Varifrån kommer Endlers ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Varifrån kommer Endlers ?

    Hej !

    Nej, jag har inte glömt att kolla på artbeskrivningen om vart endlers kommer ifrån.

    Men jag läste någonstans att man kan med hjälp av teckningen få ut mer exakt varifrån de kommer.

    Stämmer det ?


    Nu kommer inte mina endlers från sydamerika.

    De är insmugglade i en syltburk från Nya Guinea.
    Men det vore kanske kul att kolla upp om man kan se det egentliga ursprunget.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kort svar: Endlers kommer ur akvariet.
    Som regel har de fiskar som säljs som diverse stammar av endlers aldrig funnits i naturen.

    Såvitt man vet var "ursprungs-endlers" en hybrid mellan Campoma-guppy Poecilia wingei och Vanlig Guppy Poecilia reticulata som fanns i några dammar i Venezuela, dit Campoma-guppy flyttats för att äta moskiter, och där Vanlig Guppy fanns naturligt.
    Dessa ursprungs-endlers har sen ytterligare korsats med Vanlig Guppy samt urvalsodlats i akvarium. Dr Endlers himself säger att dagens Endlers-guppy inte ser ut som de fiskar han en gång samlade in.

    Efter det att Poecilia wingei beskrevs för några år sedan har det blivit mer förvirrat. Eftersom det inte går att se skillnad på vilda Vanlig Guppy och Campoma Guppy, och Campoma-Guppyn i fångenskap blandats ihop (och korsats) med "endlers guppy", verkar det som om det idag är så att alla guppies som är av vildtyp, dvs inte är slöjguppies, kallas "endlers guppy".

    Som om det inte räckte, har äkta, vildfångade, Campoma-guppys (P. wingei) börjat säljas, och säljs då givetvis som "vildfångade endlers guppy".

    Och därmed är förvirringen total.
    Alltsammans tack vare att Poeser et al som beskrev Poecilia wingei gjorde ett så genomuselt jobb.

    Det är annars helt riktigt att det skall finnas en hel räcka olika geografiska raser av Poecilia wingei, och att man alltså, om man har ren-artiga wingei, borde kunna se på dem varifrån de härstammar.

    Det förutsätter förstås att de wingei man har är renrasiga och inte korsats med en massa "endlers" eller vildformsguppys eller andra wingei-stammar. Och har man en sån stam vet man förmodligen också var den är fångad.


    Sen, och det är lite överkurs, men jag tycker det är kul, kan det i framtiden bli ännu värre: det finns ingenting som säger att de olika raserna av wingei är en och samma art!
    Senast redigerad av Azur; 09 October 2007, 11:34.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      visst är det kul att vara nere i akvarieträsket,,,,,,,,:-)
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • roman
        • February 2004
        • 13

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        Hej !

        Nej, jag har inte glömt att kolla på artbeskrivningen om vart endlers kommer ifrån.

        Men jag läste någonstans att man kan med hjälp av teckningen få ut mer exakt varifrån de kommer.

        Stämmer det ?


        Nu kommer inte mina endlers från sydamerika.

        De är insmugglade i en syltburk från Nya Guinea.
        Men det vore kanske kul att kolla upp om man kan se det egentliga ursprunget.

        Här kan du låsa lite om "Edlers gupy"


        Mvh Roman
        roman

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Kort svar: Endlers kommer ur akvariet.
          Som regel har de fiskar som säljs som diverse stammar av endlers aldrig funnits i naturen.

          Såvitt man vet var "ursprungs-endlers" en hybrid mellan Campoma-guppy Poecilia wingei och Vanlig Guppy Poecilia reticulata som fanns i några dammar i Venezuela, dit Campoma-guppy flyttats för att äta moskiter, och där Vanlig Guppy fanns naturligt.
          Dessa ursprungs-endlers har sen ytterligare korsats med Vanlig Guppy samt urvalsodlats i akvarium. Dr Endlers himself säger att dagens Endlers-guppy inte ser ut som de fiskar han en gång samlade in.

          Efter det att Poecilia wingei beskrevs för några år sedan har det blivit mer förvirrat. Eftersom det inte går att se skillnad på vilda Vanlig Guppy och Campoma Guppy, och Campoma-Guppyn i fångenskap blandats ihop (och korsats) med "endlers guppy", verkar det som om det idag är så att alla guppies som är av vildtyp, dvs inte är slöjguppies, kallas "endlers guppy".

          Som om det inte räckte, har äkta, vildfångade, Campoma-guppys (P. wingei) börjat säljas, och säljs då givetvis som "vildfångade endlers guppy".

