Kön på guppy (Endlers)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morgan71
    • November 2007
    • 114

    Kön på guppy (Endlers)

    Kanske lite konstiga frågor men...
    Kan temperaturen på vattnet ha någon inverkan på vilket kön det blir på guppyyngel.

    Finns det andra omständigheter som kan påverka könsfördelningen
    i en "kull"

    För ca 3 veckor sedan fick jag yngel och samtliga ser ut som om de vore honor.
    När bör man se skillnaden på könen
    Alla är vi yngel i början.....
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    Samma här Men jag har läst någonstans att om man höjer temperaturen ökar chansen att få hanar
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Du borde kunna se redan nu om det är honor eller hanar. Mata dem så de blir lite småfeta och de som har dräktighetsfläck bör vara honor.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av XenOn
        Men jag har läst någonstans att om man höjer temperaturen ökar chansen att få hanar
        Har oxå hört det
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #5
          Detta är en zoopet-artikel om ämnet

          Hur får man många han-yngel av guppy?
          Text: Håkan Sandsten.

          Jag gjorde en litteratursökning på vetenskapliga artiklar om vad som skulle kunna påverka fördelningen mellan honor och hanar av guppy-yngel. Honor och honyngel dör vid hög temperatur (32 grader) och kvar blir bara missbildade hanyngel (1). Det talar kanske för att man får fler hanar vid högre temperatur men det är säkert inte det bästa sättet att få många hannar eftersom kullstorleken minskar vid hög temperatur också. Optimal temperatur för stora kullar var 25-27 grader.

          Hur pH skulle kunna inverka på fördelningen mellan könen hittade jag inget om. Bara att guppy mår väldigt dåligt om de får vistas i pH=4 under 24 timmar (2)! Vem är förvånad? Om man får gissa är honorna och honynglen också känsligare för lågt pH än hanarna (eftersom de var känsligare för hög temperatur). Men att sänka pH är nog inte någon bra metod för att öka andelen hanyngel.

          Något som jag tyckte var spännande var att det produceras fler honor ju längre tid som hanen och honan får gå ihop. Det betyder alltså att om man vill ha många hannar så ska man skilja honor och hanar och bara låta hanen gå ihop med honorna ett litet tag ibland (3).

          Det finns en sak som talar emot att man bara låter en enda hanne besöka sina honor ett kort tag. Om man vill ha snygga hannar som ser spektakulära ut är det bra om man gynnar något som kallas sexuell selektion. Den sexuella selektionen ökar nämligen när det finns många hanar per hona (4). Hanarna konkurrerar då om att få para sig och förhoppningsvis väljer hon de snyggaste och starkaste.

          Slutsatsen skulle kunna vara att man har två akvarier: ett med enbart en massa honor och ett med en massa hannar och en hona som ska bli parad. Honan ska bara besöka hanarna ett par dagar. Sedan byter man hona. Då blir det en stark sexuell selektion så att de mest färgade och konstiga hannarna får para sig, samtidigt som honan får fler hannar i sin kull.

          Dessutom skulle det vara bra eftersom när honan parar sig med mer än en hane får hon större kull (5). Och chansen att hon gör det ökar antagligen när hon går med många hanar.

          Det skulle vara roligt att höra om detta stämmer med praktiken också?




          Referenser
          1. Dzikowski, R; Hulata, G., Karplus; I. , Harpaz, S. 2001. Effect of temperature and dietary L-carnitine supplementation on reproductive performance of female guppy (Poecilia reticulata). Aquaculture 199 (3-4) : 323-332
          2. Urban-Jezierska, E. 2002. Effect of acidification on feeding in guppy fish (Lebistes reticulatus vel Poecilia reticulata). Polish Journal of Ecology 50 (1) : 25-43.
          3. Watt, P. J.; Shohet, A. J.; Renshaw, K. 2001. Female choice for good genes and sex-biased broods in guppies. Journal of Fish Biology 59 (4) : 843-850
          4. Jirotkul, M. 2000. Operational sex ratio influences the opportunity for sexual selection in guppies. Journal of Fish Biology 56 (3) : 739-741
          5. Ojanguren, A. F.; Evans, J. P.; Magurran, A. E 2005. Multiple mating influences offspring size in guppies. Journal of Fish Biology 67 (4) : 1184-1188




          Uppenbarligen är tempereturgrejen helt klockren

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av Morgan71
            För ca 3 veckor sedan fick jag yngel och samtliga ser ut som om de vore honor.
            När bör man se skillnaden på könen
            Guppyn blir väl könsmogen vid 2-3 månaders ålder.
            Det finns dock dom är vältränade på att bestämma könet tidigare.
            Men först vid några månaders ålder kan du veta säkert.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • AllaFiskar
              • September 2007
              • 294

