Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazmaniak
    • October 2011
    • 109

    jag har också upplevt vissa arter av platy som otroligt långsamma i tillväxt....Wagtail platy verkar växa fortare än mina korallplaty......nu har jag införskaffat några sunset platy, ska kolla hur fort dom ynglena växer......

    Kan detta vara genetiskt betingat?

    Kommentar

    • zoddri
      • June 2012
      • 144

      Måste väl skriva mitt premiärinlägg någonstans..

      Jag hittade en vit svärdbärare hos den lokala fiskhandlaren och kände att den måste få följa med hem. Sen slog det mig att jag nog aldrig sett en sådan förr så.. Frågan är ganska enkel, hurpass vanliga är de?
      Den har inte röda ögon eller något annat som skulle tyda på albino så min spontana tanke är att den kommit från "koi-färgade" föräldrar och av någon anledning bara fått det vita.

      Tankar och teorier någon?
      Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

      250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av zoddri
        Måste väl skriva mitt premiärinlägg någonstans..

        Jag hittade en vit svärdbärare hos den lokala fiskhandlaren och kände att den måste få följa med hem. Sen slog det mig att jag nog aldrig sett en sådan förr så.. Frågan är ganska enkel, hurpass vanliga är de?
        Den har inte röda ögon eller något annat som skulle tyda på albino så min spontana tanke är att den kommit från "koi-färgade" föräldrar och av någon anledning bara fått det vita.

        Tankar och teorier någon?
        Har aldrig sett en helt vit svärdbärare, men varför inte, hehe Men "koisvärdbärare" har väl röda ögon? Åtminstone har jag precis för mig att de i "min" butik har röda ögon, och de är röda på framkroppen och bakkroppen, och vita i mitten. Men det finns kanske svartögda också.
        Senast redigerad av Shepard; 03 June 2012, 22:05.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • zoddri
          • June 2012
          • 144

          Kom på att sambon lyckats fånga rackaren på bild:
          http://i384.photobucket.com/albums/oo286/zoddri/vitsvard.jpg

          Lite speciell sådär. Fast efter en noggrann studie så kan det hända att svärdet har lite rött i sig, måste se hur han blir. De har ju en tendens att utveckla färgerna lite mera efter att de fått komma från butiken..
          Senast redigerad av zoddri; 04 June 2012, 07:09. Anledning: ny länk
          Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

          250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Hmm, hehe, den såg ju lite annorlunda ut, lite rosaaktig också.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • zoddri
              • June 2012
              • 144

              Ifall nån undrar så lever den vita hanen ännu och spenderar sina dagar med att äta och uppvakta honor.

              Har dock en orelaterad fråga, hur gammal kan en svärdbärare bli? Har för mig jag läst upp till 5år, är det aktuellt? Går det alls att åldersbestämma fiskar?
              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Ursprungligen postat av zoddri
                Ifall nån undrar så lever den vita hanen ännu och spenderar sina dagar med att äta och uppvakta honor.

                Har dock en orelaterad fråga, hur gammal kan en svärdbärare bli? Har för mig jag läst upp till 5år, är det aktuellt? Går det alls att åldersbestämma fiskar?
                De kan kanske bli lite äldre ändå men jag vet inte riktigt hur gamla de kan bli, t.ex. den äldsta guldfisken blev 60 år, men det skiljer mycket mellan olika arter av fisk, går inte att säga generellt.

                Det finns olika typer av albinism, en del är med normal ögonfärg, tror de kan kallas "lutino" men kan ha fel där.

                Grattis till din "vita" hane hursomhelst.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  Ursprungligen postat av Kevin Amilund
                  Hej hoppas att någon svarar och kollar denna tråd fortfarande, jag har haft yngel av Xiphophorus helleri i flera månader nu och de lever i ett 60 L akvarium men de verkar inte bli större än typ 2 Cm och ingen av dem har utvecklat "svärdet" vad ska jag göra jag vill ju se dem växa sig så stora som de ska vara. är tacksam för all hjälp och fakta till detta. jag börjar tro att akvariet är för litet men det kan ju vara minst 60L står det i artbetsbeskrivningarna.

                  MVH
                  Jag tror (också) att du har rätt, testa med att ge dem utrymme och varierad kost så skall du se att de växer! Lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    Bump!!!!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • turismo
                      • November 2013
                      • 21

                      Bump, på dig själv, tummen!

                      Jag har nyligen köpt ett 112 liters akvarium, startades med växter, stenar och vatten, samt tillsatsen "Easy-fix". Efter en vecka köpte jag 10st små neontetror och 4st lite större Kerritetror samt 3st pansarmalar. Jag ska vänta ytterligare 2 - 3 veckor, sedan vill jag gärna ha några platys också. Det borde få plats med 4st platys i karet. Eller blir det för mycket fisk för 112 liter?

                      Korallplatyn och någon gul variant borde göra sig bra i mitt akvarium. Annars fanns det många andra färgvarianter hos akvarieaffären i staden där jag bor. Men rött och gult blir nog bäst i mitt fall.

                      Är det något speciellt man ska tänka på när man skaffar platyfiskar till akvariet? Är dom känsligare för något? sjukdomar? vatten? mat? eller annat?

                      /turismo/

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Länge sedan jag var inne, hur gick det?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          Lustigt att tråden är såpass "död". Går det att få tag i vildformer på svärdbärare? Eller är det väldigt svårt?

                          Kommentar

                          • swetrot
                            • April 2003
                            • 966

                            Det såldes ett antal exemplar av vildformer på Örebros akvarieauktion igår har det rapporterats.

                            Kommentar

                            • nothobranchius
                              • November 2008
                              • 83

                              Dessa arter såldes på auktionen. Ameca splendens
                              Characodon lateralis Los Berros, Durango. Mexico
                              Priapella compressa Rio Notohem, Chacoma. Mexico, 2007
                              Xiphophorus alvarezi Dolores. Guatemala,
                              Xiphophorus milleri, Lago de Catemaco, Veracruz Howard Prestons 1960s
                              Xiphophorus nezahualcoyotl Akvarieform

                              Xiphophorus pygmaeus Rio Axtla, Rio Panuco drainage, San Luis Potosi. Mexico

                              Xiphophorus mayae Rio Polochic. Guatemala, 2002
                              Xiphophorus mayae
                              Xiphophorus clemenciaeAkvarieform,
                              Nomorhamphus ebrardtii
                              Senast redigerad av nothobranchius; 26 October 2014, 15:26.

                              Kommentar

                              • swetrot
                                • April 2003
                                • 966

                                Oj, vilken skattkammare... Synd att man inte tog sig dit, men familjen behöver se mig ibland också.

                                Har du, eller någon annan, koll på vilka priser som betingades?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...