Uppsvällda svärdbärare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    Uppsvällda svärdbärare...

    Har två svärdbärarhonor som e ganska feta om man säger så..
    Första tanken är att de är gravida, eller hur..? (hoppas )
    Men i såfall har de varit gravida i 2 månader och dessutom blivit befruktade av en hane med jätteförstorat gonopodium...
    Har numera två hanar med "vanlig" storlek på gonopodiumet, men honorna var redan tjocka innan de flyttade in i karet.
    Honorna är iof ganska glupska och är typ alltid först att roffa åt sig käket när det vankas.
    Den ena honan är typ svart inuti magen.

    Jag matar med frysta röda mygglarver, frusna daphnia, frysta sötvattensräkor, (mysis)
    flingfoder och räkmix. Är det någon som vet vad det kan vara?
    Om de bara är övergödda, (men de andra honorna jag har är normala) eller om svärdbärare av någon anledning brukar svullna upp?
    Kan ju hoppas på att de är med kids!
    Alla vattenvärde är ok.

    Några bilder. Sista bilden på en normaltjock hona i samma kar..
    Bifogade filer

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    jag tycker bara att hon ser ut att ha massa yngel i magen, det svarta som syns på henne är ynglens ögon....

    Min hona ser alltid gravid ut med, och yngel kommer ibland men inte så ofta som man tror..
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Ursprungligen postat av smegga
      jag tycker bara att hon ser ut att ha massa yngel i magen, det svarta som syns på henne är ynglens ögon....

      Min hona ser alltid gravid ut med, och yngel kommer ibland men inte så ofta som man tror..
      Jag bara hoppas att du har rätt Så det inte är något annat..
      Alltid kul med yngel!!
      (var blir herr. tummen av... behöver din expertis... )
      Senast redigerad av NIC; 21 May 2008, 22:59.

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Har flyttat över de båda till yngelkaret nu.
        Först bara den ena men hon verkade stressad så jag flyttade över den andra också och då verkade hon må bättre.

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • A C-son
          • December 2007
          • 537

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Har flyttat över de båda till yngelkaret nu.
          Först bara den ena men hon verkade stressad så jag flyttade över den andra också och då verkade hon må bättre.
          Först kan jag lugnt instämma med smegga, det ser inte ut att vara något som helst fel på dina svärdbärare. De är bara välmatade och höggravida.
          Angående flytt av honor till yngelakvarier så var vaksam om du vill ha en rejäl kull för det kan mycket väl bli så att den ena honan står under den andra honan och äter yngel för yngel om du förstår hur jag menar. Ensamma honor kan förstås ochså äta upp sin avkomma men i regel brukar en hel del undkomma om det finns växter och skydd i akvariet. Men med en nyfiken och sugen kamrat i närheten så kan det bli fiasko.
          Inventas vitam iuvat excolussie per artes

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Har också två som ser mer eller exakt ut så, de har gjort det ett tag. Har tänkt flytta dem, de går tillsammans med bla några skalarer som jag antar skulle bli glada om det kom yngel till middag. När dags flytta, antar flytten "påfrestar"?

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Ursprungligen postat av A C-son
              Först kan jag lugnt instämma med smegga, det ser inte ut att vara något som helst fel på dina svärdbärare. De är bara välmatade och höggravida.
              Angående flytt av honor till yngelakvarier så var vaksam om du vill ha en rejäl kull för det kan mycket väl bli så att den ena honan står under den andra honan och äter yngel för yngel om du förstår hur jag menar. Ensamma honor kan förstås ochså äta upp sin avkomma men i regel brukar en hel del undkomma om det finns växter och skydd i akvariet. Men med en nyfiken och sugen kamrat i närheten så kan det bli fiasko.
              Tackar för det!
              Ja, jag har tänkt på det där med 2 stycken i samma kar..
              Men den första honan jag flyttade över är inte alls lika stirrig som när hon var ensam, så de får nog stanna båda två..
              Jag är ledig ett par dagar så jag ska ha de under uppsikt!
              Gallrade i huvudkaret nyligen så där finns inte jättemånga gömställen och dessutom 2 scalarer...
              Har gott om vattenpest i yngelkaret, så några ska nog komma undan...
              Och som smegga sa; tycker mig kunna se en del ögon igenom magen.. så det är nog någonting på gång...
              Kommer med bilder och update när det händer.

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Lite java mossa brukar göra ett bra skydd för yngel med.

                jag har provat nån gång att byta vatten mot kallare där gravida honorna är, detta har gjort att ynglen börja ploppa ut. Vet inte om det kan vara en tillfällighet men det har funkat för mig ett par gånger...

                Lycka till
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Ursprungligen postat av smegga
                  Lite java mossa brukar göra ett bra skydd för yngel med.

                  jag har provat nån gång att byta vatten mot kallare där gravida honorna är, detta har gjort att ynglen börja ploppa ut. Vet inte om det kan vara en tillfällighet men det har funkat för mig ett par gånger...