              #7
              Ursprungligen postat av Morgan71
              För ca 3 veckor sedan fick jag yngel och samtliga ser ut som om de vore honor.
              När bör man se skillnaden på könen

              Jag frågade samma sak för en tid sedan, och tre veckor är uppenbarligen inte tillräckligt lång tid för att man ska kunna avgöra vad som är vad.
              Någon nämnde att det kan handla om ett par månader.
              Några av mina yngel närmar sig centimetern nu, och flera saknar dräktighetsfläck, men har heller inte börjat färga ut, annat än svarta markeringar på kroppen

              Kommentar

              • AllaFiskar
                • September 2007
                • 294

                #8
                Jag ha nu bestämt mig för att själv pröva det där att låta en hona gå kort tid med flera hanar. Jag har släppt ned en tidigare oparad till fyra hanar och ska låta henne gå där till imorgon kväll.
                Det som känns lite jobbigt är att de fick ju helspatt nu när det kom en hona. Bara att hoppas att de inte jagar ihjäl henne

                Kommentar

                • LenoreH
                  • April 2008
                  • 107

                  #9
                  Tycker det har varit väldigt olika med mina endlers.
                  Endel har inte utvecklats till hanar förens de nästan har varit i vuxenstorlek medans andra visar färg mycket tidigt.
                  ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Man kan se kön på Endlers långt innan de visar färg
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Morgan71
                      • November 2007
                      • 114

                      #11
                      Okej då är det bara att vänta några veckor till å se vad det blir av dom .
                      Tack för alla svar!!
                      Alla är vi yngel i början.....

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av AllaFiskar
                        Jag frågade samma sak för en tid sedan, och tre veckor är uppenbarligen inte tillräckligt lång tid för att man ska kunna avgöra vad som är vad.
                        Någon nämnde att det kan handla om ett par månader.
                        Några av mina yngel närmar sig centimetern nu, och flera saknar dräktighetsfläck, men har heller inte börjat färga ut, annat än svarta markeringar på kroppen
                        Ja, de med svarta markeringar och ingen dräktighetsfläck ÄR med största säkerhet hanar....jag har själv lyckats separera honor och hanar redan vid ungefär 2 veckors ålder ENBART på/med hjälp av dräktighetsfläcksundersökning. Men jag påstår därmed inte att det är lätt..... De svarta färgerna brukar komma först, de andra färgerna kommer så småningom....
                        Senast redigerad av tummen; 12 May 2008, 08:14.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av AllaFiskar
                          Jag ha nu bestämt mig för att själv pröva det där att låta en hona gå kort tid med flera hanar. Jag har släppt ned en tidigare oparad till fyra hanar och ska låta henne gå där till imorgon kväll.
                          Det som känns lite jobbigt är att de fick ju helspatt nu när det kom en hona. Bara att hoppas att de inte jagar ihjäl henne
                          Eftersom du hade dem ihop från början så bär säkert alla honor redan på spermiepaket som räcker länge utan att honorna kommer "behöva" någon hane. De kommer var och en för sig föda flera kullar ändå....
                          Men om du bara låter dem gå med hanarna några timmar så lär de bli befruktade flera gånger om, (utan att bli ihjäljagade) och sedan kan de få flytta tillbaka till haremsrummet (hon-akvariet!!!!) för att vila upp sig från detta "gang-bang".....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Ja, de med svarta markeringar och ingen dräktighetsfläck ÄR med största säkerhet hanar....jag har själv lyckats separera honor och hanar redan vid ungefär 2 veckors ålder ENBART på/med hjälp av dräktihetsfläcksundersökning. Men jag påstår därmed inte att det är lätt..... De svarta färgerna brukar komma först, de andra färgerna kommer så småningom....
                            Detta har vi diskuterat tidigare men då var de 3 veckor, och då undrar jag fortfarande vad du ger dina Endlers för anabola?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Detta har vi diskuterat tidigare men då var de 3 veckor, och då undrar jag fortfarande vad du ger dina Endlers för anabola?
                              HEMLIGT, men det står på ryska på förpackningen...., nej skämt åsido, i detta fallet så var de inte könsmogna ännu, jag lyckades skilja ut honorna ändå.....mina snabbast utvuxna hanar (inte utfärgade) har varit kring en månad, men det är långt ifrån alla som är så tidiga....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...