När är det dags?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    När är det dags?!

    Min guppyhona är SMÄLLFET! Jag har bara fått yngel en gång som har överlevt i mitt akvarium på 3 månader. Jag tycker det är konstigt då mina guppyhonor är mycket feta men jag tror aldrig dom har smalnat av. Men jag tror min ena guppyhona har blivit lite tjockare och den är riktigt rund på alla håll å kanter, den har också svart in magen med typ oranga prickar om man kan kalla det.

    Mina platys har jag haft en månad snart och jag har inte sett några yngel men inte heller några tecken på födsel. Jag har javamossa nu så mina yngel borde kunna gömma sig?
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    Ursprungligen postat av viktor333
    Min guppyhona är SMÄLLFET! Jag har bara fått yngel en gång som har överlevt i mitt akvarium på 3 månader. Jag tycker det är konstigt då mina guppyhonor är mycket feta men jag tror aldrig dom har smalnat av. Men jag tror min ena guppyhona har blivit lite tjockare och den är riktigt rund på alla håll å kanter, den har också svart in magen med typ oranga prickar om man kan kalla det.

    Mina platys har jag haft en månad snart och jag har inte sett några yngel men inte heller några tecken på födsel. Jag har javamossa nu så mina yngel borde kunna gömma sig?
    Vad är frågan igentliggen,,
    Är det om javamossa om yngelna kan gömma sig elller vad??
    yngel klarar sig bra om det finns mkt gömställen det vill säga oftast mkt växter..

    Kommentar

    • viktor333
      • August 2007
      • 221

      #3
      Ursprungligen postat av elinj
      Vad är frågan igentliggen,,
      Är det om javamossa om yngelna kan gömma sig elller vad??
      yngel klarar sig bra om det finns mkt gömställen det vill säga oftast mkt växter..
      Jag undrar om det är yngel på väg? Har ju aldrig sett några på flera månader och honorna ha varit tjocka hela tiden:S

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av viktor333
        Jag undrar om det är yngel på väg? Har ju aldrig sett några på flera månader och honorna ha varit tjocka hela tiden:S
        Risken ar stor att de yngel som fötts förut blivit uppätna, javamossa är bra, men det behövs oftast mer växter än så, speciellt ett tjockt täcke med ytväxter, samt stängelväxter som växer från botten och upp till ytan, sedan beror det också på övriga invånare, vad har du för fiskar i akvariet? Finns det tetror,ciklider, eller barber (eller andra glupska fiskar) så hjälper inte alltid mycket växter, ynglen går åt ändå.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ...men yngel är säkert på gång, vänta bara.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            jag säger som tummen,,, behövs mer än javamossa som växt,,, jag kan säga en bra växt som mina yngel gömmer sig är javaormbunke..
            det kanske har varit yngel,, antingen har honan ätit upp dom eller de andra fiskarna,,,
            har du pengar så skaffa dig en yngelkar,, och lägg över henne där när du ser ögonen i magen på honan.

            Kommentar

            • viktor333
              • August 2007
              • 221

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Risken ar stor att de yngel som fötts förut blivit uppätna, javamossa är bra, men det behövs oftast mer växter än så, speciellt ett tjockt täcke med ytväxter, samt stängelväxter som växer från botten och upp till ytan, sedan beror det också på övriga invånare, vad har du för fiskar i akvariet? Finns det tetror,ciklider, eller barber (eller andra glupska fiskar) så hjälper inte alltid mycket växter, ynglen går åt ändå.
              Nä bara korallplatys men jag vill egentligen bara veta när det händer... Drar honan sig undan. Alla hanar nafsar henne på magen om de är nått tecken?

              Kommentar

              • viktor333
                • August 2007
                • 221

                #8
                Ursprungligen postat av elinj
                jag säger som tummen,,, behövs mer än javamossa som växt,,, jag kan säga en bra växt som mina yngel gömmer sig är javaormbunke..
                det kanske har varit yngel,, antingen har honan ätit upp dom eller de andra fiskarna,,,
                har du pengar så skaffa dig en yngelkar,, och lägg över henne där när du ser ögonen i magen på honan.
                Ok, men det är de jag inte riktigt fattar hur ser man ögonen och hur ser dom ut? de är väl inte bara bajs hon har i magen

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  Ursprungligen postat av viktor333
                  Ok, men det är de jag inte riktigt fattar hur ser man ögonen och hur ser dom ut? de är väl inte bara bajs hon har i magen
                  på ljusa fiskar är det väldigt lätt att se,, eftersom de har oftast svart mage , om du fattar vad jag menar,, sen vart efter blir det silveraktiga små prickar i magen,, dessa är ögonen,, så har det varit med mina guppys.

                  Kommentar

                  • viktor333
                    • August 2007
                    • 221

                    #10
                    Ursprungligen postat av elinj
                    på ljusa fiskar är det väldigt lätt att se,, eftersom de har oftast svart mage , om du fattar vad jag menar,, sen vart efter blir det silveraktiga små prickar i magen,, dessa är ögonen,, så har det varit med mina guppys.
                    Ok. min fisk har en silverfärgad mage om du förstår vad jag menar den är fylld med nånting svart.. Så efter ljuset hade släckts i fredags såg jag att den släppte ut en vit korv och jag undrar vad de kan vara.. Det borde vara dags för yngel vid den här tiden.. drar sig honan undan när hon föder eller?

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      Ursprungligen postat av viktor333
                      Ok. min fisk har en silverfärgad mage om du förstår vad jag menar den är fylld med nånting svart.. Så efter ljuset hade släckts i fredags såg jag att den släppte ut en vit korv och jag undrar vad de kan vara.. Det borde vara dags för yngel vid den här tiden.. drar sig honan undan när hon föder eller?
                      Nja inte mina,, men de vill vara mer ifred.
                      en sak man kan oftast hinna med och se innnan de ska födda är att honan simmar upp till vattenytan och lika snabbt ner till gruset.
                      Jag tror din guppy kommer snart att få..

                      Kommentar

                      • viktor333
                        • August 2007
                        • 221

                        #12
                        Ursprungligen postat av elinj
                        Nja inte mina,, men de vill vara mer ifred.
                        en sak man kan oftast hinna med och se innnan de ska födda är att honan simmar upp till vattenytan och lika snabbt ner till gruset.
                        Jag tror din guppy kommer snart att få..
                        Om hon inte redan har fått.. Men hon borde ju bli jättesmal efter? eller?

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          Ursprungligen postat av viktor333
                          Om hon inte redan har fått.. Men hon borde ju bli jättesmal efter? eller?
                          kanske lite smalare, men de har ju förådsbefruktning,,

                          Kommentar

                          • viktor333
                            • August 2007
                            • 221

                            #14
                            Ursprungligen postat av elinj
                            kanske lite smalare, men de har ju förådsbefruktning,,
                            Ok, det är de jag stör mig på. Man ser ju aldrig om de har fött, hon e ju smällfet hela tiden.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av viktor333
                              Ok, det är de jag stör mig på. Man ser ju aldrig om de har fött, hon e ju smällfet hela tiden.
                              Då får du försöka med matematik istället, skriv upp i almanackan när hon födde sist, och räkna framåt ungefär en månad så vet du i alla fall på ett ungefär när hon föder igen.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...