Modersinstinkt - En på miljonen historia!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Modersinstinkt - En på miljonen historia!

    Ja en lite smått osannolik sak har iträffat precis.

    I mitt 60 Liters sällskapsakvarium har jag en yngelkasse/BB (vanlig 2 delad model med galler på mitten för ynglen ska hamna nere, sitter med 2 sugproppar på glaset) då en Black Molly vart på tjocken en tid och igår fick hon 35-40 yngel.

    Honan flyttades ur och ynglen sögs ur med hävert till 20 liters yngelkaret som står på hyllan under. (mycket lämplig metod förövrigt)

    Kvar blev yngelkassen helt tom så jag skulle ta bort den idag då ingen hona verkar vara på G.

    Döm om min förvåning när det simmar en guppyhona i den, Guppyn har altså hoppat över och in i yngelkassen trots att det krävs ett hopp på ett par centimeter för att komma över kanten.
    Värst av allt är att det ligger 2 ljusa yngel nere på botten.

    Honan har altså vart med yngel, lyckats hoppa över in i kassen och fött 2st yngel där.

    Jag kollade till honorna senast igår kväll pga yngelkassen skulle tas bort och hon var då inte det minsta tjock men nu efter detta är hon sjukligt smal, skulle vara kul att veta hur många hon fött innan hon hamnade i kassen inte kan det vara många hon bar på iaf.

    Jag var tvungen att fråga min sambo om hon flyttat dit honan men hon är oskyldig och jag kan svära på att kassen var helt tom igår.

    Troligen hamnade honan där efter att jag matade dem i morse då det kan bli lite livat intill yngelkassen.

    Vad säger ni, hur stora odds var det på detta? Helt osannolikt!
    Var bara tvungen att skriva då jag vart så överaskad

  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Häftigt..

    Jag hittade en guppyhanne på golvet säkert 5 min efter att jag la på rampen.. Ledsen gick jag fram och petade på honom... så RÖR HAN PÅ SIG!!! Chockad greppar jag stjärtfenan och slänger tillbaka honom i karet och han ser lite tuffsig ut men han lever.. Det här var i fredags och han lever än iaf...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Häftigt..

      Jag hittade en guppyhanne på golvet säkert 5 min efter att jag la på rampen.. Ledsen gick jag fram och petade på honom... så RÖR HAN PÅ SIG!!! Chockad greppar jag stjärtfenan och slänger tillbaka honom i karet och han ser lite tuffsig ut men han lever.. Det här var i fredags och han lever än iaf...
      Oj. Det borde medföra skador tycker man... dels av fallet och tiden utan vatten.

      Fiskar kan vara rätt tåliga. Har fortfarande en frisk å välmående firre som jag fick extra på köpet då zooägaren missade påsen och fisken hamnade på cementgolvet efter ett fritt fall på minst 2 meter då det var från en stege och karet högt upp i ställningen


      Guppyhonan i yngelkassen har iaf fött färdigt enligt henne själv då hon simmar fritt i akvariumet nu

      Nu blir det iaf ett lock till kassen, detta är ju nästan löjligt

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Eftersom en guppy föder betydligt fler än bara 2 yngel kanske modersinstinkten kanske inte var så där fantastisk ändå (back to realities...)
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Öronräv
          • March 2007
          • 754

          #5
          Ursprungligen postat av Martin85
          Oj. Det borde medföra skador tycker man... dels av fallet och tiden utan vatten.

          Fiskar kan vara rätt tåliga. Har fortfarande en frisk å välmående firre som jag fick extra på köpet då zooägaren missade påsen och fisken hamnade på cementgolvet efter ett fritt fall på minst 2 meter då det var från en stege och karet högt upp i ställningen
          det börjar bli lite OT här, men ändå, på tal om tåliga fiskar och klantigheter:

          Jag satt en dag och tittade på ett kar där jag hade en kampfisk, kunde inte hitta honom däri men det var väldigt tätt planterat så jag tänkte att han bara hade gömt sig finurligt - tyckte dock att det verkade konstigt, för han brukade vara väldigt aktiv och simma runt så han alltid syntes, men jag tänkte ändå inte mer på det.
          Ett par timmar senare kollade jag igen, och såg honom inte då heller.
          Nu började jag leta ordentligt och hittade honom till slut på golvet, nästan helt torkad och eländig, men dock vid liv.
          plockade upp honom och la honom i karet igen, tre dagar senare var han good as new, bortsett från att halva stjärtfenan hade torkad ihop helt och var tvungen att klippas bort.
          han låg säkert i 3 timmar eller så på golvet - labyrintfiskar ftw

          Hade även en hona som skulle flyttas till ett annat kar och hoppade ur håven, hon föll till golvet och landade på en lampskärm i metall (som av okänd anledning låg där) med vassa kanter och fick ett 2-3mm hack tvärs över ryggen. var helt säker på att hon hade kapat ryggraden men icke, några veckor senare var hon frisk och hel som om inget hade hänt.

          Och, för några år sen, då jag hade oscars, satte jag upp en affisch ovanför akvariet med häftstift - tappar ett häftstift och träffar självklart det lilla lilla matningshålet i täckglaset.
          En oscar är självklart snabbt framme att ta allt som sjunker ner genom matningshålet och vipps så har jag en fullvuxen oscar med ett häftstift sittande i halsen.
          Det blev då till att håva upp stackarn och ta till en lång, smal tång för att få ut häftstiftet, problemet var bara att jag har för små händer för att kunna få ett vettigt grepp på en så stor och slemmig fisk så han sprätter självklart iväg och sprattlar in under en närbelägen säng, där han rullar sig i allt damm han kan hitta innan jag lyckades ta mig in under sängen själv och fånga honom.
          Resultatet blev en mycket dammig oscar, med några förlorade fjäll och ett sår i halsen. två timmar senare var han lika glad som vanligt
          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

          http://oeronraev.bilddagboken.se/

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            ojoj.. vilka händelser .. jag hittade min snäcklekar hona utanför akvariet i förrgår. tyvär försent! hon hade torkat ihop =\

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Eftersom en guppy föder betydligt fler än bara 2 yngel kanske modersinstinkten kanske inte var så där fantastisk ändå (back to realities...)
              Hehe, jovisst. Normalt så skulle de vända sig om och äta upp de små stackarna så mycket till modersinstinkt kan de inte ha.
              Men hur tillfälligheterna passade in så var det rätt otroligt

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Eftersom en guppy föder betydligt fler än bara 2 yngel kanske modersinstinkten kanske inte var så där fantastisk ändå (back to realities...)
                Jooo... Hon hade simmat där i säkert en timme och försökt att släppa sina bebisar i skydd från de andra rovfiskarna i karet men de jagade henne likt ett drev så för att rädda sina sista 2 bebisar tar hon det dödsföraktande skuttet över till den trygga yngelkassen och räddar sin sista avkomma...

                Öronräv. Familjen har skrattat gott ikväll åt dina sprattlande dammsamlare..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...