Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #76
    Ursprungligen postat av LillaTinTin
    Åh, "befruktningsorgan".. så det är DET den fen-pinnen är. Men för han IN den i honan, eller hur gör han för att befrukta?
    Och hur kan det komma sig att de föder levande yngel?
    "bara däggdjur föder levande ungar" har väl alla hört.
    Jag är inne på min 4:e generation med yngel nu på svärdisarna! *stolt nybörjare*
    Har aldrig ALDRIG varit akvarieintresserad, och skulle ALDRIG skaffa en "tråkigt akvarium som är jobbigt att rengöra, med massa tråkiga fiskar som inte ger något tillbaka" men kommer ALDRIG vara utan akvarium igen! Är inne på 3:e året nu.

    Jag har tagit in lite "nytt blod" i generationerna, men ser alltid till att det är "raka led" från generationerna annars. Så det inte är en ny hane och en ny hona som får yngel.

    Men... kan man få problem om det blir för mycket "inavel"??
    Är det viktigt att få in nytt blod?

    Summering:
    *Hur befruktar hanen honan?
    *Är det inte bara däggdjur som föder levande ungar, hur går det ihop?
    *Är det viktigt att det inte blir inavel?

    //Tack för svar! /TinTin
    Befruktningsorganet, även kallad gonopodiet förs inte hela vägen in. Det lilla jag har studerat våra Guppy och Svärdbärare så tar det hela en hundradels sekund och endast yttersta är inne. Detta är mina erfarenheter och inte helt hundra säkert dock .

    Det sägs att de föder levande yngel men i själva verket är det ägg som kläcks i samma sekund som de föds. Så där löstes däggdjursfrågan .

    Det är alltid bra att köpa in lite nya fiskar då och då för att "tunna ut blodet" så att säga. Men meningarna går isär angående om det är skadligt eller ej med inavel på just fisk. Själv anser jag att de blir försvagade och lättare får sjukdomar eller dör i förtid. Dock inget som jag har bevis på utan för mig är det endast logik.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #77
      Ursprungligen postat av Nina82
      Själv anser jag att de blir försvagade och lättare får sjukdomar eller dör i förtid. Dock inget som jag har bevis på utan för mig är det endast logik.
      Allt beror på hur noga man är i urvalet av vilka fiskar som får bli föräldrar i nästa generation. Problem med svaga fiskar beror oftast på brister i hållningen, istället för problem med generna....inavel kan i själva verket vara enda sättet att få fram det man vill i avelsarbetet.....
      Dessa brister i hållningen kan vara allt möjligt; dåligt med vattenbyten, fel eller enformigt foder, fel temperatur för arten, för dålig cirkulation eller filtrering, för litet akvarium, överbefolkat akvarium, mm. Min åsikt är att problem i akvariet nästan alltid är ägarrelaterat, väldigt sällan genetiskt.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #78
        Ursprungligen postat av LillaTinTin
        Åh, "befruktningsorgan".. så det är DET den fen-pinnen är. Men för han IN den i honan, eller hur gör han för att befrukta?
        Och hur kan det komma sig att de föder levande yngel?
        "bara däggdjur föder levande ungar" har väl alla hört.
        Jag är inne på min 4:e generation med yngel nu på svärdisarna! *stolt nybörjare*
        Har aldrig ALDRIG varit akvarieintresserad, och skulle ALDRIG skaffa en "tråkigt akvarium som är jobbigt att rengöra, med massa tråkiga fiskar som inte ger något tillbaka" men kommer ALDRIG vara utan akvarium igen! Är inne på 3:e året nu.

        Jag har tagit in lite "nytt blod" i generationerna, men ser alltid till att det är "raka led" från generationerna annars. Så det inte är en ny hane och en ny hona som får yngel.

        Men... kan man få problem om det blir för mycket "inavel"??
        Är det viktigt att få in nytt blod?

        Summering:
        *Hur befruktar hanen honan?
        *Är det inte bara däggdjur som föder levande ungar, hur går det ihop?
        *Är det viktigt att det inte blir inavel?