          Och därmed är förvirringen total.
          Alltsammans tack vare att Poeser et al som beskrev Poecilia wingei gjorde ett så genomuselt jobb.

          Det är annars helt riktigt att det skall finnas en hel räcka olika geografiska raser av Poecilia wingei, och att man alltså, om man har ren-artiga wingei, borde kunna se på dem varifrån de härstammar.

          Det förutsätter förstås att de wingei man har är renrasiga och inte korsats med en massa "endlers" eller vildformsguppys eller andra wingei-stammar. Och har man en sån stam vet man förmodligen också var den är fångad.


          Sen, och det är lite överkurs, men jag tycker det är kul, kan det i framtiden bli ännu värre: det finns ingenting som säger att de olika raserna av wingei är en och samma art!
          ....eller ens att wingei skulle vara en egen art, det KAN ju vara en underart av vanlig guppy också....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            visst är det kul att vara nere i akvarieträsket,,,,,,,,:-)
            ...ja det är bara att instämma!!!!!! Akvariefeber kanske man kan bli sjukskriven för eller vad tror du?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • landstrykeren
              • July 2006
              • 440

              #7
              Den stammen Endlers jag har är uppfiskad i Laguna de los Patos North Lake, 2004.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av landstrykeren
                Den stammen Endlers jag har är uppfiskad i Laguna de los Patos North Lake, 2004.
                Kul med riktiga vildformer! Har du någon bild?
                Min stam kallas "Black Bar" och kommer också ursprungligen från Laguna de los Patos. Mina hanar går mest i rött/svart med lite gröna inslag. Har tyvärr inte fått någon bra bild på dem ännu....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • landstrykeren
                  • July 2006
                  • 440

                  #9
                  Här kommer det en bild, http://akvaforum.no/images/aquarium/...0928222502.jpg
                  Det går bra för dom nu, förutom en misstänkt sjukdom, som verkar vara på tillbaka gång.
                  Hur som helst har dom fått 2 kullar nu, har nu 20+ yngel.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av landstrykeren
                    Här kommer det en bild, http://akvaforum.no/images/aquarium/...0928222502.jpg
                    Det går bra för dom nu, förutom en misstänkt sjukdom, som verkar vara på tillbaka gång.
                    Hur som helst har dom fått 2 kullar nu, har nu 20+ yngel.
                    Fast den där liknar ingen endler jag sett förut, men däremot liknar den vissa typer av vildguppy jag sett....speciellt fläcken på sidan liknar vildguppy...och det där översvärdet är inte heller så mycket endler. Men fina är de i alla fall. det kan ju vara endlers ändå, det är bara det att jag inte sett denna variant förut. Grattis till alla ynglen.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Fast den där liknar ingen endler jag sett förut, men däremot liknar den vissa typer av vildguppy jag sett....speciellt fläcken på sidan liknar vildguppy...och det där översvärdet är inte heller så mycket endler. Men fina är de i alla fall. det kan ju vara endlers ändå, det är bara det att jag inte sett denna variant förut. Grattis till alla ynglen.
                      Sedan kan det ju finnas flera olika sjöar i området, med sin egen variant av endlers.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • patdah
                        • November 2007
                        • 659

                        #12
                        Ett litet sidospår i ämnet då... vilka malar brukar gå i samma vatten som endlers i Venetzuela?
                        /Patrik

                        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av patdah
                          Ett litet sidospår i ämnet då... vilka malar brukar gå i samma vatten som endlers i Venetzuela?
                          Detr finns säkert många olika malar som går i samma vatten, flera olika Corydoras-arter till exempel. Ancistrusar, Otocinklus, mm. kolla in en bra bok om malar (aqualog ALL CORYDORAS, eller ALL L-NUMBERS til exempel), eller sök på olika malar och se var de förekommer.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • landstrykeren
                            • July 2006
                            • 440

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Fast den där liknar ingen endler jag sett förut, men däremot liknar den vissa typer av vildguppy jag sett....speciellt fläcken på sidan liknar vildguppy...och det där översvärdet är inte heller så mycket endler. Men fina är de i alla fall. det kan ju vara endlers ändå, det är bara det att jag inte sett denna variant förut. Grattis till alla ynglen.
                            Nej men dom ska tydligen vara Endlers, annars hade jag aldrig importerat dom.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av landstrykeren
                              Nej men dom ska tydligen vara Endlers, annars hade jag aldrig importerat dom.
                              Kul! Varifrån då, vilken odlare? I naturen förekommer säkerligen många olika utseenden av en art i samma lokal/biotop, sedan har de nyinfångade fiskarna säkerligen urvalsodlats en (hel)del innan de börjar säljas som olika varianter av endlers.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...