Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    Jag har ett antal Xiphophorus nezahualcoyotl som jag köpte i Örebro får många år sedan. Har dem i Gävle.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av nothobranchius
      Dessa arter såldes på auktionen. Ameca splendens
      Characodon lateralis Los Berros, Durango. Mexico
      Priapella compressa Rio Notohem, Chacoma. Mexico, 2007
      Xiphophorus alvarezi Dolores. Guatemala,
      Xiphophorus milleri, Lago de Catemaco, Veracruz Howard Prestons 1960s
      Xiphophorus nezahualcoyotl Akvarieform

      Xiphophorus pygmaeus Rio Axtla, Rio Panuco drainage, San Luis Potosi. Mexico

      Xiphophorus mayae Rio Polochic. Guatemala, 2002
      Xiphophorus mayae
      Xiphophorus clemenciaeAkvarieform,
      Nomorhamphus ebrardtii
      Det var en trevlig lista
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        Men det är typ på auktiiner man kan få tag i vildformer? Har bestämt mig att ha svärdbärare i akvariet på jobbet. Vore kul att ha nåt lite annorlunda. Men tänkte att svärdbärarna får ta jobbet som "uppstartare" av akvariet. Xiphophorus nezahualcoyotl var ju riktigt vackra!
        Senast redigerad av HeidiH; 27 October 2014, 19:42.

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          Ursprungligen postat av jackson
          Jag har ett antal Xiphophorus nezahualcoyotl som jag köpte i Örebro får många år sedan. Har dem i Gävle.
          Har du inga bilder på dem?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            ....kul att höra om vildformerna, vill man ha tag i sådana kan man bli medlem i "Poecilia"-föreningen.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • X-IL
              • October 2014
              • 2

              Hmmm, kul att läsa här. Det var jag som köpte gruppen med 4st Mayae (vilken av de två påsarna av de i listan det var vet jag inte) i Örebro i höstas. En hona var liten och har tyvärr inte vuxit till sig och verkar nu tyvärr vara på väg utför med avsmalning och dålig aptit. Det var ju en förutom den lilla en massiv hona och en lite mer normalstor hona, och en fin hane. Trodde jag ja... Den lite beskedligare honan har nu börjat utveckla gonopodium och svärd?
              Har aldrig sett den mörka fläcken på hen, men att utveckla svärd och gonopodium vid ca ett års ålder?

              Tror även att jag fått ett par kullar yngel som ätits upp, kanske att det finns ett yngel simmande i karet fortfarande. Jag ska se om det kan finnas några fina honor på auktionen nästa lördag, annars skall jag åka till Assar på ZooHoo och köpa två/tre av hans finaste honor.

              Tror detta var min första post här, men har läst mycket.

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                Mayae är så fina! Det finns hanar som utvecklar sig väldigt sent... Och en del säger att honor som är "färdigynglade" kan typ konvertera till hanar.. Mina mayaer han ännu inte fått yngel men mina clemenciae har fått fem yngel.

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1429281226135.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,1 KB
ID: 2171072

                  Mayae-hanen hemma

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    Märkte igår att mina röda svärdbärare, ynglet som föddes för fem månader sen börjar nu få svärd Att det är en hane har synts ett tag då gonopodium utvecklats tidigare.

                    Kommentar

                    • X-IL
                      • October 2014
                      • 2

                      Lördagens auktion utmynnade i att jag fick fyra fina X. Mayae till. Dessutom råkade jag köpa ett gäng Guppy, tyvärr dog nästan samtliga 50-talet individer (var packade för länge eller vattnet förgiftat på nåt vis), ett annat impulsköp var 7st Phallichthys tico, en inte helt vanlig levandefödare.

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        Vad roligt med mayaerna! Grattis! Och oj vad synd med guppysarna Hade behövt bytas lite vatten där kanske Gärna bild på den lite ovanliga fisken du köpte!

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          Just ja, jag fick mayaeyngel igår! Och mina clemenciaeyngel växer och frodas. Kul med dessa svärdbärare!

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Snart är det dags för auktion i Göteborg! Kolla in på GCGs hemsida så hittar du fram till auktionslistan om det dyker upp något kul!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              • April 2005
                              • 102

                              Kanske en dum fråga men har någon försökt på hobbybasis avsiktligt korsa svärdbärare och platy ?, funderar på vad det månne bliva av tex sunsetsvärdbärare och gul glödband platy ?

                              Kommentar

                              • Tobbe R
                                • May 2009
                                • 654

                                Ursprungligen postat av HåkanM
                                Kanske en dum fråga men har någon försökt på hobbybasis avsiktligt korsa svärdbärare och platy ?, funderar på vad det månne bliva av tex sunsetsvärdbärare och gul glödband platy ?
                                De har redan korsats kommersiellt, de flesta kraftigt färgade svärdbärare har olika varianter av platy inkorsade. Hur resultatet blir är omöjligt att förutse, men antagligen inte enhetligt utan ynglen kan se olika ut, men det är bara en kvalificerad gissning.

                                Tobbe


                                Kommentar

                                Arbetssätt...