Platy vägrar föröka sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Platy vägrar föröka sig

    Jag har 3 korallplaty här hemma och har haft dem i 6 månader snart men ingen av honorna (1 hane, 2 honor) har blivit tjock och inga yngel skymtats.

    Vad gör jag för fel?
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    #2
    Vad har du för andra fiskar?
    Kanske är så att dina yngel helt enkelt har blivit uppätna..
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Jag har dem ihop med glödbandstetror, sebrafiskar och neontetror

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Även platy äter egna ungar - tro mej.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Men saken är ju den att honorna inte ändrat kroppsform på något vis, de har allstå inte fått några yngel alls. Har kollat de flera ggr/dag hela tiden

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Det gjorde jag också för några år sedan. Hade tom honan isolerad. Men det går fort att äta upp ynglen och då blir man ju tjock igen och gissa vem som är hungrigast.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Skaffade själv platy i vintras efter flera års uppehåll och hade samma bekymmer. I juni då två gamla guldbarber fick nytt hem började också platy-ynglen överleva.

              Platyn ändrar nödvändigtvis inte så mycket form. Skaffa litet täta växter för ynglen att gömma sig i så ordnar det sig nog. Alla överlever inte men 2-3 yngel / kull lär det bli.
              h. Johan

              Kommentar

              • Daniel_N
                • April 2006
                • 573

                #8
                Haft liknande problem jag med, men det gällde mest black platy, de var otroligt tröga. På ett halvår skymtade jag bara 1 yngel.

                Kommentar

                • PowerSteffo
                  • March 2007
                  • 174

                  #9
                  Men snälla, han säger ju att honorna inte blivit tjocka eller ändrat kroppsform. Då är det ju så att de inte är gravida!
                  Min platys blir jättetjocka var 5 vecka så där. Och det syns ju verkligen att de skall ha, men eftersom jag inte har placerat honorna i yngelkasse så äts nog mina yngel upp av svärdbärare och skalarer.
                  Har dock fått några kullar av dessa platys som jag föder upp.
                  Felet kan kanske bero på att hanen är steril?

                  /Stefan

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Min hona som jag beskrev ovan i #6 var gravid och födde kullar som blev uppätna. Hon försökte tom äta ynglen även när hon höll på och föda. Men sedan satte jag henne ensam i födkasse:

                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Suz
                      • September 2007
                      • 48

                      #11
                      Jag hade en platyhane och två honor till honom, precis som du. Hanen simmade runt och var inte intresserad av honorna. Då köpte jag en till hane och en till hona, och då plötsligt fick den gamla hanen konkurrens! Hanarna simmade varje dag med uppspända fenor runt varandra för att visa vem som var störst och vackrast av dom båda. Och båda hanarna var helvilda efter honorna Jag fick väldigt många yngel ett tag där.
                      Så jag vet inte...Kanske du ska prova att köpa några till firrar?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av gickan_87
                        Jag har dem ihop med glödbandstetror, sebrafiskar och neontetror
                        Trots att du inte märkt att de fött så kan det ha hänt utan att du märkt det.
                        (Speciellt om det är unga honor som inte får så stora kullar.) Sedan kan jag nästan gå ed på att det är tetrorna och sebrafiskarna som kalasat upp ynglen.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          har en stam med korallplatys som inte ändrar form när de är gravida.
                          iaf väääääldigt lite.

                          trodde inte att de var gravida alls....men så stoppade jag ner en hona i en kasse, mer eller mindre på chans.....3 dagar senare simmade det 15 yngel där....på botten låg kanske 12-15 avbitna huvuden....kort och gott, hon tog sig ett skrovmål på de första, sedan lät hon resten vara.

                          nu låter jag dom gå i ett kar med väldigt mycket javamossa.....ploppar fram lite smått med jämna mellanrum i mossan.....

                          vilka snabbt flyttas över till det stora karet och blir
                          skrovmål till bolivianerna....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            har en stam med korallplatys som inte ändrar form när de är gravida.
                            iaf väääääldigt lite.

                            trodde inte att de var gravida alls....men så stoppade jag ner en hona i en kasse, mer eller mindre på chans.....3 dagar senare simmade det 15 yngel där....på botten låg kanske 12-15 avbitna huvuden....kort och gott, hon tog sig ett skrovmål på de första, sedan lät hon resten vara.

                            nu låter jag dom gå i ett kar med väldigt mycket javamossa.....ploppar fram lite smått med jämna mellanrum i mossan.....

                            vilka snabbt flyttas över till det stora karet och blir
                            skrovmål till bolivianerna....
                            Varför inte ha dem med bolivianerna från början.....??????
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              enkelt, med bolivianerna går det musse pigg platys.

                              vill inte blanda stammarna och få världens platysoppa.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...