Rädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Har du plats kan du även köpa fler fiskar så de blir en större grupp, det brukar ha en kaxig inverkan på en grupp fiskar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ursprungligen postat av Saruman
      Jag har varit till akvarie affären dom kollade på ph värde o nitrit halten o det var normala värden hon tipsade mig att jag skulle lägga grovsalt i vattnet för det brukar lugna ner fiskarna berättade hon mig
      Ja, men kollade de nitrat. Nitrit har man bara när karet är nystartat i princip. Fiskbajs blir nitrit som blir nitrat som växterna lever av... lite förenklat... jag hatar kemi...
      Om man har mycket fisk och matar mycket så blir det mycket nitrat så småningom...

      Har du mycket växter???

      Ursprungligen postat av ansjo
      Har du plats kan du även köpa fler fiskar så de blir en större grupp, det brukar ha en kaxig inverkan på en grupp fiskar.
      Jag tror inte att Guppy och Black Molly helt plötsligt skulle bli skygga.. Det blir de ju inte ens på zooaffären där de stoppar ner en håv och drar runt flera gånger om dagen..
      Är det inte mer troligt att något inte är bra!?
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Visst kan det vara något i vattnet som ändrar fiskarnas beteende, men att de skulle bli blyga av något ämne i vattnet låter lite långsökt. Då skulle jag kanske behöva en flaska eller två!
        Att nitratet skulle vara skadligt högt i karet är jag tveksam till då det behövs väldigt höga värden.
        Skulle vara kul att se karet IRL och se om de verkligen är blyga och även hur karet ser ut, med växter och tillbehör som kanske kan lösa problemet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Visst kan det vara något i vattnet som ändrar fiskarnas beteende, men att de skulle bli blyga av något ämne i vattnet låter lite långsökt. Då skulle jag kanske behöva en flaska eller två!
          Att nitratet skulle vara skadligt högt i karet är jag tveksam till då det behövs väldigt höga värden.
          Skulle vara kul att se karet IRL och se om de verkligen är blyga och även hur karet ser ut, med växter och tillbehör som kanske kan lösa problemet.
          Jo, men visst kan fiskar stå och trycka om de inte trivs.. Om de har bott i karet i (var det 7 månader?), så blir de ju inte blyga helt plötsligt av att de känner sig ensamma eller utsatta... Inte guppy och Black Molly... Okey Platy..

          Mina Platy blev helt osynliga utefter bakgrunden när jag medicinerade karet mot tarmparasiter och när jag sedan hade förstörd balans... De blir också skygga när de ska yngla, iaf Platyn... Guppyn står och jäser där det är som minst strömt när de ska yngla... Jag har en tjockis som står där nu..
          Guppyn stod uppe vid ytan och kippade när det var medicin i karet...

          Black Molly var det många år sedan jag hade men som jag har för mig påminner de mer om den glupska Guppyn än om Platyn till sättet??!!
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Saruman
            • October 2007
            • 183

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Har du plats kan du även köpa fler fiskar så de blir en större grupp, det brukar ha en kaxig inverkan på en grupp fiskar.
            Anjo jag har inte tyvärr plats för mer fiskar i den akvariet pga har en del yngel nu

            Kommentar

            • Saruman
              • October 2007
              • 183

              #21
              Ursprungligen postat av Katharina
              Ja, men kollade de nitrat. Nitrit har man bara när karet är nystartat i princip. Fiskbajs blir nitrit som blir nitrat som växterna lever av... lite förenklat... jag hatar kemi...
              Om man har mycket fisk och matar mycket så blir det mycket nitrat så småningom...

              Har du mycket växter???



              Jag tror inte att Guppy och Black Molly helt plötsligt skulle bli skygga.. Det blir de ju inte ens på zooaffären där de stoppar ner en håv och drar runt flera gånger om dagen..
              Är det inte mer troligt att något inte är bra!?

              Jag har en del växter i karet som bör räcka menar att det inte tar för mycket ytrymme för fiskarna

              Jo jag har sätt lite smärre framsteg hos blackmolly på morgonen
              Dom blev inte rädda när man kom fram till akveriet utan dom som dom brukar vara simma framme vid rutan o väntar på mat men när jag kollade där igen så var det samma vissa

              Så jag funderar att städa akvariet till helgen o hoppas att det blir bra igen när dom har fått nytt vatten o ren gjord sand

              Men jag är öppen för andra förslag

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #22
                Ja, jag skulle ha provat att byta en knapp hink varannan dag och dammsuga en tid framöver, det blir alltså 30% per vecka ungefär.. Men som sagt, det är jag, Ansjo tror ju inte som jag, det är ingen som kan veta exakt och jag är absolut inget proffs.
                Men som sagt.. Det kan vara mer skadligt att börja stöka mycket med karet. Har du gjort rent filtren till pumparna något, kramat ur dem det värsta smutsen???
                Krama inte ur filtret och dammsug mer än 1/4 av botten samtidigt bara och du behöver inte krama ur filtret så mycket.. Bara det värsta ett par gånger..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...