"Hålla kvar" sina yngel i magen...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av guppymatte =-)
    Hon har kanske redan fått yngel förut, som strykit med snabbare än jag hunnit med... Eftersom det är första gången (på typ 25 år i varje fall), som jag har en fisk som ska få yngel, så är det lite svårt att veta hur det ska se ut precis innan det är dags. Jag tycker hon är fet och dräktighetsfläcken är stor, och så finns det prickar (men det kan ju vara något annat). Tycker hon blivit lite "kantig" precis framför fenan undertill, som att hon är så stor nu så det inte går att bli rundare. Nåja, om hon trivs och är glad, så poppar det kanske ut några yngel så småningom, och har jag ännu mer tur, så hinner jag fiska över några stycken till yngelskassen. Sedan har jag heeeela akvariet fullt med guppys!
    Vill du vara säker på att få ynglen att överleva så får du flytta/göra dig av med de fiskar som kanske kan äta upp ynglen, undantaget föräldrarna alltså....
    Yngelkasse är mest krångligt tycker jag....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Yejjeh
      • October 2007
      • 150

      #17
      Om jag får platy yngel och har fler platysar i akvariumet. Måste jag flytta dom och mina kardinaltetror? Eller låter dom ynglerna vara. Och låter mina palett ciklid yngel (som är ca 1.5 cm) låta dom vara?
      Söker silvermollys
      Och andra levandefödare
      50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Yejjeh
        Om jag får platy yngel och har fler platysar i akvariumet. Måste jag flytta dom och mina kardinaltetror? Eller låter dom ynglerna vara. Och låter mina palett ciklid yngel (som är ca 1.5 cm) låta dom vara?
        Nyfödda platyyngel kan mycket väl bli mat både till kardinalerna och till paletterna, det beror på hur stor mun de båda arterna har, går platyynglen in så går de åt om man säger så, dessutom kan paletterna stressa/slå ihjäl dem även om de inte kan äta upp dem. Rädda ett gäng och lämna ett lite gäng som test, klarar de sig som är kvar så är det ingen fara att låta detta bli ditt nya yngelkar, inte så länge paletterna är små i alla fall. Men absolut bäst är det förståss om du kunde ha platyynglen i ett eget akvarium på 50-70 liter tills de blivit 3-4 veckor och någon cm långa ungefär.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Plarsen
          • September 2007
          • 88

          #19
          Tack för alla tipsen De kommer verkligen att behövas om någon månad
          /Erica
          Med Vänliga Hälsningar
          Erica

          ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Plarsen
            Tack för alla tipsen De kommer verkligen att behövas om någon månad
            /Erica
            Du är så välkommen att ställa fler frågor....eller att berätta hur det gick sedan.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Sannstrom
              • August 2007
              • 211

              #21
              Ursprungligen postat av tummen
              Men absolut bäst är det förståss om du kunde ha platyynglen i ett eget akvarium på 50-70 liter tills de blivit 3-4 veckor och någon cm långa ungefär.
              Är det verkligen så? Att dom är ca 1 cm efter 3-4 veckor? mina är 7 veckor och är typ 9mm.

              Jag vet att du inte gillar yngelkassar, men detta är min första kull och ville ha alla vid liv, så dom fick bo i en sådan. och det trivdes dom bra i. Nu bor dom i en "balja" som är typ 7 gånger så stor.ska kolla efter ett litet akvarium för dem. Men varför ska några enstaka platybebisar på några mm behöva ett akvarium på 50-70 l? är inte det lite överdrivet? mitt Akvarium är 70l. Ska jag behöva ha ett lika stort till för bara 8 platybebisar? Det låter så Överdrivet allt ni skriver. Att man måste ha en massa akvarium och så. Jag förstår om man ska ha uppfödning eller så, men annars funkar juh det perfekt. Det är tom. folk som skriver att man inte Kan ha fiskar i ett 70 l akvarium. HAH!
              70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
              Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
              Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av Sannstrom
                Är det verkligen så? Att dom är ca 1 cm efter 3-4 veckor? mina är 7 veckor och är typ 9mm.

