Kön på guppy (Endlers)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • my1
    • November 2007
    • 55

    #16
    se könet på Endlers

    genom att kolla på analfenan så kan man se könet. Hanens analfena är mer avlång och honans kort och rundare.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      Ursprungligen postat av my1
      genom att kolla på analfenan så kan man se könet. Hanens analfena är mer avlång och honans kort och rundare.
      På yngel menar du

      Vuxna hanar har ingen analfena utan har gonopodium istället. Har aldrig sett någon skillnad på analfenorna på yngel förrän de börjar bilda gonopodium

      Det lättaste sättet är ändå dräktighetsfläcken som dyker upp efter ett par veckor på honorna.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av my1
        genom att kolla på analfenan så kan man se könet. Hanens analfena är mer avlång och honans kort och rundare.
        Detta händer inte förrän vid tidigast ungefär en månads ålder, ibland inte förrän vid 2-3 månaders ålder. För den "avlånga" fenan du nämner är just det "gonopodium" (snopp) som Nina82 nämner, vid det laget har analfenan ombildats och är ingen egentlig fena längre.....

        Vill man skilja dem åt tidigare så får man gå efter dräktighetsfläcken.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Men endast gonopodium är helt säkert
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av erikthur
            Men endast gonopodium är helt säkert
            Ja, om man ABSOLUT SÄKERT vill veta, men om syftet med att skilja dem åt är att förhindra oplanerade parningar så måste man gå på dräktighetsfläcksundersökning.....och det är, vill jag påstå, om man har erfarenhet, är nästan lika säker.....
            Senast redigerad av tummen; 14 May 2008, 17:10.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Jag har nog aldrig läst det så säkert uttryckt... Och jag har - även om jag tittat så ögona värker - aldrig känt mej säker på den bedömningen. Och om den så kallade dräktighetsfläcken är ett tecken på dräktighet då borde väl det ändå vara för sent.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Dräktighetsfläcken syns lite även om de inte är dräktiga. Däremot blir den stor om hon är dräktig eller övergödd. Därför är det lättare att se på övergödda yngel
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Dräktighetsfläcken syns lite även om de inte är dräktiga. Däremot blir den stor om hon är dräktig eller övergödd. Därför är det lättare att se på övergödda yngel
                  Ja man skall nog inte haka upp sig så mycket på benämningen, riktigt stora havande guppyhonor blir ju nästan fyrkantiga i kroppen och man kan ofta se ynglens ögon genom bukväggen i själva dräktighetsfläcken. Men fläcken finns där från födseln, syns tydligt för dem med erfarenhet från UNGEFÄR 2-3 veckors ålder, långt före de kan para sig och hanarna bildar sitt gonopodium alltså....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...