Guppy äta yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simondaman
    • October 2007
    • 236

    Guppy äta yngel

    Äter guppy upp sina yngel?
    180L
    75L
    20L
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Japp.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • simondaman
      • October 2007
      • 236

      #3
      Endlers då?
      180L
      75L
      20L

      Kommentar

      • Jenny054
        • May 2007
        • 920

        #4
        Mina Endlers verkar inte ha mumsat i sig några yngel.
        Mitt kar svämmar snart över med bebisar..
        The fish is jumping.....
        Bloggen:
        http://aquastyle.blogspot.com/
        Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

        Kommentar

        • simondaman
          • October 2007
          • 236

          #5
          Hehe ok vad roligt
          180L
          75L
          20L

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Mina vildfångade jamaica-guppy äter inte sina yngel. Men det gör skalaren...

            Kommentar

            • simondaman
              • October 2007
              • 236

              #7
              Ok men vadå har du fångat dom själv?
              180L
              75L
              20L

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Tyvärr. Jag skulle gärna åka till jamaica och håva lite guppy. De är sålda som vildfångad stam och de ser oansenliga ut som djur brukar göra i naturen.

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av Krax
                  Tyvärr. Jag skulle gärna åka till jamaica och håva lite guppy. De är sålda som vildfångad stam och de ser oansenliga ut som djur brukar göra i naturen.
                  Va har du inte fångat dem själv
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ursprungligen postat av stene
                    Va har du inte fångat dem själv
                    Nä jag skäms Det är FÖR DÅLIGT!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Nu börjar tråden spåra ur, även om jag också gärna ville åka och fånga fisk själv på plats, men jag tror nog att det kan hända att alla typer av guppy äter sina yngel, även om det är vanligare med odlingsvarianter, och då speciellt med guldfärgade varianter, det är min erfarenhet.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Sorry.

                        Men jag håller inte med. Det ser ut som om mina små guppy har alldeles för liten mun och för stora yngel för att kunna äta dom. De får bara en handfull yngel åt gången så de är relativt stora. Odlingsvarianter kan ju få uppåt femtio stycken och är mycket mindre än morsan.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Krax
                          Sorry.

                          Men jag håller inte med. Det ser ut som om mina små guppy har alldeles för liten mun och för stora yngel för att kunna äta dom. De får bara en handfull yngel åt gången så de är relativt stora. Odlingsvarianter kan ju få uppåt femtio stycken och är mycket mindre än morsan.
                          Det finns genetiska variationer när det gäller yngelstorlek/kullstorlek. Härstammar fiskarna från en grupp fiskar uppvuxna i en miljö med många predatorer så får honorna stora kullar med små yngel, är det tvärtom så att de härstammar från en grupp fiskar som kommer från ett område med få predatorer får de stora yngel, men färre istället. Alltså kan det även finnas vildguppy som föder stora kullar med små yngel. Du kan också råka på att det dyker upp såna här variationer inom odlingsvarianterna också, detta ligger kvar länge i generna och ploppar upp ibland....även om de flesta färgglada odlingsvarianter av guppy får betydligt större kullar med små yngel än t.ex vildguppy eller Endlers får. OK?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Härstammar fiskarna från en grupp fiskar uppvuxna i en miljö med många predatorer så får honorna stora kullar med små yngel, är det tvärtom så att de härstammar från en grupp fiskar som kommer från ett område med få predatorer får de stora yngel, men färre istället.
                            Intressant! Undrar om det är genetiskt eller en adaptation. Om det är en adaptation borde honorna i mitt akvarium där det går en hungrig skalar få större och större kullar med en allt mindre yngel. Chansen att ett pyttelitet yngel hinner lära sig att gömma sig duktigt är nog större om det får se (och lukta) att en massa syskon blir uppätna. Jag hade en hanne som lärde sig att gömma sig och det verkar som om han hann para sig med de långa honorna. Sen fastnade han i filtret...

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Krax
                              Intressant! Undrar om det är genetiskt eller en adaptation. Om det är en adaptation borde honorna i mitt akvarium där det går en hungrig skalar få större och större kullar med en allt mindre yngel. Chansen att ett pyttelitet yngel hinner lära sig att gömma sig duktigt är nog större om det får se (och lukta) att en massa syskon blir uppätna. Jag hade en hanne som lärde sig att gömma sig och det verkar som om han hann para sig med de långa honorna. Sen fastnade han i filtret...
                              I scalarakvariet skulle det i så fall bli tvärtom, stora kullar med små yngel, etersom det då finns fler yngel som teoretiskt sett kan bli vuxna, föder honan få stora yngel så är ju risken större att de blir uppätna allihop i kullen....det handlar alltså om att sprida sina gener så mycket som möjligt. det är också så att i ditt scalarakvarium borde hanarna bli könsmogna tidigare, för att hinna para sig innan de blivit färggranna och lättuptäckta...om detta kallas adaption eller inte vet jag inte, men det kan i vissa fall vara det som avgör hur en stam "uppför" sig.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...