                Jag vet att du inte gillar yngelkassar, men detta är min första kull och ville ha alla vid liv, så dom fick bo i en sådan. och det trivdes dom bra i. Nu bor dom i en "balja" som är typ 7 gånger så stor.ska kolla efter ett litet akvarium för dem. Men varför ska några enstaka platybebisar på några mm behöva ett akvarium på 50-70 l? är inte det lite överdrivet? mitt Akvarium är 70l. Ska jag behöva ha ett lika stort till för bara 8 platybebisar? Det låter så Överdrivet allt ni skriver. Att man måste ha en massa akvarium och så. Jag förstår om man ska ha uppfödning eller så, men annars funkar juh det perfekt. Det är tom. folk som skriver att man inte Kan ha fiskar i ett 70 l akvarium. HAH!
                Ja, om man ger dem utrymme och matar bra borde de ha uppnått den storleken då, men matar man med bara smulat flingfoder och har dem i yngelkasse så tar det längre tid.....

                Nja, det BÄSTA yngelakvariet är så pass stort, då får man lättare att sköta om det så vattnet inte blir så skitigt. Men skaffa du ett "plastakvarium på kring 20-40 liter om du inte har plats för större yngelakvarium.

                Dessutom har jag inte alls skrivit att man MÅSTE ha ett yngelakvarium, bara att det är ett bättre alternativ om man har möjligheten, annars får man göra som du gör och ta längre tid på sig för att föda upp ynglen, dessutom kommer man utsätta dem för risker med att ha dem i en yngelkasse, då är det bättre att låta honorna föda fritt i akvariet, och då får man kanske välja bort glupska medinnevånare, det handlar om att optimera förutsättningarna så långt det går. OK?

                Sedan finns det fiskar som inte passar ens i ett 700 liters akvarium....allt beror på rörelsebehov, foderkrav, revirbehov, agressioner mm.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Sannstrom
                  • August 2007
                  • 211

                  #23
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Ja, om man ger dem utrymme och matar bra borde de ha uppnått den storleken då, men matar man med bara smulat flingfoder och har dem i yngelkasse så tar det längre tid.....

                  Nja, det BÄSTA yngelakvariet är så pass stort, då får man lättare att sköta om det så vattnet inte blir så skitigt. Men skaffa du ett "plastakvarium på kring 20-40 liter om du inte har plats för större yngelakvarium.

                  Dessutom har jag inte alls skrivit att man MÅSTE ha ett yngelakvarium, bara att det är ett bättre alternativ om man har möjligheten, annars får man göra som du gör och ta längre tid på sig för att föda upp ynglen, dessutom kommer man utsätta dem för risker med att ha dem i en yngelkasse, då är det bättre att låta honorna föda fritt i akvariet, och då får man kanske välja bort glupska medinnevånare, det handlar om att optimera förutsättningarna så långt det går. OK?

                  Sedan finns det fiskar som inte passar ens i ett 700 liters akvarium....allt beror på rörelsebehov, foderkrav, revirbehov, agressioner mm.
                  ok. Jag menade inte att du hade skrivit det, jag menade typ alla duktiga akvarister. Det är som det står att du måste ha ett avelakvarium, ett sällskap-, ett sjuk-, ett acklimatiserings- mm akvarium. Det behöver man inte heller. Men om man vill ha fiskar som mår PRIMA, då kan det vara ett sätt.
                  Tack för tipset föresten. Men ska köpa mer ytväxter och se om jag vågar släppa ut några av dom i akvariumet. Men är bara rädd för mina dvärgguramisar och mina 2 malar, + eldstjärten. skulle inte sto att grodorna eller platysarna kan käka upp dom.
                  70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                  Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                  Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                  Kommentar

                  • Simon H
                    • January 2008
                    • 515

                    #24
                    min segelfens molly hona har yngel i sig men de har inte komit är de nåt fel då

