Vad har ni för vildformer här på forumet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Blissan
    svarade
    Poeclia caucana..stor eller liten bokstav
    Ser ut som guppyhonor med en liten rundad gulaktig ryggfena med svart prick.
    Sökte på nätet och de kallas tydligen cauca molly också.
    Inte särskilt färgsprakande men fina ändå

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Blissan
    Jag har Poecilia Caucana ! Vackra spännande fiskar!
    Det låter inte som en art, om du inte stavat det fel med stor bokstav på caucana.....hur ser de ut?

    Lämna en kommentar:


  • Blissan
    svarade
    Jag har Poecilia Caucana ! Vackra spännande fiskar!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Ronja016
    En affär här i eskilstuna säljer vildfångade guppy el endlers kommer inte ihåg men heer iaf:venusuela, colombia och nigeria.
    venezuela och colombia-guppy kan vara riktiga vildformer, men de från nigeria är ingen "riktig" vildform, de kan dock härstamma från vildguppy som släppts ut och sedan har de fångats igen i det vilda.....
    Senast redigerad av tummen; 09 October 2008, 10:51.

    Lämna en kommentar:


  • Ronja016
    svarade
    En affär här i eskilstuna säljer vildfångade guppy el endlers kommer inte ihåg men heer iaf:venusuela, colombia och nigeria.

    Lämna en kommentar:


  • Mobster
    svarade
    har ett par av Poecilia Wingei "Black endler pond, VAP 04", får nog köpa ett litet yngelakvarium då jag tror att vi har en dammsugare som suger åt sig ynglen

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av M B
    Det kan ju bero på att det är billigare att importera vildfångade kardinal- och neontetror i stället för att odla dem.
    Ungefär så försökte jag förklara det i mitt tidigare inlägg, men det blev lite krånligare än du fick ihop det....

    En ytterligare anledning kan vara att det under torrperioden är LÄTT att fånga stora mängder tetror (och andra fiskar också för den delen) av olika slag, dessutom skulle större delen av dessa dött av att pölarna där de lever torkade ut. Detta händer varje år och är en del av livet i Amasonas. När regnperioden kommer så översvämmas flodernas närområden och dessa uttorkade pölar fylls igen med både vatten och fisk, fisk som i en del fall blir kvar i dessa avsnörda "pölar" när nästa torrperiod kommer, oj, nu blev det kanske krångligt igen, men jag hoppas alla förstår vad jag menar.
    Om man kombinerar detta med att tetror i allmänhet är svåruppfödda i fångenskap så säger det sig självt att det blir billigare och enklare att importera de flesta tetror, och att det enklaste sättet att tillhandahålla levandefödare är att odla dem i fångenskap....

    Lämna en kommentar:


  • M B
    svarade
    Det kan ju bero på att det är billigare att importera vildfångade kardinal- och neontetror i stället för att odla dem.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Varför skulle vildfångad guppy bli dyrare än t.ex kardinaltetra som exporteras i stora mängder. Visst finns det vildfångade guppy att köpa.
    Nja jag KAN ju ha fel där, men vore det inte troligare att någon köper in vildfångade, föder upp F1:or och säljer dem, istället för att sälja föräldrarna direkt? Men det kan ju finnas exportörer som fångar vilda och säljer billigt ibland också.....
    Fast å anda sidan så skiljer det ju i "odlingsbesvärlighet" också, det är nog därför de flesta t.ex. kardinal- och neontetror är vildfångade och de flesta levandefödare odlade i affärerna....
    Senast redigerad av tummen; 16 May 2008, 16:25.

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Ursprungligen postat av BengtO
    + Nån Goodeid som jag tappat namnet på (samma som Guy Palm har)
    Characodon lateralis "Los berros" gissar jag på.

    Lämna en kommentar:


  • BengtO
    svarade
    Var på Södermalm och kikade, där fanns:
    Fyra olika vildformer av guppy (Tobago, Trinidad, Brasilien och en Endlerstyp med fångst ort)
    Endlers akvariestam
    Heterandria formosa
    Neoheterandria elegans
    Priapella intermedia
    Limia perugia
    Girardinus metallicus
    Xiphophorus pygmeus
    Xiphophorus callmani
    Xiphophorus helleri Belize
    Xiphophorus helleri Yucatan
    Poeciliopis gracilis
    + Nån Goodeid som jag tappat namnet på (samma som Guy Palm har)

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Förlåt om jag märker ord, men de som finns till försäljning är med största sannolikhet odlade vildformer, inte vildfångade guppy.
    Kostnden för att transpoertera vildfångade guppy till oss i Europa skulle vi akvarister nog inte vilja stå för när det väl kom till kritan.

    OBS!
    Därmed inte sagt att de odlade skulle vara av sämre kvalitet för det.....
    Varför skulle vildfångad guppy bli dyrare än t.ex kardinaltetra som exporteras i stora mängder. Visst finns det vildfångade guppy att köpa.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    Varför skulle vildfångade guppys vara särskilt dyra?

    Vildfångade guppys finns till försäljning lite då och då, akvarielagret brukar ha t.ex.
    Förlåt om jag märker ord, men de som finns till försäljning är med största sannolikhet odlade vildformer, inte vildfångade guppy.
    Kostnden för att transpoertera vildfångade guppy till oss i Europa skulle vi akvarister nog inte vilja stå för när det väl kom till kritan.

    OBS!
    Därmed inte sagt att de odlade skulle vara av sämre kvalitet för det.....

    Lämna en kommentar:


  • M B
    svarade
    Ursprungligen postat av johnny9900
    hej mikael
    jag har poecilia reticulata tre stammar jamaica,caracas,brazil
    och hetrandia formosa,ameca splendens begge ær akvariestammar av vildformen

    kaudier,,vore trevligt i mina små dammar i kolonitrædgården och få dom att øverleva i 13-14 graders i mitt akvarie i koloni trædgården om vintern (missade midtvejsmødet på fyn var det några kaudier på auktion ?).
    Hej Johnny!

    Jag har Poecilia reticulata "Jamaica", Xiphophorus mayae "Lago Izabel, Mariscos, Guatemala", Phallichthys fairweatheri och Limia perugiae "Etang Bois Neuf. Haiti".

    Om det var några kaudier på auktionen på Fyn vet jag faktiskt inte eftersom jag inte var där.

    Lämna en kommentar:


  • soffan96
    svarade
    Ursprungligen postat av patdah
    Jag ska väl inte påstå att jag är på ständig jakt efter någonting men vildfångad guppy och svärdbärare vore kul som tusan... det var mina första fiskar när jag satte upp mitt första akvarie 1980 även om mina fiskar då inte var vildfångade
    Nu vet ju jag inte vart du bor, men i Örebro finns det vildguppy och det är den enda affär i hela Sverige som säljer sådana (Örebro akvarielager)
    Vildsvärdbärare finns också i Örebro i en affär som heter Akvariekällaren.
    Om man ska köpa svärdbärare ska man inte köpa oreangea eller liknade utan då ska man köpa vildsvärdbärare, det är heeelt klart snyggast, tycker jag

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...