"Hålla kvar" sina yngel i magen...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    "Hålla kvar" sina yngel i magen...?

    När en av mina guppyhonor verkade ordentligt tjock, så köpte jag en yngelkasse. Stoppade t.o.m. i henne där ett dygn. Fast det kom inga yngel - och har ännu inte gjort det, typ fyra veckor senare! Kan hon "hålla kvar" sina yngel i magen hur länge hon vill? Hon verkar inte bli tjockare i varje fall. Men visst ska det väl inte ta så här lång tid normalt för yngel att "pluppa" ut?
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    #2
    Ursprungligen postat av guppymatte =-)
    När en av mina guppyhonor verkade ordentligt tjock, så köpte jag en yngelkasse. Stoppade t.o.m. i henne där ett dygn. Fast det kom inga yngel - och har ännu inte gjort det, typ fyra veckor senare! Kan hon "hålla kvar" sina yngel i magen hur länge hon vill? Hon verkar inte bli tjockare i varje fall. Men visst ska det väl inte ta så här lång tid normalt för yngel att "pluppa" ut?
    Är du säker på att hon inte fött när du varit borta och sen ätit upp ynglen?
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

    Kommentar

    • guppymatte =-)
      • August 2007
      • 52

      #3
      Nä men fy, det får hon ju inte göra! Nädå, jag tror inte hon fött, för sonen har haft noggrann spaning varje dag.

      Kommentar

      • Loelle
        • July 2007
        • 623

        #4
        Ursprungligen postat av guppymatte =-)
        Nä men fy, det får hon ju inte göra! Nädå, jag tror inte hon fött, för sonen har haft noggrann spaning varje dag.
        Tyvärr är det väldigt vanligt att guppys äter sin avkomma. Speciellt om ynglen inte har någon stans att ta vägen som i en yngelkasse. Skaffa en sån med en botten i med springor så mamman inte kommer åt ynglen eller inred akvariet mer mycker växter så ynglen kan gömma sig.
        Lelle
        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

        Kommentar

        • guppymatte =-)
          • August 2007
          • 52

          #5
          Jag har en massa växter i akvariet och en sådan yngelkasse som du beskriver. Men hur tidigt kan man sätta mamman i den? Jag tyckte hon verkade stressad när jag satte henne där (det var ju verkligen inte dags då heller, vilket jag trodde...). Man kanske kan försöka fiska upp yngel och hiva ner dem i yngelkassen efter att de fötts? Föds ynglena oftast på natten eller kan de komma när som helst? Åh, jag vill också ha yngel!!!

          Kommentar

          • Loelle
            • July 2007
            • 623

            #6
            Ursprungligen postat av guppymatte =-)
            Jag har en massa växter i akvariet och en sådan yngelkasse som du beskriver. Men hur tidigt kan man sätta mamman i den? Jag tyckte hon verkade stressad när jag satte henne där (det var ju verkligen inte dags då heller, vilket jag trodde...). Man kanske kan försöka fiska upp yngel och hiva ner dem i yngelkassen efter att de fötts? Föds ynglena oftast på natten eller kan de komma när som helst? Åh, jag vill också ha yngel!!!
            Jag tycker du kan låta henne föda direkt i akvariet om du har mycket växter. Då slipper du även själv avliva de yngel som är svaga eller missbildade utan mamman och de andra "tar hand" om det själva.

            Jag köpte nya guppyhonor för några dagar sen och av dom var 2 jättegravida. En födde samma dag jag kom hem med henne och den andra 2 dagar efter. Det är ju oxå ett bar sätt om man vill ha yngel
            Lelle
            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

            Kommentar

            • guppymatte =-)
              • August 2007
              • 52

              #7
              Äsch, varför har jag aldrig fått någon hona som fött med en gång...? :-) Jag får väl vänta ett tag till och se om det händer något. Min guppyhona kanske bara råkar vara en sådan som tycker om att vara "gravid" i fem månader eller nåt... *fniss*

              Kommentar

              • Loelle
                • July 2007
                • 623

                #8
                Ursprungligen postat av guppymatte =-)
                Äsch, varför har jag aldrig fått någon hona som fött med en gång...? :-) Jag får väl vänta ett tag till och se om det händer något. Min guppyhona kanske bara råkar vara en sådan som tycker om att vara "gravid" i fem månader eller nåt... *fniss*
                Kolla efter tjocka honor när du är i djuraffären.

                Men, det finns sjukdommar som ger svullen buk oxå. Kolla efter utstående fjäll. Om någon fisk har det så bör den avlivas omedelbart.
                Lelle
                "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Loelle
                  Jag tycker du kan låta henne föda direkt i akvariet om du har mycket växter. Då slipper du även själv avliva de yngel som är svaga eller missbildade utan mamman och de andra "tar hand" om det själva.
                  Kan bara hålla med, såvida hon inte har andra fiskar som klipper ynglen, som tetror till exempel.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • guppymatte =-)
                    • August 2007
                    • 52

                    #10
                    Nej, nej, mina fiskar är fromma som lamm! Eller... tja... kopparbarberna verkar lite barbariska. Men annars har jag bara snälla fiskar! (För silverhajar är väl snälla?)

                    De verkar inte ha några sjukdomar (fast en hona är uppenbart missbildad och alldeles krokig i skelettet, men hon verkar trivas ändå - trots att hanen struntar i henne).

