Världens äldsta levandefödare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Världens äldsta levandefödare?

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Intressant!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fast kanske inte så förvånande som de antyder. Plakodermerna är hajarnas förfäder, vet inte varför man inte skulle trott de hade samma fortplantningssystem som moderna hajar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Wunder
        • September 2007
        • 315

        #4
        Detta kanske öppnar för möjligheten att levandefödning, snarare än äggläggning, var standard hos tidiga ryggradsdjur. Frågan är då varför många senare utvecklade grupper av ryggradsdjur gått ifrån detta.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nja, alltså... Pansarhajar (Placodermer) + hajar är inte särskilt tidiga grupper, och är inte förfäder till övriga ryggradsdjur. De primitivaste ryggrads/ryggsträngsdjur som existerar (sjöpungar och pirålar) lägger ägg, vilket visar att äggläggning är "grundläget" hos ryggradsdjur.

          Hajarnas närmaste släktingar, rockorna, lägger dessutom ägg, vilket antyder att levandefödande utvecklades av placodermerna och ärvdes av hajarna.

          Levandefödande har uppstått många *många* gånger under historien. Däggdjur, t.ex., utvecklade levandefödande separat, och det gjorde även de klassiska amerikanska levandefödarna (guppies, mollies etc, vars närmaste släktingar lever i Afrika och alla lägger ägg).

          Även vissa insekter och maskar är levandefödare.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Nja, alltså... Pansarhajar (Placodermer) + hajar är inte särskilt tidiga grupper, och är inte förfäder till övriga ryggradsdjur. De primitivaste ryggrads/ryggsträngsdjur som existerar (sjöpungar och pirålar) lägger ägg, vilket visar att äggläggning är "grundläget" hos ryggradsdjur.

            Hajarnas närmaste släktingar, rockorna, lägger dessutom ägg, vilket antyder att levandefödande utvecklades av placodermerna och ärvdes av hajarna.

            Levandefödande har uppstått många *många* gånger under historien. Däggdjur, t.ex., utvecklade levandefödande separat, och det gjorde även de klassiska amerikanska levandefödarna (guppies, mollies etc, vars närmaste släktingar lever i Afrika och alla lägger ägg).

            Även vissa insekter och maskar är levandefödare.
            Jag som trodde att både rockor och hajar hade invärtes befruktning..... Många hajar lägger väl även ägg, men dessa är ju redan befruktade innan de läggs..... Eller har jag fel.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Nej, du har rätt, de har invärtes befruktning - och de flesta föder också levande ungar, men många lägger ägg.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Nej, du har rätt, de har invärtes befruktning - och de flesta föder också levande ungar, men många lägger ägg.
                Ja då var jag inte helt fel ute.....det är ju skönt att veta.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Finns även rockor som föder levande ungar, om jag inte minns fel.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Finns även rockor som föder levande ungar, om jag inte minns fel.
                    ...ingen "regel" utan undantag......
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Simon H
                      • January 2008
                      • 515

                      #11
                      jag tror att dom lägger rom....

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Ursprungligen postat av Simon H
                        jag tror att dom lägger rom....
                        Simon har du inte spamat klart nu med massa oseriösa inlägg? ...

                        Kommentar

                        • Simon H
                          • January 2008
                          • 515

                          #13
                          varför skriver du sånt till mig blllll puunnkktt sslluutt.......

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Simon H
                            varför skriver du sånt till mig blllll puunnkktt sslluutt.......
                            Därför att du har fel, SÅ ENKELT ÄR DET....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...