guldmolly yngel! HJÄLP!

    Hej!
    Nu har min hona krysst färdigt, och 32 yngel simmar runt (Eller ligger mest ner för tillfället)

    Behöver hjälp med yngelskötsel för svartprickiga guldmolly yngel! (Eller erfarenheter om yngel för övrigt, dom är nog inte så olika andra yngel)

    Har fixat en kryddburk med två olika sorters riktigt krossat flingfoder. Men allt annat bewhöver jag hjälp med!

    *När ska jag mata första gången?
    *Hur många gånger om dagen?
    *Andra råd?
    Senast redigerad av JojjeN; 18 August 2008, 20:28.
    Tillbaks efter paus.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Grattis

    Du kan börja mata direkt du ser att hon fött och 1-3ggr/dag ungefär beroende på hur mycket du ger och om du är hemma hela dagarna förstås

    Vi brukar kläcka artemia när vi får yngel (fick svärdbäraryngel igår ) men det funkar med fryst artemia eller cyklops oxå utöver torrfodret. För att få det frysta i så små bitar som möjligt kan man skrapa med kniv till små, små flisor men det är absolut inte nödvändigt.

    Ett annat råd är att ha koll så ynglen inte har möjlighet att ta sig in i pumpen. Vi brukar trä en nylonstrumpa över insuget på innerpumpen. Kolla bara så inga yngel finns på insidan först isf
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Ricci
      • August 2008
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Grattis

      Du kan börja mata direkt du ser att hon fött och 1-3ggr/dag ungefär beroende på hur mycket du ger och om du är hemma hela dagarna förstås

      Vi brukar kläcka artemia när vi får yngel (fick svärdbäraryngel igår ) men det funkar med fryst artemia eller cyklops oxå utöver torrfodret. För att få det frysta i så små bitar som möjligt kan man skrapa med kniv till små, små flisor men det är absolut inte nödvändigt.

      Ett annat råd är att ha koll så ynglen inte har möjlighet att ta sig in i pumpen. Vi brukar trä en nylonstrumpa över insuget på innerpumpen. Kolla bara så inga yngel finns på insidan först isf
      Det var ju ett bra tips att sätta en nylonstrumpa för insuget. Plockade ut ett yngel från pumpen innan idag.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        3 gånger om dagen kör jag nog på, hade bara tänkt ett litet stänk från kryddburken.

        Funkar mygglarver?

        Dom är i yngelkasse. Dock en extra stor sådan.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          3 gånger om dagen kör jag nog på, hade bara tänkt ett litet stänk från kryddburken.

          Funkar mygglarver?

          Dom är i yngelkasse. Dock en extra stor sådan.
          Mygglarver är väl inte det bästa. Innehåller väl mest vatten om jag inte har fel för mig. Dessutom är röda mygglarver inte bra för människan eftersom studier har visat att de är allergiframkallande. De som rört röda mygglarver hade lättare för att få allergier av olika slag (eller nåt liknande )

          Vi kör på fryst artemia och cyklops. Kanonbra
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Okey, dom får leva på torrfoder tills jag kommer in till stan igen, det går bra va?

            Och hur stora ska dom vara för att inte löpa någon risk att bli skadade av:

            Neontetror, guppys, platys, svärdbärare, och sin mor? Alla ganska unga.

            Malarna (Två pansarmalar, en ancistrus som är där tillfälligt) ska väl inte vara någon fara?
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Okey, dom får leva på torrfoder tills jag kommer in till stan igen, det går bra va?

              Och hur stora ska dom vara för att inte löpa någon risk att bli skadade av:

              Neontetror, guppys, platys, svärdbärare, och sin mor? Alla ganska unga.

              Malarna (Två pansarmalar, en ancistrus som är där tillfälligt) ska väl inte vara någon fara?
              Torrfoder funkar bra tills vidare. Finns de som aldrig ger sina fiskar annat , så de överlever nog på torrfoder .

              När ska de stoppas tillbaka med de andra. Det är frågan. Efter ca. en vecka brukade Guppyynglen lura sig fram ur sina gömmor här hemma så låt säga 3 veckor kanske för att vara säker. Var sen säker på att de andra är riktigt mätta innan du släpper i dem.

              Dina malar går altså med ynglen nu, eller? Det är nog ingen fara med det. Skulle det vara något yngel som är svagt eller på annat sätt defekt KANSKE det åker med men det är ju fullt normalt, plus att du slipper rensa ut dem när de blir äldre isf. Se till så malarna får mat oxå bara
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Nejnej, inga malar får plats där, så det låter jag bli, menade mest att dom borde väl inte vara största hotet när yngeln släpps ut?

                Då köper jag artemia nån gång i veckan, och sålänge kan ju ynglen iallafall testa rödamygglarver, något kanske det hjälper iallafall. =)

                Kunde inte låta bli att låta ett yngel agera levande foder till fiskarna, fel gjort? Blev ju en sån himla jakt, och kan tänka mig fiskarna behöver sån spänning ibland. Och jag måste säga att ynglet nästan kom undan tillochmed dom snabba tetrorna, innan det råkade stöta ihop med guppyhonan.

