varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    varför?

    Varför är min endlers hona, guppy hona och jag tror att det är en hona platy all de ligger nära gruset nära roten och stammen till en växt i akvariumet, varför töjer sig de sig så långt ner när de är så stora så våre det bästa att vara uppe vid ytan för att få lättare andning tycker jag..

    Vad tror ni varför de är nere vid gruset istället för uppe vid ytan??
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Alltid tryggare nära bottnen än uppe vid ytan.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      så enkelt var det,, tack

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av elinj
        Varför är min endlers hona, guppy hona och jag tror att det är en hona platy all de ligger nära gruset nära roten och stammen till en växt i akvariumet, varför töjer sig de sig så långt ner när de är så stora så våre det bästa att vara uppe vid ytan för att få lättare andning tycker jag..

        Vad tror ni varför de är nere vid gruset istället för uppe vid ytan??
        Låter som att de är rädda, kanske behövs det fler gömställen? Då kan de bli mer trygga och kommer troligen inte ligga och trycka på det där sättet.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Låter som att de är rädda, kanske behövs det fler gömställen? Då kan de bli mer trygga och kommer troligen inte ligga och trycka på det där sättet.

          Jag tycker de har massor med göm ställen,, en grotta, och massor med låga växter för tillfället, sen guppy honan är ofta vid ett och samma ställe vid en java ormbunke. Det är mest nu som guppyn har legat intill gruset,, men jag har lagt henne i en yngelkassa, brukar inte använda bara ibörjan när jag var ovann med allt, Jag lade henne där för att hon är mer avkopplad där ser det ut som , men hon ligger nära grinden där med.

          Är det rätt av mig att lägga henne där?


          Hon kommer snart att yngla av sig, för det börjar bli ett utpuktning där bak nu,, så i de närmaste dagarna kommer det att ske något..

          Så göm ställen har jag gått om.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av elinj
            Jag tycker de har massor med göm ställen,, en grotta, och massor med låga växter för tillfället, sen guppy honan är ofta vid ett och samma ställe vid en java ormbunke. Det är mest nu som guppyn har legat intill gruset,, men jag har lagt henne i en yngelkassa, brukar inte använda bara ibörjan när jag var ovann med allt, Jag lade henne där för att hon är mer avkopplad där ser det ut som , men hon ligger nära grinden där med.

            Är det rätt av mig att lägga henne där?


            Hon kommer snart att yngla av sig, för det börjar bli ett utpuktning där bak nu,, så i de närmaste dagarna kommer det att ske något..

            Så göm ställen har jag gått om.
            Då berodde det inte på det alltså! BRA!
            Ibland kan fler rivaler(hanar alltså) hjälpa honorna indirekt på traven, då har inte hanarna så mycket tid att jaga honor, eftersom de då inte har koll på de andra hanarna i akvariet.
            Men om honan snart skall ha yngel så kan det vara därför hon "ligger och vilar" lite grann. Jag tycker inte hon skall behöva bo i yngelkassen, det kan stressa henne mer än hanarna gör när de uppvaktar henne, släpp ut henne igen du!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              ok,, vad bra att få lite tips så där,, då släpper jag ut henne igen då,, får hon har det verkligen jobbigt just nu,, fenorna fladdrar hella tiden och hon flämtar med munnen hela tiden, gjort det nu i 3 dagar snart tror jag.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Det kan ju inte heller SKADA att ändå byta lite vatten bara för säkerhets skull.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  ska ändå byta vatten idag, som jag gör en gång per vecka.
                  Kan de ha så jobbigt att de flämtar och fladdrar med fenorna så där mycket.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Flämtar? Är akvariet nytt?
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      nä absoulut inte, men hon flämtar alltid innan hon ska födda, men inte så här många dagar innan, så jag tror att hon har det jobbigt.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av elinj
                        nä absoulut inte, men hon flämtar alltid innan hon ska födda, men inte så här många dagar innan, så jag tror att hon har det jobbigt.
                        Hon kan ju få det jobbigare med stigande ålder också...
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          jag vet dock inte hur gammal hon är, eftersom hon var i denna storlek när jag hämtade henne,,

                          hon flämtar inte lika mkt idag, men de ska inte flämta när tjocka????

                          Kommentar

                          • elinj
                            • July 2007
                            • 1100

                            #14
                            idag såg jag henne liggades på gruset ( död ) inga yngel än vad jag ser, men det är lite grumligt i vattnet (har skrivit det i annan tråd ).
                            Men jag tyckte det var tråkigt att se henne där, hon var ju en sån fin fisk och gav jätte fina yngel.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av elinj
                              idag såg jag henne liggades på gruset ( död ) inga yngel än vad jag ser, men det är lite grumligt i vattnet (har skrivit det i annan tråd ).
                              Men jag tyckte det var tråkigt att se henne där, hon var ju en sån fin fisk och gav jätte fina yngel.
                              Guppy blir inte mycket mer än ett år gamla, så det kanske var dags för henne. Har du yngel så kommer du snart ha fler honor....inget att gråta över alltså.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...