                  Lycka till
                  Aha.. Vattenbyte i morgon så då blir det till att testa kallare vatten..

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Kallare vatten kan väl i och för sig starta födseln, men det kan också stressa igång den lite för tidigt, ta det försiktigt!
                    De ÄR med största säkerhet havande, ibland verkar de kunna ta "paus" i födandet och kommer igång igen efter ett tag, det kan vara därför du inte sett några yngel födas tidigare, eller så HAR de fött tidigare men ynglen blev uppätna? Om de var så välgödda som de verkar så kan du ha missat att de blivit lite smalare tillfälligt. Lycka till. Välgödda, stora svärdbärarhonor kan ibland få upp till 150 yngel.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nilsrolf
                      Har också två som ser mer eller exakt ut så, de har gjort det ett tag. Har tänkt flytta dem, de går tillsammans med bla några skalarer som jag antar skulle bli glada om det kom yngel till middag. När dags flytta, antar flytten "påfrestar"?
                      Ja scalarerna skulle bli överlyckliga.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av A C-son
                        Först kan jag lugnt instämma med smegga, det ser inte ut att vara något som helst fel på dina svärdbärare. De är bara välmatade och höggravida.
                        Angående flytt av honor till yngelakvarier så var vaksam om du vill ha en rejäl kull för det kan mycket väl bli så att den ena honan står under den andra honan och äter yngel för yngel om du förstår hur jag menar. Ensamma honor kan förstås ochså äta upp sin avkomma men i regel brukar en hel del undkomma om det finns växter och skydd i akvariet. Men med en nyfiken och sugen kamrat i närheten så kan det bli fiasko.
                        Å andra sidan föder de ibland aldeles "för många" yngel så det kanske inte gör så mycket....spara alltså bara så många du har "användling för".....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Kallare vatten kan väl i och för sig starta födseln, men det kan också stressa igång den lite för tidigt, ta det försiktigt!
                          De ÄR med största säkerhet havande, ibland verkar de kunna ta "paus" i födandet och kommer igång igen efter ett tag, det kan vara därför du inte sett några yngel födas tidigare, eller så HAR de fött tidigare men ynglen blev uppätna? Om de var så välgödda som de verkar så kan du ha missat att de blivit lite smalare tillfälligt. Lycka till. Välgödda, stora svärdbärarhonor kan ibland få upp till 150 yngel.....
                          Jaså, visste inte att de kunde "ta en paus i födandet" så att säga..
                          Kanske det hon gjort för hon har varit tjock länge..
                          Gjorde vattenbyte idag men vågade inte ta allt för kallt vatten så det blev nog ungefär samma temp. som i karet.
                          Har flyttat över den ena honan som inte är fullt så tjock som den som är kvar i yngelkaret, mest för att den "smalare" av de var på och nafsade och jagade den andra, men också för att låta den föda i huvudkaret när det är dags. Tänkte se hur det går, hur många som överlever och så, har ju inte plats för hur många som helst heller..
                          Tack för alla svar!

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av NIC
                            Jaså, visste inte att de kunde "ta en paus i födandet" så att säga..
                            Kanske det hon gjort för hon har varit tjock länge..
                            Gjorde vattenbyte idag men vågade inte ta allt för kallt vatten så det blev nog ungefär samma temp. som i karet.
                            Har flyttat över den ena honan som inte är fullt så tjock som den som är kvar i yngelkaret, mest för att den "smalare" av de var på och nafsade och jagade den andra, men också för att låta den föda i huvudkaret när det är dags. Tänkte se hur det går, hur många som överlever och så, har ju inte plats för hur många som helst heller..
                            Tack för alla svar!
                            Om du får för få yngel att överleva DEN HÄR gången så får du med största sannolikhet en ny chans om en månad ungefär.....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Om du får för få yngel att överleva DEN HÄR gången så får du med största sannolikhet en ny chans om en månad ungefär.....
                              Japp!
                              Och nu simmar det runt ca 25-30 yngel i yngelkaret och honan är flyttad
                              Det var den svarta tuxedohanen som varit framme igen..
                              Snart dags att ge bort han då jag inte vill ha fler tuxedoyngel..
                              Den andra honan lär väl också släppa ut svartspräckliga yngel antar jag..
                              Svårt att få bra bilder på de små liven, men jag kan ju berätta att de redan är svarta på sidorna, något som tog ett par dagar med den förra kullen. En del av de går i den orangea tonen med inte så mycket svart på sidorna, (än) det kommer nog.
                              När är det ok att flytta yngel? Alltså om man ska ge bort de? Jag har en del yngel från förra kullen som är snart 2 månader gamla, hade de klarat en flytt?
                              Avslutningsvis får jag tacka för era svar som visade sig vara helt korrekta
                              Trodde inte att pappa tuxedo var så snabb med att ragga..
                              Tur att det inte var något annat som en otrevlig sjukdom t.ex...

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...