                    Kommentar

                    • Simon H
                      • January 2008
                      • 515

                      #25
                      kan nån svara på min fråga snälla

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #26
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Platyynglen kan behöva bättre gömställen nere vid botten ibland, javamossa i kombination med rötter och stenar att simma in under kan lösa problemet. Många yngel blir också uppätna när de för första gången simmar upp för att fylla simblåsan, och speciellt platyyngel kan vara lite extra sega precis i början, därför kan täta växtsnår och stora yviga ytväxter hjälpa dem på traven....lycka till nu även med platyynglen....
                        Ja, nu verkar det som om de ljusgula platyna som jag har köpt får behålla lite yngel.. jag håller tummarna... men de röda stryker forfarande med... Hela mitt kar kryllar som sagt av guppyyngel och ingen käkar upp dem.. Platyynglen gömmer sig så bra att jag knappt hinner få syn på dem men de blir uppäta ändå.
                        Jag vet ju det där med gömställen och även om jag har gjort omstart på karet och inte fått igång växterna riktigt så har jag mycket gömställen.. Det hjälps inte, de röda ses som delikatesser uppenbarligen..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #27
                          Ursprungligen postat av Simon H
                          min segelfens molly hona har yngel i sig men de har inte komit är de nåt fel då
                          Är hon inte bara tjock då??
                          Är du säker på att hon har gått hela tiden ut??
                          Är du säker på att hon inte har fött dem och sedan käkat upp dem igen??

                          Om det skulle vara som du skriver så är det klart att hon ligger illa till. Men jag tror inte att det är så.
                          Det enda jag har hört är om honor som har fått yngel som har fastnat. Då har ägaren lyckats att dra loss det döda ynglet och honan har klarat sig.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • cikliden2
                            • January 2005
                            • 434

                            #28
                            Jag lånar denna tråd en liten stund då jag undrar en sak. Har min platyhona som jag tror har yngel i magen då hon är rund och det syns svarta prickar i magen på henne. Tänkte prova att ha henne i yngelbur denna gång när hon ynglar för att jag har inte lyckats få ett enda yngel kvar de andra gångerna då alla platyna har ätit upp dem:-(Jag tror att de har ätit upp dem då jag aldrig har sett några..
                            Nu har hon varit däri sedan igår kväll och ännu har inget kommit?!
                            Nu är det dessutom ganska mycket skit på botten av yngelburen och jag har ju innegallret för där. Men hur sjutton ska jag lyckas ta bort det innan ev. yngel kommer??

                            Kommentar

                            • Sannstrom
                              • August 2007
                              • 211

                              #29
                              Ursprungligen postat av cikliden2
                              Jag lånar denna tråd en liten stund då jag undrar en sak. Har min platyhona som jag tror har yngel i magen då hon är rund och det syns svarta prickar i magen på henne. Tänkte prova att ha henne i yngelbur denna gång när hon ynglar för att jag har inte lyckats få ett enda yngel kvar de andra gångerna då alla platyna har ätit upp dem:-(Jag tror att de har ätit upp dem då jag aldrig har sett några..
                              Nu har hon varit däri sedan igår kväll och ännu har inget kommit?!
                              Nu är det dessutom ganska mycket skit på botten av yngelburen och jag har ju innegallret för där. Men hur sjutton ska jag lyckas ta bort det innan ev. yngel kommer??
                              Jag hade min hona däri och sedan på mogronen så var där små yngel. Och då "skopade" jag upp dom i en liten plast kopp över till en burk, så gjorde jag rent i yngelburen och tog bort mellanbiten så la jag tilölbaka ynglerna igen. Det gick jättebra, gör så varje gång jag gör rent hos dom
                              70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                              Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                              Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                              Kommentar

                              • lillaakvariet
                                • December 2013
                                • 26

                                #30
                                när dem har fått ut "röret" är dem nära på att föda då eller? (min molly hona har typ ett rör) är det dags att flytta över henne till yngel kassen eller kan jag sova lugnt för hon har haft det ute nu några dagar tacksam för svar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...