Avbiten stjärtfena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Avbiten stjärtfena

    När jag idag komm hem så hade någon fisk bitit av min Guppy hanes
    stjärtfena och det var liksom inte lite heller!
    Det ser ut att blöda lite grann och han står mäst i ena hörnan av akv.
    Kommer den att klara sig, och kommer det att växa ut nytt där fenan blev av biten trotts att den var avbiten ända in till Fenroten?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    #2
    Ursprungligen postat av alg_oa1
    När jag idag komm hem så hade någon fisk bitit av min Guppy hanes
    stjärtfena och det var liksom inte lite heller!
    Det ser ut att blöda lite grann och han står mäst i ena hörnan av akv.
    Kommer den att klara sig, och kommer det att växa ut nytt där fenan blev av biten trotts att den var avbiten ända in till Fenroten?

    Om det hade varit jag så hade jag gjort slut på lidandet...vilka andra fiskar har du i akvariumet? Tyvärr kan det ju hända igen om det vill sig illa.

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Jag har 2st paletter och det är nog någon av dom som har gjort det.

      Har haft guppy och paletter tillsammans i över ett år nu och det har alldrig varit något problem tidigare, lär kanske flytta guppysarna till ett annat kar om det fortsätter
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av alg_oa1
        Jag har 2st paletter och det är nog någon av dom som har gjort det.

        Har haft guppy och paletter tillsammans i över ett år nu och det har alldrig varit något problem tidigare, lär kanske flytta guppysarna till ett annat kar om det fortsätter
        Du måste ha haft riktig tur tidigare, paletterna är ju väldigt agressiva.... det var ingenting jag skulle ha rekommenderat om du frågat före du satte ihop dem. Svärdbärare och paletter är en bättre kombination, men då får man ju förståss avstå från svärdbäraryngel (=palettmat).
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Om du har möjlighet att hålla guppysarna för sig så KAN fenan växa ut, men det märker du snabbt, blir den slö och verkar må dåligt de närmaste dagarna så är det nog kört...växer den ut så brukar den bli ofärgad.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Att Paletter är väldigt agressiva är väl ändå att ta i
            Visst skyddar de sin rom och sina yngel, men inte äter halva Guppys.

            Lekte Paletterna när Guppyn blev biten?
            Våra Paletter går ihop med fiskar som är i samma storlek som Guppy bland annat men har aldrig bitit så det blivit märke i fisken. Ett litet jack i någons stjärtfena när de kommet för nära deras revir har hänt men inte mer.

            Paletter vaktar ju bara. De är inte rovfiskar.
            Hoppas och tror att detta var en engångsföretéelse och att din Guppy klarar sig.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Att Paletter är väldigt agressiva är väl ändå att ta i
              Visst skyddar de sin rom och sina yngel, men inte äter halva Guppys.

              Lekte Paletterna när Guppyn blev biten?
              Våra Paletter går ihop med fiskar som är i samma storlek som Guppy bland annat men har aldrig bitit så det blivit märke i fisken. Ett litet jack i någons stjärtfena när de kommet för nära deras revir har hänt men inte mer.

              Paletter vaktar ju bara. De är inte rovfiskar.
              Hoppas och tror att detta var en engångsföretéelse och att din Guppy klarar sig.
              Nja, du har nog mest haft tur, guppy med stora fenor är på tok för slöa och hinner inte undan i tid när paletterna attakerar, och just fenor innehåller mycket protein, det visste du kanske inte?
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Nja, du har nog mest haft tur, guppy med stora fenor är på tok för slöa och hinner inte undan i tid när paletterna attakerar, och just fenor innehåller mycket protein, det visste du kanske inte?
                Nej, det visste jag inte Men det är inte första gången du lärt mig nåt nytt så jag väntar med spänning på nästa
                Är det bara Guppy eller andra med långa fenor oxå
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Nej, det visste jag inte Men det är inte första gången du lärt mig nåt nytt så jag väntar med spänning på nästa
                  Är det bara Guppy eller andra med långa fenor oxå
                  Skulle tro att alla långsamma fiskar med långa fenor skulle ligga risigt till. Paletterna är värre än man tror, och blir ofta större än man tror också, och med stigande ålder/storlek så blir de (oftast) aggresivare än i början också....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Skulle tro att alla långsamma fiskar med långa fenor skulle ligga risigt till. Paletterna är värre än man tror, och blir ofta större än man tror också, och med stigande ålder/storlek så blir de (oftast) aggresivare än i början också....
                    Jag menade mest om de andra med långa fenor oxå hade protein i sina fenor eller om det bara är Guppy

