Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #91
    Ursprungligen postat av tummen
    Nu har du nog förväxlat mina två "hårda fakta -trådar", kolla i den som handlar om platy/svärdbärare istället....
    Nu har herr Forumspolis snärjt in sig ordentligt Håller inte ens reda på sina egna trådar längre

    Ursprungligen postat av Mr.Loop
    Jag trodde denna tråd handlade om både platys och svärdbärare
    Om man ska tro rubrikerna så
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #92
      Ursprungligen postat av Nina82
      Nu har herr Forumspolis snärjt in sig ordentligt Håller inte ens reda på sina egna trådar längre



      Om man ska tro rubrikerna så
      Ja, kanske att jag mixtrat fram och tillbaka med trådarna och skrivit i båda så mycket att jag inte har koll längre, men det beror också på att det är annat folk också som just inte håller reda på det, och skriver om endler och guppy här med....undra på att jag och andra blir förvirrade ibland, jag ber så mycket om ursäkt för detta....inte ens jag är ofelbar!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #93
        Lyfter tråden igen, samt att jag ännu en gång ber om ursäkt för mitt missöde......
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Mr.Loop
          • October 2008
          • 23

          #94
          Ursprungligen postat av tummen
          Lyfter tråden igen, samt att jag ännu en gång ber om ursäkt för mitt missöde......
          Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga.

          Vore taxam för för svar.

          H/Jimmy

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #95
            Ursprungligen postat av Mr.Loop
            Hur länge ska man ha kvar platy honan i yngel karet efter det att hon har ynglat?
            Är det en yngelbox som hänger i akvariet ska hon helst inte vara där mer än nödvändigt. Alltså tills hon fått sina yngel eller tills hon fått den mängd yngel du vill ha. Honan kan lätt bli stressad av att vara instängd och göra mer skada mot ynglen däe än om de skulle födas fritt. Därför är det alltid bäst att låta ynglen födas fritt och ha gott om gömställen ist i form av mossor, täta växter och rötter.

            Är det ett yngelakvarium kan hon vara däri lite längre. Något dygn eller två vore kanske lagom men även där behövs täta växter.

            Hoppas du fick svar på din fråga nu
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #96
              ...men så fort ynglen är födda så behövs honan inte där längre!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #97
                Tänkte skriva lite om min erfarenhet av ha flera hanar i ett akvarium
                tummen, kanske nåt att komplettera med till i början av tråden?

                I alla fall så äventyret började med ett par svärdbärare i 240 l akvarium och som alla kan förstå snart var de många. Av första ynglen överlevde 5 stycken, en hane och fyra honor. Senare blev de fler och fler. Jag har lämnat en del till bekanta, en del (större del) till butiken. Men jag hade bara två hanar med några honor plus yngel (alfa hane och hans son). Det funkade bra till sonens svärd började växa och han började visa intresse för honorna (då var den ca 4-5 månader gammal).
                Pappa jagade den hela tiden och det var inte så roligt för unge hanen. Han verkade mycket stressad och knappt åt. Till slut fiskade jag den upp tillsammans med några andra som skulle till zoobutiken.

                Det verkade som det var bara honor som föddes men hanarna var med. 4-5 stycken började visa sina ”svansar” samtidigt. De visade upp sig för varandra, alfa hanen var med men brydde sig inte så mycket om dem. Och så är det nu med om det finns flera unga hanar, alltså inga häftiga jakter och fajter, inga stressade firrar.

                Jag kunde bara konstatera att om man vill ha flera hanar så måste det vara mer än 4 stycken. Alfa hanen behöver inte bry sig om dem så mycket då de tar hand om varandra genom att visa upp sig och bråka lite grann.
                Alfa hanen nöjer sig med att då och då visa vem som bestämmer.

                Jag tror att flera av er upplevde samma sak men man inte tänker på det så mycket. Men för nybörjare med svärdbärare kan det vara nyttigt information, jag har lärt mig nåt nytt i alla fall.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #98
                  Ja det stämmer rätt så bra, att kalla den stora hanen för "alfahane" är lite överord dock, uttrycket kommer från däggdjursvärlden, med vargarna som texempel, och där tillåts inte andra individer att få avkomma.
                  Svärdbärarna funkar på lite annat sätt; om det bara finns två hanar kommer det oftast blir så att den ena mobbas ut, men om det finns fler så sprids aggressionerna på hela gruppen. De unga hanarna kommer också komma åt och para sig då och då när den dominante hanen är "upptagen" med att jaga någon annan individ i akvariet....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #99
                    typ som hos andra djur...om huvudparet inte ser så andra ger sina försök...

