Svärdbärare som simmar "konstigt"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Erika
    Jag har haft akvarium i sju månader och aldrig saltat vattnet men sedan jag köpte guppy så saltar jag. Guppysarna bara dog efter nån vecka så jag köpte nya hela tiden, det är nog sex st som dött men sedan jag började salta så har de ny klarat sig fint. Har nu 7 st och de ynglar. Men jag saltar inte regelbundet. Jag haft i en dos med ektozon och det har blivit några vattten byten sedan dess så salthalten är nog rätt låg nu. Jag hade nog något tjall med vattnet troligtvis och saltet kanske tog bort det. Vad vet jag ... Annars så saltar jag inte mina övrig akvarium.

    MVH Erika
    Funkar det nu utan salt så fortsätt med att bara byta vatten, salt och andra huskurer/mediciner skall bara användas då det är nå´t fel. Nu när guppysarna börjat funka så blir du dessutom snart självförsörjande på guppy, så då behöver du inte tillsätta några nya individer från affären och då slipper du få in mer eventuell skit med nya individer... lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Erika
      • May 2007
      • 182

      #17
      Ursprungligen postat av tummen
      Funkar det nu utan salt så fortsätt med att bara byta vatten, salt och andra huskurer/mediciner skall bara användas då det är nå´t fel. Nu när guppysarna börjat funka så blir du dessutom snart självförsörjande på guppy, så då behöver du inte tillsätta några nya individer från affären och då slipper du få in mer eventuell skit med nya individer... lycka till!
      Precis så tänker jag göra!!! Alla andra kar jag har funkar ju fint utan salt!
      MVH Erika
      MVH Erika

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Erika
        Precis så tänker jag göra!!! Alla andra kar jag har funkar ju fint utan salt!
        MVH Erika
        Ja salt skall nog mest användas som medicin i sötvattensakvariesammanhang, en sjuk individ kan tas upp ur akvariet och behandlas separat så att andra fiskar inte får en saltchock i onödan. I övrigt skall man som sagt undvika salt....och för t.ex. vissa malarter kan även en låg dos salt vara skadlig, men andra arter kan klara det, därför skall man undvika allt salt direkt i akvarierna så man inte drar på sig problem i onödan.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...