Varifrån kommer Endlers ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • landstrykeren
    • July 2006
    • 440

    #16
    En kille i Miami, ja urvalsodlade kan dom ha blivit, tex att bara använda dom färggrannaste fiskarna till avelsfisk.
    Senast redigerad av landstrykeren; 14 November 2007, 19:50.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av landstrykeren
      En kille i Miami, ja urvalsodlade kan dom ha blivit, tex att bara använda dom färggrannaste fiskarna till avelsfisk.
      Är det den här killen???
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • landstrykeren
        • July 2006
        • 440

        #18
        Ursprungligen postat av tummen
        Är det den här killen???
        http://www.swampriveraquatics.com/

        Ja precis. Tyvärr så har 2 av fiskarna som jag köpte dött, snart en till om jag har otur.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av landstrykeren
          Ja precis. Tyvärr så har 2 av fiskarna som jag köpte dött, snart en till om jag har otur.
          Tråkigt, men å andra sidan så har du väl yngel på tillväxt så det borde inte vara ett stort problem eller hur? De lever ju inte så himla länge och bode ha varit monst 3-4 månader gamla när du fick dem, om inte mer. Kollade in sidan och hittade din variant där....
          Såg också att man kunde beställa röda Micropoecilia picta från honom nu, attans vad jag blev sugen, men 50 dollar för 2 par är ju inte gratis direkt, (om jag kommer ihåg rätt) dessutom har jag läst att de skall kunna vara lite/väldigt känsliga....å andra sidan så står ju dollarn lågt just nu så man skulle kanske passa på?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • landstrykeren
            • July 2006
            • 440

            #20
            Picta ska tydligen vara kräsna när de gäller maten, dessutom verkar dom dö efter några generationer. För de andra så krävs ju papper för att importera från usa.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av landstrykeren
              Picta ska tydligen vara kräsna när de gäller maten, dessutom verkar dom dö efter några generationer. För de andra så krävs ju papper för att importera från usa.
              Ja, men inte för mig om jag kan övertala Åled´s att ta in dem åt mig.... annars kanske det finns andra firmor som kan tänka sig att göra det.......skötselproblemen tar jag som en utmaning. Visste du förresten att P.picta inte har förrådsbefruktning? Dessutom SKALL de inte gå att korsa med vanliga/endlers guppy, kanske just av den anledningen...? Spännande...
              Senast redigerad av tummen; 16 November 2007, 15:24.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #22
                Ursprungligen postat av tummen
                Ja, men inte för mig om jag kan övertala Åled´s att ta in dem åt mig.... annars kanske det finns andra firmor som kan tänka sig att göra det.......skötselproblemen tar jag som en utmaning. Visste du förresten att P.picta inte har förrådsbefruktning? Dessutom SKALL de inte gå att korsa med vanliga/endlers guppy, kanske just av den anledningen...? Spännande...
                Beror kanske också på att de inte är närbesläktade. Micropoecilia picta och de fyra andra arterna i släktet är mycket svåra att få att överleva i flera generationer. Kanske en av anledningarna till att de inte har blivit någon populär akvariefisk. De kräver dessutom stora akvarium och för att honorna inte skall skadas av de "ettriga" hanarna bör man hålla dem åtskilda.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Beror kanske också på att de inte är närbesläktade. Micropoecilia picta och de fyra andra arterna i släktet är mycket svåra att få att överleva i flera generationer. Kanske en av anledningarna till att de inte har blivit någon populär akvariefisk. De kräver dessutom stora akvarium och för att honorna inte skall skadas av de "ettriga" hanarna bör man hålla dem åtskilda.
                  Det var väl ungefär det jag menade, att de inte är släkt, även fast de liknar vanliga guppysar så mycket...men att de är svåra att hålla stoppar inte mig, man vill väl ha utmaningar?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...