                    men jag tänkte mest på på att dela med mig mina erfarenheter (korta, inte vetenskapliga direkt men ändå) angående hur det gick till med flera hanar av svärdbärare i samma kar

                    två hanar - en, den starkare bestämmer, den andre knappt vågar vissa sig

                    nu har jag 6-8 stycken och ser inga bråkande svärdbärare, de kanske jagar varandra i typ 5 cm lång sträcka, sen simmar de ihop som bästa kompisar igen
                    inte mycket till agression, de bara visar upp sig för varandra genom att sträcka på sina fenor och kolla varandra

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      som en paralell kan man dra hur det funkar i våra egna vattendrag:
                      Laxen föds som bekant i sötvatten, vandrar ut i havet för att sedan återvända som storvuxen lekfisk. Detta stämmer med ett undantag: en del unga hanar stannar i vattendraget och passar på att som "smygare" (småvuxen ett eller tvåårig lax som ändå uppnått könsmognad) blanda sig i leken som de "fullvuxna" fiskarna ägnar sig åt, dessa smygare vandrar sedan ut i havet och återvänder också som "storlax" då har de passat på att sprida sina gener vid två tillfällen och har alltså större schans att sprida just sina gener.....lite på samma sätt som jag beskrev ovan med inte helt utvecklade unghanar av svärdbärare alltså....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av Anna_mvb
                        typ som hos andra djur...om huvudparet inte ser så andra ger sina försök...

                        men jag tänkte mest på på att dela med mig mina erfarenheter (korta, inte vetenskapliga direkt men ändå) angående hur det gick till med flera hanar av svärdbärare i samma kar

                        två hanar - en, den starkare bestämmer, den andre knappt vågar vissa sig

                        nu har jag 6-8 stycken och ser inga bråkande svärdbärare, de kanske jagar varandra i typ 5 cm lång sträcka, sen simmar de ihop som bästa kompisar igen
                        inte mycket till agression, de bara visar upp sig för varandra genom att sträcka på sina fenor och kolla varandra
                        Trevligt med harmoni och att ingen individ behöver mobbas ihjäl. Skall (vid tillfälle) skriva till detta i första inlägget....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Maraschino
                          • September 2008
                          • 178

                          Någon som vet varför det är så svårt att få tag i Sunset platy?? De man kan köpa här på ön är inte så rena i färgerna..

                          Jag hittade tag på ett gäng när vårt kar hade varit igång 1,5 vecka, köpte fem st varav en dog efter en vecka, han hade hoppat ur bunken som vi koppade in de i, de resterande honorna lever och frodas!! Jag ville inte sätta i för mycket fiskar på en gång därav köptes bara fem.

                          Har letat som bara den efter ett gäng till, men de får inte hem några sånna verkar det som här... De sista jag såg var inte snygga och de ville jag inte blanda med mina..

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Ursprungligen postat av Maraschino
                            Någon som vet varför det är så svårt att få tag i Sunset platy?? De man kan köpa här på ön är inte så rena i färgerna..

                            Jag hittade tag på ett gäng när vårt kar hade varit igång 1,5 vecka, köpte fem st varav en dog efter en vecka, han hade hoppat ur bunken som vi koppade in de i, de resterande honorna lever och frodas!! Jag ville inte sätta i för mycket fiskar på en gång därav köptes bara fem.

                            Har letat som bara den efter ett gäng till, men de får inte hem några sånna verkar det som här... De sista jag såg var inte snygga och de ville jag inte blanda med mina..
                            Har du redan 4 honor så kommer du snart ha tilllräckligt med platy, du nämner inte vilken ö det handlar om, men jag antar att det är Gotland, och jag tycker nog att det borde gå att få dit sunsetplaty av god kvalitet, OM butikerna VILL, och det finns att beställa alltså....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              Lyfter tråden igen då den annars "glider ner" för långt!
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • Maraschino
                                • September 2008
                                • 178

                                Ja, gotland är "vår" ö..
                                När vi frågat i affärerna här på ön så tycks dem hämta på lite olika ställen på fastlandet, men det låter lite som att dem köper "grisen i säcken". Dem vet aldrig vad dem kommer att hämta för fisk eller hur många!? Dem vet NÄR dem ska hämta fisk, men som sagt inte vad för fisk..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...