Svärdbärare revirhävdande? (mobbande hane)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taiyo
    • February 2008
    • 99

    Svärdbärare revirhävdande? (mobbande hane)

    Jag tycker lite synd om vår ena hane, då han bara blir bortkörd av den andra hanen hela tiden. Vi har bara 5 fiskar just nu eftersom karet är nystartat, det är 3 honor och 2 hanar. Men 300L räcker visst inte till! Den mobbade hanen är lite mindre än den andre dessutom. Nu har det gått så långt så han får nästan inte visa sig utan att bli bortkörd av "alfahanen", så han gömmer sig mest i ett hörn i akvariet...
    Ska man göra nåt åt detta, eller bara acceptera att livet är hårt? Kan detta beteende gå över när det kommer fler fiskar i akvariet lite längre fram?
    Nybörjare med 300L
  • thues
    • May 2006
    • 219

    #2
    I naturen er den almindelige (vanliga) svärdbärer Xiphophorus helleri(i) en haremsfisk. Den dominerende han har et harem og jager alle andre hanor bort. Det er altid en stor han, som får lov at dominere og ha sit harem (indtil han inte längre är stärk nok).
    Det er dette, du ser i akvariet. Och sammenlignet med naturen är 300 liter inte mycket, och den underlegne han har svärt at komme bort, men i den storleken har du dog möglighet at se beteendet (som du har gjort).

    Om du tycker synd om den mindre, så tag bort honom....
    Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
    http://www.poecilia.org
    ---
    - Den, der spørger, er kun dum én gang -
    den, der ikke spørger, er dum hele livet

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Jag ser att du har det nästan likadant som jag hade.

      Men jag hade flera fiskar och även yngel. Unge hanen var en av fisakarna som föddes i akvariet, alltså betydlig mindre och yngre än "pappa". Jag trodde inte att det var nån hane bland yngel men efter 7 månader började svärdet växa. Och då blev den bortjagad hela tiden.

      Har du växter och andra gömställen? Hos mig var den mindre för det mesta osynlig men jag ändå kunde se den leka med några mindre honor ett par gånger. Då "pappa" var upptagen med andra.

      Förra vecka lämnade jag yngel till butiken och den unge hanen åkte med. Jag tyckte synd om honom, då jag har bara 240 liters kar. Men det var spännande att titta på dem

      Om du har för få växter så kan det vara bra att plantera flera. Sedan kommer du väl ha andra fiskar så kanske blir det lättare om du vill behålla båda två.

      Lycka till
      Anna

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Inget att oroa sig för alls svärdbärare, platy, molly går aldrig till ytterligheter och har ihjäl varann... det blir mindre bråk om man ser till att ha fler än 2 hanar! jag har själv ca. 20 hanar och 30 honor (allt från yngel till farföräldrar) och de lever i fullständig harmoni
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • taiyo
          • February 2008
          • 99

          #5
          Jaha, men vad bra, då kanske jag inte ska oroa mig då. Då kanske det löser sig när det blir fler fiskar sen och då kanske vi kan skaffa nån hane och ett par honor till också.
          Jo han passar på att leka med honorna också, när han får chansen. Då får vi väl avvakta och se vad som händer!
          Tack så jättemycket för att ni svarade!
          Nybörjare med 300L

          Kommentar

          • Lowa
            • February 2008
            • 595

            #6
            hej, hade tänkt skafa ett par svärdbärare till. har 180 liter mer ett antal fiskar och ett par svärdbärare, hanen är rätt liten och den jag tänkt köpa är då mycket större. tror ni att det går bra ändå? om han är liten och först i akvariet så är hn väl dominantom det kommer nykomlingar? tänkte om det jämnar ut sig eftersom den ndra var större så han inte bara gömmer sig?
            180l Guldfisk
            220l clarias

            Kommentar

            Arbetssätt...