        //Tack för svar! /TinTin
        Nytt blod är inte fel, men knappast nödvändigt, i så fall skall det vara en ny individ med samma egenskaper som man korsar in, som inte är nära släkt med dina fiskar, om man vill uppnå något speciellt i aveln vill säga.....vill du bara föda upp yngel så går det bra att mixa som du vill färgmässigt och inom gruppen också om du känner för det.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #79
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Jag har provat detta men tyvärr är färgkvaliteen så dålig så det som kallas gult är antingen fläckigt eller mera åt det vita hållet. Det jag letar efter
          är "knallgula" svärdbärare som fanns förr

          Om du korsar dessa (ta de gulaste du hittar) med varandra över några generationer så kanske du så småningom kan sålla fram gulare individer som saknar "smutsen" i färgerna.....generna klyvs ut lite olika hos olika individer ibland.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #80
            Lyfter tråden eftersom den är fortsatt aktuell.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #81
              Är det risk att en pansarmal äter upp Endlers yngel,det är en liten albino variant som jag har för att äta ifrån botten mest för prov där är ju en del för den att äta gammal mat..
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #82
                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                Är det risk att en pansarmal äter upp Endlers yngel,det är en liten albino variant som jag har för att äta ifrån botten mest för prov där är ju en del för den att äta gammal mat..
                Man kan aldrig GARANTERA att det inte sker, men troligen kommer den inte röra ynglen det minsta, sätt gärna i lite fler corys istället så städar de & trivs ännu bättre. Ottocinklusar är också snälla nog att kunna städa bort. t.ex. alger i ett yngelakvarium.

                Din "skurk", posta två identiska inlägg i båda mina "hårda fakta"-trådar samtidigt! Undra på att jag blev förvirrad!
                Senast redigerad av tummen; 28 August 2008, 13:24.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #83
                  Lyfter tråden för att alla skall få njuta av min (och andras) visdom i detta ämne
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #84
                    Eftersom detta forum är så hejdlöst aktivt tvingas jag lyfta den här tråden igen, för allas bästa!!!!!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #85
                      Köpte häromdagen tre (1+2) gröna svärdbärare, "vildformen" alltså, helt klart de snyggaste (inte detsamma som färgstarkast) vanliga svärdbärarna. Helt renrasiga är de nog dock inte, eftersom en av hanarna i butiken såg ut att ha antydan till lyrstjärt.
                      Senast redigerad av Shepard; 05 November 2008, 15:32.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mr.Loop
                        • October 2008
                        • 23

                        #86
                        Hur länge ska man ha kvar platy honan i yngel karet efter det att hon har ynglat?

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #87
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          Jag gillar svärdbärare men ser aldrig så fina gula svärdbärare som för 20 år sen. De flesta man ser är numera brokiga i färgen. Jag gillar enfärgat.
                          Man får väl bara drömma om fiskar lika gula som en "golden"
                          Jag var inne på Femmans Zoo i Nordstan/Göteborg idag. Där hade dom gula Svärdbärare. Har dock för mig att "förr i tiden" så var dom svagare gula med lite grön teckning. Minns kanske fel, detta var på 80-talet.

                          Dom hade också Apelsin Platys (knallgula!), vad händer om man korsar dom med Röda Platys? Blir dom gröna då

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #88
                            Ursprungligen postat av Mr.Loop
                            Hur länge ska man ha kvar platy honan i yngel karet efter det att hon har ynglat?
                            Nu har du nog förväxlat mina två "hårda fakta -trådar", kolla i den som handlar om platy/svärdbärare istället....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #89
                              Ursprungligen postat av Ferengi
                              Jag var inne på Femmans Zoo i Nordstan/Göteborg idag. Där hade dom gula Svärdbärare. Har dock för mig att "förr i tiden" så var dom svagare gula med lite grön teckning. Minns kanske fel, detta var på 80-talet.

                              Dom hade också Apelsin Platys (knallgula!), vad händer om man korsar dom med Röda Platys? Blir dom gröna då
                              Av svärdbärare finns/och fanns/ det många olika typer, mer än man kan hålla reda på.Men visst kan du ha rätt i att de "förr" innehöll lite mer grönt, men det kan också ha berott på ljuset....

                              Angående färger och hur det blir i olika korsningar så kan man aldrig säga riktigt HUR det blir i en korsning, det beror på vilka gener som ligger dolda och vilken färg som är dominant gentemot den andra, vad jag däremot KAN säga med säkerhet är att de aldrig kommer bli gröna, troligen blir de snarare orangefärgade.....men det vet man inte säkert förrän man provat....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • Mr.Loop
                                • October 2008
                                • 23

                                #90
                                Ursprungligen postat av tummen
                                Nu har du nog förväxlat mina två "hårda fakta -trådar", kolla i den som handlar om platy/svärdbärare istället....
                                Jag trodde denna tråd handlade om både platys och svärdbärare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...