                    Honan verkar vara lika tjock hela tiden. Hon verkar inte bli tjockare (och inte smalare heller, för den delen), medan några andra honor så sakteliga ökar sitt bukomfång. Den sk. dräktighetsfläcken är ungefär fjorton kvadratkilometer stor, så det bör väl pluppa ut några ton yngel snart. Finns det några symptom på när det är dags att föda? Till exempel att mamman tappar aptiten? Min är glupsk som attan.

                    Tack för alla svar till en glad amatör!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av guppymatte =-)
                      Nej, nej, mina fiskar är fromma som lamm! Eller... tja... kopparbarberna verkar lite barbariska. Men annars har jag bara snälla fiskar! (För silverhajar är väl snälla?)

                      De verkar inte ha några sjukdomar (fast en hona är uppenbart missbildad och alldeles krokig i skelettet, men hon verkar trivas ändå - trots att hanen struntar i henne).

                      Honan verkar vara lika tjock hela tiden. Hon verkar inte bli tjockare (och inte smalare heller, för den delen), medan några andra honor så sakteliga ökar sitt bukomfång. Den sk. dräktighetsfläcken är ungefär fjorton kvadratkilometer stor, så det bör väl pluppa ut några ton yngel snart. Finns det några symptom på när det är dags att föda? Till exempel att mamman tappar aptiten? Min är glupsk som attan.

                      Tack för alla svar till en glad amatör!
                      Jag har varit med om att de håller ynglen när man stoppar dem i yngelkasse... Men hon har knappast knipt om dem i 5 mån Förvarningen du får är att hon står och jäser på något lugnt ställe i karet, uppe vid ytan, mina brukar ofta få sällskap av någon hanne som för en gång skull inte uppvaktar henne utan bara står där och håller i handen Lite gulligt tycker jag, sen om du matar så vaknar hon till och kommer och äter lika glupskt och piggt som vanligt men en stund senare ser du henne stå och jäsa igen...
                      Sen kommer förlossningsröret fram, det är alltså ett tunt litet rör på ca 0,5-1 mm som sticker ut ca 0,5-1 mm, under magen nedanför den så kallade dräktighetsfläcken...

                      Det bästa är att låta ynglen vara kvar men jag lyckades inte få yngel att kunna simma fritt förrän jag hade fångat in en massa nyfödda och sedan släppte tillbaka dem samtidigt som alla honor ynglade så att det blev en regäl babyboom i karet och de vuxna firrarna precis som vande sig vid att det simmar en massa yngel i karet.. Nu låter de guppyynglen vara medan de röda platyynglen stryker med direkt, lustigt, speciellt som platyynglen är så otroligt skygga.. Med barber i karet lär det bli svårt att få yngel hur du än gör, skaffa ett yngelkar är nog det bästa men minst på 30 L för annars är det så himla svårt att få balans och tillväxt.. Lycka till
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • guppymatte =-)
                        • August 2007
                        • 52

                        #12
                        Åh, dumma barber! Jag tror jag köper ett litet akvarium bara till dem...! Ska genast spana om hon "jäser" någonstans tillsammans med hanen (har bara en kvar), eller om ett pluttigt förlossningsrör syns. Fast himla litet lät det ju, får nog ta fram förstoringsglaset... :-) Tack för svaret!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av guppymatte =-)
                          Åh, dumma barber! Jag tror jag köper ett litet akvarium bara till dem...! Ska genast spana om hon "jäser" någonstans tillsammans med hanen (har bara en kvar), eller om ett pluttigt förlossningsrör syns. Fast himla litet lät det ju, får nog ta fram förstoringsglaset... :-) Tack för svaret!
                          Ja att flytta barberna är nog en bra idé om du vill få några yngel att överleva. Istället för att skaffa ett akvarium till dem kanske du kan byta bort dem i affären mot ett gäng med växter, då får du mer gömställen för ynglen och slipper ifrån barberna på en gång!!!!
                          Lycka till hur du än gör.

                          OM den honan inte fött ännu, och du är ABSOLUT säker på att det ligger till på det sättet, då återstår ju möjligheten att hon är steril. Man kan se på honorna att det är dags att ynglens ögon ibland syns genom bukväggen/dräktighetsfläcken.
                          är det inte långt kvar....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Nu låter de guppyynglen vara medan de röda platyynglen stryker med direkt, lustigt, speciellt som platyynglen är så otroligt skygga..
                            Platyynglen kan behöva bättre gömställen nere vid botten ibland, javamossa i kombination med rötter och stenar att simma in under kan lösa problemet. Många yngel blir också uppätna när de för första gången simmar upp för att fylla simblåsan, och speciellt platyyngel kan vara lite extra sega precis i början, därför kan täta växtsnår och stora yviga ytväxter hjälpa dem på traven....lycka till nu även med platyynglen....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • guppymatte =-)
                              • August 2007
                              • 52

                              #15
                              Som jag trodde...

                              Hon har kanske redan fått yngel förut, som strykit med snabbare än jag hunnit med... Eftersom det är första gången (på typ 25 år i varje fall), som jag har en fisk som ska få yngel, så är det lite svårt att veta hur det ska se ut precis innan det är dags. Jag tycker hon är fet och dräktighetsfläcken är stor, och så finns det prickar (men det kan ju vara något annat). Tycker hon blivit lite "kantig" precis framför fenan undertill, som att hon är så stor nu så det inte går att bli rundare. Nåja, om hon trivs och är glad, så poppar det kanske ut några yngel så småningom, och har jag ännu mer tur, så hinner jag fiska över några stycken till yngelskassen. Sedan har jag heeeela akvariet fullt med guppys!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...