Hårda fakta om svärdbärare och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av zoddri
    Måste väl skriva mitt premiärinlägg någonstans..

    Jag hittade en vit svärdbärare hos den lokala fiskhandlaren och kände att den måste få följa med hem. Sen slog det mig att jag nog aldrig sett en sådan förr så.. Frågan är ganska enkel, hurpass vanliga är de?
    Den har inte röda ögon eller något annat som skulle tyda på albino så min spontana tanke är att den kommit från "koi-färgade" föräldrar och av någon anledning bara fått det vita.

    Tankar och teorier någon?
    Har aldrig sett en helt vit svärdbärare, men varför inte, hehe Men "koisvärdbärare" har väl röda ögon? Åtminstone har jag precis för mig att de i "min" butik har röda ögon, och de är röda på framkroppen och bakkroppen, och vita i mitten. Men det finns kanske svartögda också.
    Senast redigerad av Shepard; 03 June 2012, 22:05.

    Lämna en kommentar:


  • zoddri
    svarade
    Måste väl skriva mitt premiärinlägg någonstans..

    Jag hittade en vit svärdbärare hos den lokala fiskhandlaren och kände att den måste få följa med hem. Sen slog det mig att jag nog aldrig sett en sådan förr så.. Frågan är ganska enkel, hurpass vanliga är de?
    Den har inte röda ögon eller något annat som skulle tyda på albino så min spontana tanke är att den kommit från "koi-färgade" föräldrar och av någon anledning bara fått det vita.

    Tankar och teorier någon?

    Lämna en kommentar:


  • tazmaniak
    svarade
    jag har också upplevt vissa arter av platy som otroligt långsamma i tillväxt....Wagtail platy verkar växa fortare än mina korallplaty......nu har jag införskaffat några sunset platy, ska kolla hur fort dom ynglena växer......

    Kan detta vara genetiskt betingat?

    Lämna en kommentar:


  • Joakim Lundgren
    svarade
    Tillväxt beror på faktorer såsom foder,akvariestorlek,temperatur,antal fiskar i akvariet,vattenkvalitet. Det kan hända att jag glömt någon faktor men dessa är de jag spontant tänker på.

    Lämna en kommentar:


  • Kevin Amilund
    svarade
    Hej hoppas att någon svarar och kollar denna tråd fortfarande, jag har haft yngel av Xiphophorus helleri i flera månader nu och de lever i ett 60 L akvarium men de verkar inte bli större än typ 2 Cm och ingen av dem har utvecklat "svärdet" vad ska jag göra jag vill ju se dem växa sig så stora som de ska vara. är tacksam för all hjälp och fakta till detta. jag börjar tro att akvariet är för litet men det kan ju vara minst 60L står det i artbetsbeskrivningarna.

    MVH

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Bump igen!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Bump.....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Silkisif
    Vill bara påpeka att alla "arter" du pratar om inte alls är arter, utan varianter på en art. Typ raser.
    Säger vem??? Nu vet jag ju inte riktigt vem du svarar på/skriver till eller vilket inlägg du pratar om, läs det första inlägget av mig i den här tråden så ser du i alla fall att du kanske lite är ute och cyklar...och visst finns det MÅNGA olika arter av svärdbärare också, men de man ser i akvarieaffärerna hör oftast inte till dem....

    Lämna en kommentar:


  • Silkisif
    svarade
    Vill bara påpeka att alla "arter" du pratar om inte alls är arter, utan varianter på en art. Typ raser.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Bump!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Bump! Glad sommar!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Grattis Johan till alla dina vildformer! Bli "goldis" och lägg upp bilder på dem, eller länka till annan bildsida så vi får se dem!

    Lämna en kommentar:


  • johanlidman
    svarade
    Jag har fått tag på lite olika viltformer av Svärdbärare & Platy
    Jag köpte dessa fiskar från England (kostade under 200kr i frakt):
    Xiphophorus cortezi, population Vinasco 2008.
    Xiphophorus pygmaeus, population Rio Huichihuayan 2008.
    Xiphophorus xiphidium, population Rio Corona 2006.

    och dessa inom Sverige:
    Xiphophorus maculates – Rio Grijalva 2009.
    Xiphophorus alvarezi, population Rio Dolores

    Så nu har jag nio stycken olika viltformer av svärdbärare & platy, inom kort så kommer det ett till parti med fiskar till mig från england.
    Mina absoluta favoriter är Cortze svärdbärarna med dess färgteckning med gul ryggfena, svarta fläskiga kroppar med band på.
    Hälsn Johan

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Alexia
    Bumpar väl lite med min fråga istället för att göra en egen tråd då.

    Men när brukar man kunna se kön på de små platy-rackarna? Jag tycker de börjar bli stora nog att flytta ur yngelkaret snart - spec som jag inte vill ha ÄNNU fler platyyngel tack

    Men de små rackarna ser ju ut som honor hela bunten om man ska försöka kika efter gonopodium eller avsaknad av sådant - och riktigt såå lättlurad är jag inte att jag går med på att allihopa är töser.

    Så när utvecklas det där gonopodiumet egentligen? Svårt säga exakt hur gamla de är, jag såg dem första gången 18/3 men svårt säga exakt hur gamla de var då iom stort akvarium, mycket 'fiender' och gott om gömställen. De är ca centimetern.

    Tacka vet jag endlers - färg = hane, ingen färg = tös ;P
    Allt du undrar står (eller borde gå att utläsa) i första inlägget i den här tråden. Ha det bra!
    Och det KAN faktiskt vara så att alla är tjejer...beror på generna och vilka arter som ursprungligen varit med i aveln.

    Lämna en kommentar:


  • Alexia
    svarade
    Bumpar väl lite med min fråga istället för att göra en egen tråd då.

    Men när brukar man kunna se kön på de små platy-rackarna? Jag tycker de börjar bli stora nog att flytta ur yngelkaret snart - spec som jag inte vill ha ÄNNU fler platyyngel tack

    Men de små rackarna ser ju ut som honor hela bunten om man ska försöka kika efter gonopodium eller avsaknad av sådant - och riktigt såå lättlurad är jag inte att jag går med på att allihopa är töser.

    Så när utvecklas det där gonopodiumet egentligen? Svårt säga exakt hur gamla de är, jag såg dem första gången 18/3 men svårt säga exakt hur gamla de var då iom stort akvarium, mycket 'fiender' och gott om gömställen. De är ca centimetern.

    Tacka vet jag endlers - färg = hane, ingen färg = tös ;P
    Senast redigerad av Alexia; 08 April 2011, 21:06.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...