                    Vår hane har ca 2cm kvar att växa men han kan vara rätt kaxig ändå. Inte ens vår stora pansarmal (Megalechis Thoracata) på 20cm kommer nära ynglen utan ett bett där bak
                    Däremot har han aldrig bitit efter någon utan att skydda revir eller yngel.
                    Har visserligen inga Guppy ihop med dem nu. Det var den förra ägaren som hade haft det + en Guppy som följde med men hon dog av ålderdom.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Nina82: Jasså, de malarna har bytt namn... jag har alltid kallat dem för Hoplosternum.....Jo visst; alla fiskars fenor innehåller mycket protein, det kanske är därför som döda fiskars fenor FÖRST blir uppätna eller vad tror du?

                      Dina fiskar måste vara betydligt snabbare än den guppy som blev av med stjärtfenan, eller vad tror du själv? Vad har du för fiskar tillsammans med dina paletter? Hur stor är din paletthane?
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen

                        Dina fiskar måste vara betydligt snabbare än den guppy som blev av med stjärtfenan, eller vad tror du själv? Vad har du för fiskar tillsammans med dina paletter? Hur stor är din paletthane?
                        Vår Paletthane kan väl vara ca 8cm och har väl ett par cm kvar att växa om man ska tro artbeskrivningen.
                        Han går i ett 450L tillsammans med hona+7yngel, Dvärguramipar, Rubinguramihona, Ap. Agassiziipar, 4 Siameser, 2 Kuhlii, Biffen (stora pansarmalen) och en ancistrus som för tillfället behandlas för sjukdom i separat kar (finns tråd om det här)
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Vår Paletthane kan väl vara ca 8cm och har väl ett par cm kvar att växa om man ska tro artbeskrivningen.
                          Han går i ett 450L tillsammans med hona+7yngel, Dvärguramipar, Rubinguramihona, Ap. Agassiziipar, 4 Siameser, 2 Kuhlii, Biffen (stora pansarmalen) och en ancistrus som för tillfället behandlas för sjukdom i separat kar (finns tråd om det här)
                          jag har sett vissa exemplar av paletthanar som varit betydligt större än 10 cm, snarare 12-13 cm.... Men det kan ju vara frågan om undantag, i artbeskrivnningen står väl det "normalaste" antar jag.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • johnjohnsse
                            • December 2007
                            • 29

                            #14
                            Hej!
                            Min skalar med stjärten avbruten till fenroten klarade sig.
                            Ingrid
                            Vänliga hälsningar/ Ingrid

                            S* John-Johns Ocicat
                            http://worldofocicat.com/johnjohns

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Skulle tro att alla långsamma fiskar med långa fenor skulle ligga risigt till. Paletterna är värre än man tror, och blir ofta större än man tror också, och med stigande ålder/storlek så blir de (oftast) aggresivare än i början också....
                              för många år sedan hade jag ett kar med fullvuxna riktigt ilskna saker.
                              då introducerade jag palletter. små saker i början.
                              efter kanske 3-5 månader så fick de för sig att leka.

                              och det var det sista jag såg av skalarernas fenor.

                              på en vecka tuggade palleterna ner fenorna.


                              lugnade inte ner sig efter leken utan fortsatte tills skalarerna dog.

                              tror att när de uppnår lekstorlek så blir det ilskna fenbitare av dom....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...