                Men det är inte djurplågeri va att släppa i ett yngel så? Det såg dessutom sjukt ut, så sjuka yngel kan man väl släppa i utan dåligt samvete?
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Nejnej, inga malar får plats där, så det låter jag bli, menade mest att dom borde väl inte vara största hotet när yngeln släpps ut?

                  Då köper jag artemia nån gång i veckan, och sålänge kan ju ynglen iallafall testa rödamygglarver, något kanske det hjälper iallafall. =)

                  Kunde inte låta bli att låta ett yngel agera levande foder till fiskarna, fel gjort? Blev ju en sån himla jakt, och kan tänka mig fiskarna behöver sån spänning ibland. Och jag måste säga att ynglet nästan kom undan tillochmed dom snabba tetrorna, innan det råkade stöta ihop med guppyhonan.

                  Men det är inte djurplågeri va att släppa i ett yngel så? Det såg dessutom sjukt ut, så sjuka yngel kan man väl släppa i utan dåligt samvete?
                  Malarna kommer inte vara största hotet.

                  Att ha yngel som levandefoder är inget onaturligt. Många har just levandefödare för att producera yngel som mat till sina andra fiskar. Däremot är det omoraliskt att skryta om det eller göra som en del, lägga ut filmer på youtube etc.
                  Du gör alldeles rätt i att gallra ut sjuka/defekta yngel eftersom de förmodligen skulle föra sina dåliga gener vidare till sina avkommor sen.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Okey, bra. Började nästan tänka "Vad fan står jag och gör?" Känns ju nästan ännu värre när det är ett sjukt man låter kämpa där. :O Men aja.

                    DOm verkar inte vilja äta flingfodret, och då var det korssat till små smulor som sjönk ner. Vad ska jag göra, vänta till lite senare eller göra något med akvariumet?

                    Tillägg: OMG! Helt plötsligt såg jag ett yngel simma runt löst nere på bottnen av akvariet, och yngelburen är omöjlig att ta sig ur!

                    Ser ingen annan utväg än att ynglet jag släppte i igår överlevde mot alla odds, och nu är han uppfångad och nersläppt i yngelburen. För överlever man en hel natt med bara tre svärdsplantor som växter i ett sällskapsakvarium med neontetror, svärdbärare, guppys, blackmollys, platy, den svartprickiga guldmolly honan, och lite malar så är man inget sjukt yngel! Måste varit mina ögon som lurade mig igår.

                    Jag såg ju faktiskt aldrig någon äta ynglet igår, alla jagade det, och sen simmade en guppy hona rakt mot det, just då var jag påväg med huvudet bort, och när jag snabbt vände tillbaka så var ynglet väck, och jag antog att dom ätit upp det.

                    Men det är ju ett mirakel!
                    Senast redigerad av JojjeN; 17 August 2008, 07:10.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Mygglarver är ingen vidare bra idé att ge dem då det mesta kommer att bli liggande då larverna är för stora för ynglen. Kör med cyklops, artemia och dafnier istället när du får tag i det, tills dess funkar det bra med endast torrfoder som gärna får vara baserat på spirulina eller annat grönt.
                      Det tar även lite tid innan de vet vad de ska göra med dalande foder, men mata lite åt gången så tar de säkert maten snart.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Äter ynglena mat från bottnen också? Tänkte det som ramlar ner och dom inte äter, ska man plocka upp, eller äter dom sen?
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          De äter upp detta med, men mata inte för mycket då de har små magar och blir fort mätta, och mycket mat som får ligga länge på botten blir snart dåligt och med följd att vattenkvalitén kan försämras.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Var i djuraffären idag, och eftersom hunden får följa med in så blev det självklart att hon fick välja ut något ur hundgodis hyllan också.

                            Men utöver det köpte jag artemia som gick hem hos ynglena, och frågade vad det var för fisk jag hade köpt.

                            Tydligen så var det en "Guld dalmatinermolly" eller "Dalmatiner guldmolly" Kommer inte ihåg i vilken ordning namnet var i. xD

                            Men dom var nog populära, för i lördags förmiddag var där två akvarium sjukt överbefolkade av dessa fiskar, och man kunde inte se igenom "Stimmen", men idag på eftermiddag (Observera att dom då hade stängt igår också) fanns där bara ca 5 kvar.
                            _______

                            Men nån som kan hjälpa mig hitta info om dessa fiskar, zoopets artbeskrivningar tycker jag är värdelösa när det gäller att hitta fisk som man inte kan varenda litet mellanrum i.
                            Senast redigerad av JojjeN; 18 August 2008, 20:29.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Salta Katten
                              • March 2008
                              • 740

                              #15
                              Även om de är gula, spräckliga, eller vad de nu är, så är det ju ändå samma art som de vanliga svarta, och det skiljer knappast något i skötsel pga färgen. Så testa att söka på "black molly".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...